/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må man citere kommercielt uden tilladels~
Fra : Rellom
Vist : 817 gange
250 point
Dato : 15-01-03 22:18

For et par år siden skrev jeg en sang til en verdensberømt dansk forfatter, som udtrykte sin tilfredshed med flg. udtalelse:

[citat]
Det er ikke bare godt - det er mesterligt godt!
[/code]

Denne udtalelse vil jeg gerne slå stort op på en hjemmeside, som jeg er ved at få lavet. Det kan imidlertid godt blive lidt bøvlet at indhente den pågældende forfatters tilladelse, og mine spørgsmål er derfor:

1. Har jeg i juridisk forstand lov til at citere udtalelsen uden tilladelse?
2. Hvilke konsekvenser kan det få, hvis jeg gør det alligevel?

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 15-01-03 22:27

Hej Rellom

1: Ja, du må godt citere udtalelsen, men du skal kunne bevise at han har sagt det. Alle citere hinanden i dagens Danmark. Læs en avis, og du vil finde de første 50 citater. På alle gode videofilm har udgiver citeret en kritiker med hvor mange stjerner den har fået, så hvis de skulle indhente tilladelse hver gang, skulle de ha flere folk ansat dertil.

2: Konsekvensen kunne være, at forfatteren beder dig om at trække det tilbage. Du kan nægte, og han kan gå i retten med det, hvis han virkelig går amok. Men det er påstand mod påstand. Om han nogensinde vil kunne få penge ud af dig, det anser jeg for næsten umuligt, da det kun er et citat. Du har jo også større chancer for at vinde en evt. retsag. For hvis han har gjort brug af din sang, så er det fordi han har været tilfreds med den. Så bliver det sku svært at komme uden om en udtalelse...

Så brug den endelig.

Mvh. BDG

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-01-03 23:15

Hej bdg

Som jeg læser din kommentar, er den mere baseret på din sunde fornuft end på faktuelt kendskab til lovgivningen.
Desuden tager du ikke rigtig højde for, at jeg vil bruge citatet i kommercielt øjemed.
Det udelukker naturligvis ikke, at din konklusion er rigtig, men i første omgang vil jeg lige afvente yderligere svar/kommentarer, så jeg vender tilbage i morgen. Foreløbig tak til dig.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-01-03 08:53

Som udgangspunkt må du aldrig bruge andres citater, der er udgivet på skrift, uden ophavsmandens/kvindens tilladelse.

Se evt. www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-166.htm, hvor emnet behandles.

www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-161.htm er citatet: 'Der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet' omtalt. Selvom citatet oprindelig er udtalt af Poul Schlüter, er det jo ikke forbundet med personen Schlüter, hvorfor alle vil kunne bruge citatet, både mundtligt og skriftligt, uden tilladelse.

Fordi en forfatter har brugt det citat, du nævner, giver det næppe vedkommende ret til at protestere imod, at du bruger det. Men du kunne jo spørge ham/hende.

Prøv evt. at stille spørgsmålet på www.familieadvokaten.dk, hvor jurister gratis svarer på alt mellem himmel og jord.

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 250 point
Dato : 16-01-03 08:59
Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 16-01-03 11:32

Ja det må du godt... du skal bare huske at opgive din kilde.... eks. avis, mail, eller internet adresse etc.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-03 20:23

Hej Stanley

Du har ret i, at jeg kunne spørge forfatteren, men det er jo det, jeg helst vil undgå.
Iøvrigt tak for din kommentar. Jeg har selv været inde på Familieadvokaten og sondere terrænet
- men det kunne du jo ikke vide.

Hej dr_scooter

Problemet i mit tilfælde er dels, at der er tale om en mundtlig udtalelse og dels, at jeg bruger denne udtalelse kommercielt.
I sådanne tilfælde føler jeg mig ikke overbevist om, at de almindelige regler om kildegengivelse gælder.

Hej Vestjyden

Tak for dit link til Citatretten. Dette sted kendte jeg ikke i forvejen, og her kan jeg muligvis finde et klart svar på mit spørgsmål. Jeg vender tilbage, når jeg har set nærmere på sagen. Det bliver muligvis først i morgen ved samme tid, da jeg de næste mange timer vil sidde begravet i hastearbejde.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-03 20:35

Men der er sådan set ingen grund til at tilbageholde hvilken forfatter, det drejer sig om - så her er et link:
http://www.bibliografi.dk/hazel_sven.htm#

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-01-03 22:03

Hej Rellom,

eh... tja... han har vist selv hugget og stjålet både med arme og ben... så mon ikke man ka' tillade sig at citere det der er blevet sagt...
http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel/dan-eng.htm

iøvrigt ka' jeg nu ikke forstå hvis det sku' være muligt at ligge copyright på udtalelser... det svare jo næsten til at man ska' betale skat for at trække vejret...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-03 22:52

Hej Strarup

Jeg ser det ikke som et spørgsmål om copyright, således at Sven Hazel kunne kræve procenter,
hvergang nogen brugte udtalelsen "Det er ikke bare godt - det er mesterligt godt!"
Problemet er, at jeg - uden hans vidende - bruger hans navn i reklameøjemed.
Men jeg håber da, du har ret i, at det slet ikke èr noget problem.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-03 22:58

NB! Det link, du bringer, er ikke i overensstemmelse med virkeligheden.

Godkendelse af svar
Fra : Rellom

Dato : 19-01-03 00:38

Tak for svaret Vestjyden.