/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Løbetid
Fra : knh15
Vist : 697 gange
50 point
Dato : 06-04-07 09:26

Dette er ikke et spørgsmål, men en oplevelse.
Sigurd har mødt sin første højløbske tæve og er i dyb krise.

I går da vi var på vores formiddagstur, til det sted hvor vi går mest, fordi der næsten altid er hundevenner og lege med.

Trille en dejlig hundepige, var højløbsk og løb omkring og såede dufte. Ejerens datter på ca. 12 år var med hende og havde sluppet hende løs.

Trille gjorde sig til for Sigurd, men han er så uerfaren endnu, at jeg kunne nå og fange ham før der skete noget alvorligt.

Sigurd var helt ustyrlig resten af dagen, travede rundt og peb, ville ud og ind hele tiden.

Nu kommer så pointen, med risiko for og blive slagtet.

Kære tæve ejer

Der er 52 uger i året og jeres tæver dufter dejligt ca 6 uger om året, ergo har i 46 uger til og være der, hvor der er sjovt blandt andre hunde.

Jeres tæver holder i vel alligevel i snor, når hun er løbsk, så måske en lille bøn, om og finde et andet hyggeligt sted af hensyn til de stakkels fustrede hanhunde der risikere og springe i hovedet på hinanden af kærlighed til den dejlige pige der dufter så skønt.

De fleste tæve ejer, specielt ofte erfarendne, tager hensyn, så det er ikke noget med og dadle nogle. Jeg ved godt at det er noget jeg ikke kan bestemme. Derfor er det også kun en bøn jeg sender.

Der hvor vi, min hundeveninde og jeg får på puklen, hvis vi ytre vores bøn til tæve ejere, er ofte hos de mere uerfarendne hundeejer. DU SKAL FADME IKKE BESTEMME OM VI MÅ GÅ HER og i den dur. Det er heller ikke for og bestemme, det er en bøn og et forslag.

Jeg ved også godt, at vi lever i et frit land og at jeg bare kan gå et andet sted hen og jeg ved godt at Sigurd er en hanhund, der bare følger sin natur.

Oki jeg kan også være lige glad, Sigurd skal alligevel snart kastreres, men så tænker jeg på mine medmennesker, der forsat har hele hanhunde.

Inden du farer i hovedet på mig, så tænk lige over hvad jeg skrev. DET ER IKKE FOR OG BROKKE OG SÆTTE NOGLE I BÅS, VI SKAL JO VÆRE HER ALLESAMMEN OG HUNDENE SKAL HYGGE SIG SAMMEN.

En VOVede hilsen til jer

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-04-07 09:39

Rigtig nok.
MVH en tidligere tæve-ejer
AKLE

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 09:40

tak akle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-04-07 09:42

Det var egentlig synd, at Sigurd ikke fik nået det, han gerne ville med Trille. Så havde Trilleejerne stået med et kuld hvalpe af blandingsrace. Begejstringen havde nok været behersket.
Så kan de lære det - kan de.

Problemet er - som du skriver - ikke hunhunden, men hanhundene, der går fuldkommen grassat - hvor selv den fredeligste hund får kamphundetendenser for at komme først til "fadet".

Det er jo ikke for ingenting, at hundetræningsklubber er utroligt obs på løbske tæver.
Een af slagsen og hundtræning udvikler sig til masseslagsmål af frygtindgydende dimensioner.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 06-04-07 10:57

Selvom det ikke er alle som vil det for deres hund, kan man få dem kastereret det løser til rimelighed problemerne hermed.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 06-04-07 11:21

Bravo KNH15. Mvh B&S

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 06-04-07 13:57

Helt enig med dig har selv en tæve og når hun er i løbetid undgår jeg helst andre hunde i den periode og vælger at stimulere hende på anden vis.. Jeg ved fra da jeg boede hos min mor på frederiksberg der var ejerne altid flinke til at sige hvis ens tæve var i løbe tid og det er på eget riski at de hilser dog med snor på.. pr automatik vil jeg aldrig slippe min tæve løs når hun var i løbetid for det første ved jeg med garenti at jeg ikk ville kunne kalde hende til mig hvis hun fik øje på en spænde hund.. så spørg evt ejerne med en tæve inden du slipper din hund løs eller omvendt..

til noten: har du ikk sagt det til ejerne af tæve evt for nogle mere erfaren end andre ejer og så må man tage det sure med det søde ved at sige det på en pæn måde..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 14:02

Selvfølgelig sagde jeg det til den pige der gik med Trille, på en pæn måde og det har jeg bestemt også i sinde og sige til moderen, næste gang vi mødes.

