/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kaffesirup
Fra : katskat
Vist : 1462 gange
100 point
Dato : 15-01-03 21:56

Kaffesirup er hundedyrt i forretningerne. Kan man lave det selv??

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-03 22:22

Kære katskat

Her har du opskriften på kaffesirup.

http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Desserter/Kaffeismedkaffesirup.htm

Jeg vil også selv prøve at lave det. Det lyder nemlig rigtigt lækkert.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-01-03 22:27

Du har måske nok valgt en forkert kategori "Musik" Det har jeg også selv prøvet. På den anden side, hvis man serverer kaffesirup til den rigtige ret, og på den rigtige måde, tror jeg man kan høre englene synge, og så er kategorien jo rigtig

Med venlig hilsen endnu engang
:0() Franksp

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 15-01-03 23:01

Hej "KatSkat";

Undskyld jeg lige blander mig med et lille host

Har lige kigget på linket fra FrankSP, og det er ikke helt det jeg forstår ved kaffesirup, som vises der.

Jeg går udfra, at du med Kaffesirup mener et smagsstof som man tilsætter kaffen på flere Caféer rundt om i Europa; og også flere og flere steder herhjemme. Egentlig en ganske behagelig afveksling på kaffe.

På linket http://www.arc.dk/producenter/rudssirup.htm kan du se noget reklame for Ruds Kaffesirup.
"Lurer" du ingredienserne på en flaske i forretningen er det egentlig "bare" at forsøge sig frem med en grundopskrift som den FrankSP sendte link på, og her erstatte selve kaffen med en essens af f.eks. mandel, og andet fra etiketten.

Du skal nok have en del forsøg før du rammer rigtigt; men på den anden side set, så er det vel også en af de mere sjove ting der er ved at "pusle" i et køkken.

Rigtig god fornøjelse

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : katskat

Dato : 15-01-03 23:14

Hej! Jeg er glad for de svar jeg har fået, men tror I det kan gemmes på en flaske og hives frem til brug flere dage senere - eller skal det anvendes frisk?

Kat

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 15-01-03 23:19

Hej "KatSkat";

Som med alt andet i "det lille køkken", så har også noget sådant en begrænset holdbarhed.
Dog kan du tilsætte konserveringsmiddel og stille det køligt. Det vil helt bestemt forlænge holdbarheden væsentligt.

Du kan på etikketn til f.eks. Ruds Kaffesirup se mere om, hvilke ingredienser der er tilsat; bl.a. Citronsyre samt nogle E-numre. En forklaring til E-numre kan du finde via http://google.com og så kan du hurtigt afgøre, hvad det er der bruges som konservering. Umiddelbart tror jeg at det er Citronsyren der gør det; men kig hellere en ekstra gang.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 16-01-03 02:07

Mht. konservering, er sukkerindholdet helt afgørende. Så længe vandindholdet er under 50% kommer der ikke bakterieangreb, men skimmel er ikke udelukket. Tilsæt atamon i det anbefalede forhold, så skulle du være sikker. (Kender ikke blandingsforholdet...., men bakterier SKAL have et vist vandindhold for at leve, og hvis sirupen er en "ørken" lever de lige så længe som mennesker uden vand i Sahara.)