/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af varmegenvindings anlæg ?
Fra : fancy
Vist : 1275 gange
30 point
Dato : 15-01-03 21:08

Hej
Jeg har monteret et varmegenvindings anlæg og skal nu have isoleret rørene, jeg har fået at vide at de skal isoleres med 100 mm lamelmåtter (rockwool) det jeg nu vil hører om. er der nogle gode forslag til hvordan man isolere hjørnerne på rørene lettest ?? jeg har lidt problemer med at få det til at passe helt.
Hilsen Spens

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-01-03 21:19

Hej fancy

Mit genvindingsanlæg er isoleret med 50mm inderst og 20 mm allukraft yderst. Bruger man måtter som dig skal de 100mm nok passe. Med hesyn til bøjningerne er det måske nemmest du køber en rulle af hver af dem jeg har brugt og så udskærer en "fisk". En fisk er navnet for den udfoldning man benytter til bøjninger, både inden for vvs og isolering. Prøv at udskære en fisk på et stykke papir først så kan du se det passer. ps. fisken har selvfølgelig hverken finder eller lignende men tegn den som et barn ville tegne den med hale.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-03 10:47

Bedst ville det være hvis du isolerer med 2 x 50mm lamelmåtte og anvender forskudte samlinger. 100 mm lamelmåtte er noget bøvlet noget at operere med. Vær meget meget obs på at du ikke får sprækker i isoleringen. Ligeledes skal det sidde stramt, eller hjælper den heller ikke. Skal det være lavet helt rigtigt afslutter du isoleringen med vindpap. Et andet godt alternativ vil være at anvende lamelmåtte med påklæbet alukraft yderst. Den type isolering kan du meget nemt tape i alle samlingerne med alutape. Brug ikke pakketape - det falder bare af med tiden. Havde du spurgt tidligere, ville jeg have anbefalet dig at lægge rørene "ned" i bygningsisoleringen, og så bagefter "bygge op rundt om" med f. eks. Rock-wool T-bat. Det havde været rigtig nemt. Så havde du også sluppet for dinglende rør (jeg vil gætte på at du har ophængt rørene i patentbånd = noget skrammel, og overholder ikke normen for ventilationsanlæg der siger min 50mm2 opstropningsjern).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 19:16

Har du fået svar Fancy, det kunne jo være rart at få lukket og slukket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-03 09:52

Er du der fancy?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-03 12:26
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-03 14:01

Har du fået svar Fancy, det kunne jo være rart at få lukket og slukket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:33

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.