/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvorfor klapramme (analog)
Fra : AnnaCastberg
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 07-04-07 10:44

Jeg er lige begyndt at fremkalde selv i mit eget mørkekammer.
Jeg syntes det er besværligt at bruge klapramme. Den er i vejen og virker lidt skæv.

Så fjernede jeg den. Sikken en frihed. Billedet blev lige så godt som de andre jeg har forstørret.

Hvorfor i alverden skal man overhovedet bruge en klapramme?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-04-07 10:50

I dag er belysningstiden kort.
Fotopapiret buer ikke.
Det er ikke kontaktkopi du laver.
Derfor går det fint uden klapramme.

Jeg brugte bare en fejlfri glasplade til S/H forstørrelser, for en hel del år siden.

Kommentar
Fra : AnnaCastberg

Dato : 07-04-07 10:53

Men fotopapiret buer vel ikke mere uden en klapramme selvom man køber det der fiber papir der krøller?

Eller er det meningen at man skal sætte papiret fast under de sorte klapper?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 07-04-07 11:07

Klaprammen skal holde papiret fast, unde exponeringen.

Jeg brugte en plan træplade med en løs glasplade (slebet lidt i kanterne så man ikke skar sig)
Så kunne jeg rykke rundt - især når papiret skulle helt ned på gulvet for at få afstand nok.

Godkendelse af svar
Fra : AnnaCastberg

Dato : 07-04-07 12:07

Tak for svaret e.c.