/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
skide uheldige tandsmerter
Fra : jes-a
Vist : 2637 gange
40 point
Dato : 05-04-07 18:45

Hej

sidder her med en tandpine der lige er opstået eller rettere taget til i styrke. En kindtand med fyldning gør ondt når jeg tykker. Den har gjort en smule ondt i nogen tid og står til at skulle skiftes ud med plast. Desværre er der lang ventetid hos min tandlæge. tre uger. Det kan man vel ikke gøre noget ve. Nu er helligdagene lige begyndt. Hvad gør jeg. Det er ikke sjovt at spise??

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 05-04-07 18:47

tager evt til vagttandlægen, hvis der er sådan en ordning der hvor du bor (det koster kassen).. Eller æder nogen panodil. Eller sidste mulighed snakker med vagtlægen om at få noget der stærkere...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-04-07 19:08

Jeg bor i Nordjylland der har vi den her mulighed:http://www.klinikguiden.dk/home/index.php?ID=3299&UserID=10346&1174803302

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-04-07 19:17
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-04-07 19:23

ådan kan et søgeresultat på nettet komme til at se ud
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=tandl%c3%a6gevagt

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-04-07 19:30

ok, men hvordan finder jeg en tandlæge efter ferien som gider behandle mig med det samme. Skal jeg bare ringe tilfældigt rundt til de forskellige?

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 40 point
Dato : 05-04-07 19:53

Du ringer til din tandlæge og fortæller hvor ondt det gør. Hvis ikke de finder en tid til dig, er han ikke værd at have.

Og så finder du et apotek med vagtåbent imorgen og får minimum 12 stk ipren á 200 mg.
Samt et glas pamol eller lign.
Så tager du 2 stk ipren 3 gange dgl. Og husk at spis lidtsamtidig ( Har du mavesår må du ikke tage dem, så må du have fat i lægevagten og bede om noget lidt stærkere.)
Derudover tager du 2 stk Pamol á 500 mg 4 gange daglig, IKKE mere så overskrider du daglig dosis og det KAN være farligt.
God Bedring.

Kommentar
Fra : kinani

Dato : 05-04-07 19:55

hej langt de fleste tandlæger har akut tider og det er sådan en du skal få , der er ingen der kan holde tandpine ud i 3 uger - så prøv din egen først, ellers så prøv nogle andre det er nemmest at få tid hos andre hvis der er flere tandlæger i samme hus.
hvis du har stærkere piller end almindelig hovedpine piller så tag nogle af dem, min erfaring med tandpine er at de almindelige ikke virker i ret lang tid af gangen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-04-07 20:04

Jeg har nogle ibumetin 600mg, men der står det er mod muskelsmerter, hvilket de også virker udemærket på. Men det har jo ikke noget med tænder at gøre. Nej, panodil er ikke gode nok. Må prøve at få fat på Ipren.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 20:11

Hejsa... og avs
Ring dog til din lokale vagtlæge, og forklar ham om dine smerter. Han vil så helt sikkert udskrive "det mest rigtige", og eller sørge for alternativ løsning (råde dig til det rigtige).
God påske... så god som den nu kan blive
Søren

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 05-04-07 20:15

hvis der er betændelse, udvikler betændelsen sig bare mens man spiser smertestillende. mens man venter på behandling, er det en god ide, skylle grundigt med klorhexidin 0,12%. ofte forsvinder smerten inden for et døgn. jeg har kureret mange tandsmerter med klorhexidin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-07 20:17

har du nelliker i huset så tag en smule og mas op omkring tanden - EN SMULE !!! - pas på tungen den bliver meget bedøvet hvis du rammer.

ps.. nellikeolie ville være bedst

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-04-07 20:29

og hvad er så lige klorhexidin og hvor får jeg fat på det.