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 06-04-07 14:06

det var godt så er jeg tryg igen ved at vide du alstå gør dem obs.. håber i funder ud af det og får en god hunde snak..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 14:12

Sigurd og Trille er bedste venner og leger ofte sammen, mens vi mødre står og sludre. Det er ikke et spørgsmål om hvad jeg skal gøre. Det er en bøn til tæveejere

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-04-07 15:23

Du får lige på puklen af hundeejer med begge køn i huset, opdrag din hund, lær den at omgås alle former for tider af året, det kan godt lade sig gøre, dermed ikke sagt, at jeg ikke forstår din frustration for det gør jeg, men det er et spørgsmål om at have den korrekte leder for sin hund og så kan du jo finde andre græsgange hvis du vil undgå de løbske tæver.
Du skal lære din hund at passe sig selv når den møder andre hunde og vil den dufte ender /numser, er det jo at et nej godt kan bruges.

Her har jeg løbske tæver i samme omgivelser som mine hanner og jeg har ingen støj fra nogen af parterne. Gå til højre når du ser en løbsk tæve og snak så din hund til rette.
God påske til jer alle.
Så kan i give mig på puklen, jeg har en bred ryg at stå imod med.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-07 15:24

Jeg har haft skiftevis hanhund og tæve så jeg kan sagtens se problemet fra begge sider. Lige nu har jeg en tæve.

Men hvis man bor et sted med stor "hundetæthed" så er det totalt ligegyldigt, om man går andre steder hen med sin tæve end man plejer. Hanhundene ved det alligevel. De ved det jo INDEN vi småtbegavede ejere opdager at vores vovse er ved at komme i løbetid. Hvis vi går et andet sted hen, så er det da helt sikkert, at det gør hanhundene også .....UDEN ejer.

Løbetid er jo en naturlig del af hundenes liv.

Det kan ikke undgås, at der opstår problemer, for vi ønsker jo ikke at få alle de hvalpe, som ville være naturligt for hundene.

Men så er det da heller ikke værre.
Hvis tæveejeren tager sin hund i snor når man spotter en hanhund i det fjerne, så må det da være nok. Tæve i snor er ensbetydende med mulig løbetid, og hanhundeejeren må så også indfange SIN hund. Enten ved at bruge den vel-indarbejdede lydighed, ---eller ved gammeldaws benarbejde.

Ingen hundeejer med en intakt tæve undgår da at blive opsøgt af hanhunde. Og hvis man har sin tæve i snor, så er problemet ikke så stort, -----vel og mærke hvis der kun er én hanhund og ejeren skynder sig at komme.
Jeg foretrækker ærlig talt at blive forfulgt af hanhunde, som vi kender og som vi ved hvor bor, fremfor at fremmede hanhunde følger os hjem, måske over flere trafikerede veje.

Da jeg havde hanhund, Ramses d. 2., havde min veninde en tæve og de to hunde kunne sagtens gå tur sammen hele tiden, --også uden snor, -undtagen de to dage, hvor tæven var højløbsk. Ramses kyssede hende og nussede hende, men prøvede ikke på at bestige hende. Hun behøvede bare at "smile" ganske lidt til ham, så stoppede han. Når så tiden kom hvor hun også var interesseret, så holdt vi 2-3 dages pause, -og så kunne de gå sammen igen.

Jeg tror tricket er, at hvis hundene møder hinanden tit, også når de er i løbetid, kan hannerne bedre følge med i tævernes cyklus og så VENTER de med at bestige tæven til hun er villig. Og på det tidspunkt skal man selvfølgelig holde dem i kort snor. Eller helt fra hinanden.

