/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nu fryser den sku..expl.exe)??
Fra : gozimza
Vist : 668 gange
200 point
Dato : 05-04-07 22:17

Hej allesammen...

Nu har jeg fået et problem med min stationærer pc...ligepludselig kan jeg ikke noget, prøver jeg f.eks at åbne START-PROGRAMMER for at kunne gendanne den som den var igår fryser den...jeg kan se i joblisten at det er EXPLORER.EXE der sluger 50% af cpu`n og som åbenbart gør at den "staller"....hvad er der galt og hvad skal jeg gøre???
Jeg kører med XP servicepack2....jeg kan altså ikke rigtigt gøre noget men jeg kan komme i JOBLISTEN...måske jeg kan "gendanne" den derfra????

Håber virkelig i kan hjælpe da det er en ny pc som jeg vil være meget ked af at skulle lave en ny install på.....

På forhånd tak...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-07 22:21

EXPLORER.EXE = Stifinder

Prøv at rense din registreringsdatabe med TweakNow RegCleaner Standard: http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-07 22:25

Kan du ikke dette? ..eller hjælper det ikke? Så...:

Hvis du booter fra din Windows installations CD-ROM kan du lave en repair:

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How%20to%20Repair%20Windows%20XP%20by%20Installing%20Over%20top%20of%20Existing%20Setup:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 22:30

Hej molokyle.

Efter en genstart har jeg scannet med det foreslåede program, eller forsøgt på det for den stoppede efter 5057 value`s.....det kan den alts heller ikke....nogle forslag????cpu 0-1%men ellers ikke frosset medmindre jeg går i start eller højreklikker på skrivebordet...det kan den ikke...

Hilsen Mikkel

PS har stået sådan i 5-6 minutter....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 22:35

Hej molokyle.

Kan du ikke på dansk fortælle mig hvordan jeg gør???og det er en repair og ikke en install på den xp der er i forvejen vel?er bare bange for at alt det andet der ligger på c: også forsvinder incl servicepack.....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 22:46

Prøv at gå ind i fejlsikker tilstand og kør
en systemgendannelses,tast gentagnde gange på F8 på dit tastatur under start op(boot up)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-07 22:48

En repair sletter ikke noget.

http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/geninstall.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 22:48

Hej...

Nej nu er den da helt gal, nu kan jeg heller ikke boote på cd`n ...jeg kan ikke ændre noget i bios, altså boot rækkefølgen......hvad sker der????

hILSEN mIKKEL

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 23:05

Typisk fejl 40

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 23:05

-MOLEKYLE...Jeg for ikke noget frem med repair...

-Manse9933...Når jeg forsøger at gå i fejlsikret tilstand ser det ud som om den vil, den gør det bare ikke....nu har jeg ladet den stå igen i en 5-6 minutters tid.....hmmm

det lader til at det eneste jeg kan er at gå på nettet og at åbne JOBLISTEN...kan jeg ikke skrive et eller andet i den promt derinde så jeg kan komme til at gendanne???

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 23:07

Hej refi...
det der fejl 40 har den skrevet engang før, det var noget med et floppy drev....hvad er det for noget og hvad kan man gøre???det er en ny pc....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 23:18

Da INTET tilsyneladende virker, er det en ombytter - i særdeleshed når den er ny....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 23:22

PYHHH...Jeg tror det er nok for idag, jeg prøver igen imorgen men TAK for jeres hurtige svar...trods alt!!!TAKKER

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 05-04-07 23:26

Jeg syntes at det lyder som om du har et context menu handler problem. Hvis du har det, vil en repair kun hjælpe i kort tid. Fortæl hvilken maskine du har, hvilket grafikkort der sidder i, og om du har Norton antivirus.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 23:28

Hej refi...

det er en pc jeg selv har samlet og den har kørt som en drøm i de 3 uger jeg har haft den....mener bestemt ikke det er hardwarerelateret(uden dog at vide det), og jeg har selv installeret xp og div. programmer på den....så det hjælper nok ikke!

Men tak ellers...
Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 05-04-07 23:32

Prøv lige at svare alligevel. Jeg siger ikke det er hardwarerelateret, men det kan være nogle bugs i f, eks Nvidias menuer der laver balladen.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 05-04-07 23:34

Hej stl_s.