Neiller er det ikke dem man stikker i appelsiner? De smager vist ikke godt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 20:36

Du får det hele... hvis du ringer til din vagtlæge
OK du skal nok ikke forvente Nellikeolie fra ham, men det virker lettere lokalbedøvede
Nå, du griber nok "knoglen"... når du har ondt nok

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 20:53

Dine Ibuprofen er det samme som Ipren!!
Det er blot handelsnavnet.
Så tag du én af dem højst tre gange dagligt, sammen med 2 pamol/Panodil/paracetamol.
Så håber jeg du får en god nat. Hvis ikke er det nok på tide at ringe til vagtlægen!
KH Mette

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 05-04-07 21:32

klorhexidin 0,12% købes på apoteket og tager betændelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-07 00:29

Lav en opløsning af lunken vand med salt i og gurgl munden i det ELlers Noget sprut og gurgl i Du taler med en tidligere expert indtil jeg fik fikset dem
Mvh Sune
Ps. undgår helst piller af enhver slags.

Kommentar
Fra : kontrola14

Dato : 06-04-07 07:17

Hejsa. med alle de problemer du har hvor dit og dat synes du skulle få den trukket ud

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 07-04-07 01:54

Citat
Hejsa. med alle de problemer du har hvor dit og dat synes du skulle få den trukket ud

Man trækker da ikke bare sådan tænder ud, bare fordi at det gør ondt. En kindtand er utrolig brugelig i mange tygge situationer.

Selvfølgelig skal smerten lindres og årsagen til smerten findes og udbedres. Har selv prøvet at gå med tandpine (visdomstand) en jul over, og kan kun føle med dig. Hvis der er betændelse kan du nok så meget spise en masse piller - her hjælper pencilin kun.

Kontakt tandlægevagten og få efterset din kindtand. Er du mest tryg ved din egen tandlæge, så kan tandlægevagten i det mindste give dig noget smertestillende indtil hverdagen byder sig igen, hvor din egen tandlæge så må presse dig ind i kalenderen som akut.

Der er mange gode råd, men umiddelbart syntes jeg at det er skræmmende bare at tage nogle piller/andet (som man slet ikke kender). Jeg vil være mere tryg ved proffesionel vejlledning.

Og så pøj pøj

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-07 11:57

Jeg håber da, du forlængst har søgt læge/tandlæge og ikke skadet dine indre organer ved at fylde dig med kemikalier og andet!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-04-07 12:35

Pillerne har virket ok indtil nu, men tager idag ud og finder noget klorhexidin.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-07 17:47

klorhexidin.
så hellere tandpine!
Tandpine har det måske med at forsvinde når man er bange nok. Jeg husker engang for mange år siden: Hvergang jeg tog i tandlægens messingdørhåndtag, så forsvandt tandpinen som dug for solen, Det endte med at jeg fik min første rodbehandling.
Nogle år senere, da vores søn var en 6-7 år fik han tandpine lige til jul. han var umulig at overtale til at gå med til tandlægen- vi kunne ikke forudse nogen hyggelig jul med den tandpine, - så jeg besluttede at bryde med alle pædagogiske principper, og love ham den fine bil han havde set i legetøjshandelen. Han sprang op: "lad os komme afsted". Da vi kom derhen hos tandlægen , var de ved at lukke ned, vi fik beskeden: "vent til efter jul" Nå om det her skal koste en eller to biler, så skal tanden ordnes. jeg fortalte tandlægen om problemet og spurgte: "hjælper det at love dig en bil magen til"? Med et smil slog han ud med hånden: "Værsgod at tage plads" 3½ minut senere var tanden ordnet. Vf iki en rolig jul

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-04-07 00:12

at skylle munden i klorhexidin(man skal jo ikke drikke det) er mindre skadeligt end at få penicilin, og en bakterieinfektion kan også gøre skade. og tandpine er oftest pga af infektion og klorhexidin er effektivt. http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/klorhexidin_sad.htm , selv gravide må bruge det og under advarsler står der: "ingen særlige advarsler ved brug af dette middel" måske er det navnet der afskrækker Valde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-07 11:32

