/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
sølvbryllup
Fra : bianca
Vist : 4000 gange
100 point
Dato : 15-01-03 21:50

hjælp mig mine forælder har sølvbryllup i marts og det er mig der skal stå for det hvad og hvordan gør man.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-03 22:15

Find ud af om det er naboerne eller familien, der på din egn laver æresporten?
(to er for meget, een er for lidt).

Tag nok kopier af et par sølvbrylupssange; det er så dejligt .. og en i østen stiger...

Sørg for kaffe, rundstykker med ost og gammel dansk, så er morgenen reddet,
(sæt ikke tre kaffemaskiner til samme gruppe stikkontakt samtidigt).

Om aftenen, hold en pæn tale for de gamle ...

Kun fordi vi er så flinke, Bianca,
(du har henvendt dig et helt forkert sted)

men alligevel, hilsen og god fest / gode fester,
(sæt også ham den 30 årige til at lave noget),

én der selv har haft Sølvbryllup.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 15-01-03 22:31

Tjah, Svend er jo fra Jylland - der er traditonerne måske anderledes )

Her på Sydsjælland er det børnenes opgave at sørge for:

At der bliver sat en æresport op (sølvparrets venner og naboer, hjælper til også økonomisk). Hvis en af disse venner/naboer har et godt organisations-talent, beder du dem om at stå for æresporten.

Der skal også en æresport op, der hvor festen holdes (hvis det ikke er hjemme)

Der skal jo nok hornmusik til om morgenen. Det forventes børnene og evt. sølvparrets familie at betale. Musikerne har "morgen-sange" med til omdeling.

Sølvparret forventes at stille øl/vand frem, så æresport-byggerne får noget at drikke.

Det med talen for forældrene eller en sang, er en landsdækkende tradition.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-01-03 22:47

Hvis det skal være RIGTIG GODT:

Rejs en æresport, hvor sølv er den dominerende farve i "våbenskjoldet".

Til om morgenen:
Engagèr et par musikere til at komme og underholde med medbragte sange.

Til den egentlige fest senere på dagen:
Sørg også for musik her - men undgå så vidt muligt færdigsange. Hav blot et par stykker i reserve for det tilfælde, at der ikke er personlige sange nok.
Skriv en personlig sang og en ditto tale. Hvis du (eller dine evt. søskende) ikke selv kan, så få en professionel til det.
Sørg for god tid til at indøve talen. Det må endelig ikke lyde, som om du står og læser op af en fristil.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-01-03 17:22

Du skal også hugge et par sko fra dem hver og spraymale dem sølvfarvet. Det sværeste er jo nok at få fat i skoene uden at de opdager det. Så begynd allerede nu.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-03 19:33

Ja, som du ser Bianca, er det noget mange af os kan tale med om,
(når det drejer sig om en fjern slægtning, død for over 300 år siden, kniber det mere).

>Her på Sydsjælland er det børnenes opgave at sørge for ...

Det er det også i den del af Jylland jeg kommer fra, men ikke her i Sønderjylland,
her mødes vi hos en af naboerne, og vi laver æresporten som et nabo samarbejde.

Når den hænges op er der jo ingen hjemme hos sølvbrudeparret, måske;
men vi provokerer alligevel, med diverse slagboremaskiner mod dørkarmen,
(mit speciale er hovedet af syvtommersøm med indborede 1 tommer stifter).
Og ofte er pre festen hos naboen sjovere end selve festen.

Og i de to sølvfarvede sko, ...
her på egnen planter man en brændede kærlighed i den ene og en husfred i den anden.

Husk nu at bekræfte hvem der er kommet med flest tip til dine forældres sølvbryllup,
Old Svend

Kommentar
Fra : bianca

Dato : 16-01-03 20:25

10000 tak alle sammen der er meget jeg kan bruge i er virklig til en stor hjælp her inde tak endnu engang

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 10-03-03 19:41

hej bianca
her i nordjylland gør vi det at, hjemme ved forældrene er det naboerne der søger for æresporten og hvis festen skal holdes ude er det børnene der sørger for æresporten, nu kan jeg forstå at det var i marts det skulle være pynt porten med påskeliljer og hvide krysantimum og hvis i har nogle kristjørn ude i haven eller andre grene så tag og spray dem med sølv og sæt en gren sammen med buketten men husk at i skal bruge noget køkkenrulle der skal i tage et stykke til hver buket det skal gøres vådt og så noget husholdningsfilm uden om igen det gør at buketten er flot om morgenen og selvfølgelig skal i have et skjold foroven med deres navne og datoen samt er der nogen der har årstallene på også. Morgenmusik skal der selvfølgelig også være, de har som selv sange med men spørg naboerne det er som regel dem der sørger for musikken, og i skal huske et par damesko og et par herresko som skal sølvsprayes i damens sko skal der være en brændende kærlighed og i mandens skal der være en husfred i hver af deres sko, husk at vande dem godt inden i sætter dem i skoene de skal så stå uden for døren om morgenen og så til aften skal i huske at tage dem med så de står der uden for døren, der er også nogen steder når så sølvbrudeparret skal danse sølvbrudevalsen så skal de have skoene på derfor er det en god ide at sætte blomsterne i noget staniol så de ikke bliver grimme inden i, men sørg for at spraye skoene et par dage før da det tager lidt tid inden de er tørre, men husk at at sige til din far at han ikke skal have et helt par nye strømper på til dansen, jeg ved at mange går ud og skifter dem inden de skal danse for det er nemlig sådan at når de er ved at være færdig med at danse så får manden klippet det yderst af strømperne af. Men jeg glemte en anden ting det var til om morgenen i kan få en sang lavet eller skrevet på blåt papir og uden omkring sangen er der tegnet en gammeldags madambå kaffekande og den skal i klippe ud og så sætter i en snor foroven på kanden så de kan hænge og de hænges på et kosteskaft og så kommer den ind til dem under morgenkaffen. Hej jeg vil ønske jer en rigtig god dag, jeg håber at du kunne bruge noget af det her.

P.S. jeg glemte at sige med malingen, farven skal være blå og kanten på skjoædet skal være i sølv og navnen jeg har sommetider hvis der var plads det kom an på navnene at lave nogle (tegnet med plakatfarveblyanter) nogle blomsterranke eller grene med blomster på det pynter på skjoldet.

Hej hilsen fra fjordglimt.