Det mest irriterende for mig som hanhundeejer har været når Ramses på aftenturen spottede en tæve i den anden ende af marken og strøg af sted efter den. Ramses var LP hund og havde bestået DKK klasse 2 med en førstepræmie, men ved løbetider går naturen nogle gange over opdragelsen. Selvfølgelig gungrede jeg efter ham med alle mine 80 kilo, men ofte oplevede jeg, at tæveejeren løb lige så stærkt, -eller stærkere... DET har jeg svært ved at fatte.
En gang var det nærved at koste ham livet, da tæveejeren rendte over en ret befærdet vej.

Når Silke er ved at komme i løbetid, så siger jeg det til alle de hundeejere som vi plejer at rende ind i på vores ture. Men bare den periode kan jo vare i måneder. For det er jo ikke et bestemt antal måneder der går mellem løbetiderne. I hvert fald ikke for Silke. Sidste gang begyndte jeg at "advare" i starten af oktober fordi det var 8 mdr. siden sidst. Og gangen forinden havde der været 8 mdr. imellem.

Hun kom i løbetid i slutningen af december...

Når løbetiden lige er startet så får hun stadig lov til at gå løs, men ser jeg en hanhund, så får hun snor på. Ikke fordi der kan komme hvalpe ud af et møde, men som signal til hanhundeejeren om at hun er i løbetid. Alle ved, at Silke altid går løs, undtagen når hun er i løbetid eller når hun er syg eller tilskadekommen.
Selvfølgelig går vi ikke lige hen til hanhunden, men drejer behersket af eller forholder os roligt til hanhundeejeren har sin hund under kontrol. Derefter går vi videre.

Men de aller-allerfleste gange opdager hanhunden længe inden ejeren at Silke er dukket op. Og at hun er i løbetid, det ved han da godt. Og så kommer han spurtende. Og så er det, at jeg mener, at man som tæveejer bare skal blive stående med sin løbetusse indtil hanhundens ejer når frem og snorer sin hund. Værre er det da vel ikke?

Det problem DU kom ud for knh15, var jo mere et problem som havde med at gøre at et barn lufter en hund. DET kan gå galt på utallige måder. Også ved løbetider. Jeg synes at børn og hunde er fint, men det er noget begge parter skal lære. Det burde være meget mere almindeligt med hundetræning for børn.

Brokke44, jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med at hundeklubber er "utrolig obs" på løbske tæver? Da jeg gik til klasse 3 træning på DKK's hold i Ølstykke var det normalt, at tæveejerne gav besked når de kom med en tæve i løbetid. Så foregik træningen med et par U-løbske tæver imellem løbetussen og hanhundene.

Hundeklubber er jo også "utrolig obs" på dominante hanhunde og på skræmte hvalpe osv. Som træner BØR man vel være "utrolig obs" på hver eneste hund på holdet. -----Jeg har aldrig oplevet at løbetid var årsag til "masseslagsmål"?? Hverken til træning eller i fri natur. Hannerne har da alt for travlt med at forsøge at indynde sig hos tæven til at ænse hinanden.. Slagsmål er der tid nok til resten af året...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 15:45

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have på puklen.

Sigurd er 11 mdr. og som jeg skrev, var det første gang han mødte en højløbsk tæve, Trille satte endda halen til side, så der var fri adgang og hun var løs.

Det mest uansvarlige i denne sag, var at et barn gik med hende, det var uansvarligt af ejeren. Jeg kunne være ligeglad, jeg vidste Trille var i løbetid og havde derfor Sigurd i snor.

Hvis han havde givet Trille et dyt i bamsen, var det jo ikke min skyld.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 06-04-07 20:21

Jeg synes du pludselig drejer din tråd 180 grader til at handle om det uansvarlige i at et barn lader en løbsk tæve være uden snor???? Det var jo ikke hvad du skrev i dit startindlæg.

Jeg mener dit forslag er dumt. Hvad skulle det hjælpe at ejerne til løbske tæver i dit nærmiljø tøffer andre steder hen for at lufte deres dejligt duftende hunde? Jeg læser dit første indlæg,og kan se du lader din hund løbe frit ved luftning. Men som Birgitte skriver,,,, så VED en hanhund lang tid før vi andre småtbegavede,præcis hvor de løbske tæver befinder sig inden for en STOR radius. Så det eneste du risikerer ved dit forslag,er at din Sigurd spænder i den retning hvor du har sendt de løbske tæver hen. Og så står du da først med et problem.