Ja - jeg foretrækker at gå til ondets rod!
Jeg er uddannet kemilaborant og lader mig ikke sådan forskrække af de forfærdelige navne

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-04-07 15:43

ja men det er da at gå til ondet rod, at komme af med en betændelse, hvis det er årsagen. at få tænderne trukket ud, skal man kun gøre når alt andet er prøvet. bakterieinfektioner kan hvis man er uheldig gå i blodet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-07 15:53

Det var derfor jeg anbefalede tandlægevagten. Hvis han anbefaler klorhexidin, så er det i orden med mig

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-04-07 16:34

for mange år siden fik jeg en smertende kindtand trukket ud, det viste sig at det var betændelse, hvorefter tandlægen gav både penicilin og klorhexidin. hvis nu betændelsen var blevet taget først, havde jeg måske haft den tand endnu. så de sidste mange år, har jeg skyllet i klorhexidin hvis jeg fik tandpine, og det har hjulpet hver gang. man skal også huske, at når tandlægen har sat tid af, vil han/hun også gerne tjene lidt penge

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-04-07 16:39

man skal holde alternativerne op mod hinanden og vælge det mindste onde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-07 16:52

Et at de mildelste alternativer i denne tråd er som miritdk skriver, nelliker

Da jeg havde tandpine fik jeg det råd her på kandu, jeg kunne slet ikke få mig selv til at afprøve det, bare tanken om nelliker fik jeg helt kvalme af.

Da tandpinen blev tilstrækkelig slem, kunne jeg alligevel godt finde dem frem, tykkede forsigtigt på først en enkelt nellike, og da jeg fandt ud af hvor godt det virkede, købte jeg et brev af dem, så jeg kunne klarer mig til tandlægen åbnede igen.

Da jeg fortalte tandlægen om det, sagde han at når han havde vagten som tandlægevagt, brugte han nellikeolien så han blev slet ikke spor forbavset over at jeg havde brugt friske nelliker.

Prøv at kikke i køkkenskabet om du ikke har nogle til overs fra julen

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-07 21:29

Ja jeg synes det er ved at gå galt. Jeg har siden februar gået rundt med midlertidig fyldning i to kindtænder og kan nu se de er ved at gå meget løs og krakelerer. Det vare ikke længe før det går helt galt, og så har jeg tandpine i tre kindtænder. Der er stadig en uge til min tandlæge kan tage mig ind, og det for at lave Den jeg har tandpine i nu. Først onsdagen efter har jeg tid igen. Det kan og vil sikkert gå galt. Jeg vil helst have min gamle tandlæge.
Han vil sikkert blive sur, hvis jeg vender tilbage til den tandlæge, der ilagde de midlertidige fyldninger(har lige skiftet til anden tandlæge, da jeg fandt min gamle tandlæge jeg havde for år tilbage). Hvad kan jeg tillade mig. Skal jeg på mandag ringe til min nuværende og bede om at komme til og sige jeg finder en anden uanset om de kan lide det eller ej. Er det iorden at have to tandlæger?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-07 23:07

Det synes jeg da er i orden. De tager sig godt betalt. man skal ikke gå med tanpine for at gøre dem en tjeneste

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-04-07 23:48

Næ, men tandlægen kan jo blive sur og give dårlig behandling eller smide en ud.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 11:51

Gør det noget når du lige har skiftet til en der ikke er sur Det er da tandlægen der skal servicere dig, uanset om han er sur eller ej . Han bliver da ikke sur over du går til en anden når du har smeter. Han ved måske selv hvad tandpine er, Min tsndlæge bor 2 km væk, så hans surhed kan ikke genere mig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-04-07 12:41

Hvad med om du øvede dig i, ikke at finde dig i hvad som helst + lærte at være lidt mere konsekvent

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 10-06-07 17:51

Holdt smerten ud og fandt en god tandlæge der skiftede plumpen.