Her er lidt om maskinen:

Intel Pentium Dual Core 3.0GHz 4MB S-775
Biostar PT890775 S-775
1GB DDR2 PC4200 533MHz 1. Part (2x512MB)
512MB Inno3D GeF 7300LE TC DDR2 PCI-E
250GB Maxtor 7200rpm SATA2
Floppy 1.44 Sølv
Codegen 6083 CA 400W Sort/Sølv
Standard Køler

Jeg kører med NOD32, ikke NORTON

...ER det noget jeg har købt "forkert" sammen eller kan det fint køre?

Altså er det en okey pc (4000kr)? Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 05-04-07 23:52

Hardware hajerne er nok bedre til at bedømme det end mig, men umiddelbart ser det fornuftigt ud.

Prøv lige at hente den her http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html

Hvis der er handlers med problemer, vil de blive vist med rødt, og så kan du forsøgsvis prøve at deaktivere dem, en efter en, og se om det hjælper.

Jeg er ikke sikker på at det er problemet, men det ligner det, så det er et forsøg værd.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-07 06:01

JOBLISTEN...kan jeg ikke skrive et eller andet i den promt derinde så jeg kan komme til at gendanne???>

Du kan prøve at sætte/skrive dette ind>

C:\WINDOWS\system32\Restore\rstrui.exe

Eller bare dette>

rstrui.exe

det et
Systemgendannelses applet,måske vil det starte.

vis du ikke kan gå ind i bios,så kan det godt
være hardware relateret.som omtalt,så må du
bruge udelukkelts metoden og fjerned hardware
et for et og så prøve at gå ind i bios.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 06:02

i filer>nyt job(i jobliste)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 06:03

udelukkelses

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 06:12

Eller vis du har en xp cd,så sæt den i dit
cdrom drev og skriv dette i nyt job>

sfc /scannow

ok

Husk mellemrum mellem sfc og /

Du kan f.eks. også prøve at starte programmer me nyt job,
brug gennemse til at finde exe filerne til proggrammerne.

Nyt job=kør

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-07 09:24

Andre 'ting' du kan prøve hvis problemet er hardware relateret:

1.) Sluk maskinen HELT!

Dvs. lad den stå UDEN strøm i 5-10 min. før du igen sætter stikket i vægen.

2.) Harddisk fejl:

Prøv at tjekke med HDD Health: http://www.panterasoft.com/ (..nederst)

..eller: Kør en scandisk: http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=103/SubId=103/id=976/text=Scandisk+i+Windows+XP

..eller CHKDSK C: /F fra prompten i menuen; Kør...

Ps. Hvis det er en diskfejl, så må du nok alligevel køre en repair bagefter den er rettet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:32

i nyt job kan du osgå prøve ar kører en defragmentering sæt dette ind>

C:\WINDOWS\system32\dfrg.msc

ok
Melder den fejl og kan ikke defrag og beder dig om at
kører en CHKDSK så kan der være fejl på disken og
så kan du kører Molos foreslag CHKDSK C: /F

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 06-04-07 09:40

hej manse9933

Det var lige det jeg havde brug for....C:\WINDOWS\system32\Restore\rstrui.exe , det var svaret, og nu kører den igen som en "drøm"...TAK skal du have!!!

PS: er der en side hvor man kan se hvad man skal skrive for at starte diverse programmer og lig. for at få dem startet op i jobliste(start nyt job) eller fra start og den der promt???

...uanset manse9933 så har du fået pointene, for det var dig der hjalp mest men de andre var nu også lærerige...tak skal i have

Godkendelse af svar
Fra : gozimza

Dato : 06-04-07 09:41

Tak for svaret Manse9933.

Det var lige det jeg manglede...TAK...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:50

Kører skittet nu?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-07 09:57

Her en oversigt over Windows process library og de mest alm. applikationsprocesser:

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/

..her kan du søge på dem: http://www.processlibrary.com/

..f.eks. omtalte rstui.exe : http://www.processlibrary.com/directory?files=rstrui.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 10:07

Citat
Kører skittet nu?
ups,jeg overså et indlæg