/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tissende hund
Fra : sfl17
Vist : 1067 gange
80 point
Dato : 05-04-07 11:04

Jeg har et problem med en dværgpinscher-han, der tilsyneladende ikke vil opføre sig ordentligt.. Han har altid været meget renlig, men er blevet en tæppetisser her på det seneste. det startede for tre måneders tid siden, hvor han kidnappede min kærestes tøj og tissede på det - et tegn på jalousi og ikke at ville indordne sig i hierarkiet. Det gik over efter nogle uger, da vi begynde at gemme tøjet væk på hylder osv. M
EN nu er han på banen igen! Fem-seks gange inden for halvanden uges tid har han tisset indenfor på såvel tæpper som gulv. Der er ikke rigtig noget mønster i det, da han også kan finde på at gøre det, hvis han er alene hjemme i nogle få timer - så det kan nok ikke være for at få opmærksomhed, at han gør det....?
Jeg har tjekket symptomerne på forskellige urinvejsinfektioner, og det minder ikke om hans adfærd, da urinen kommer ud i store portioner og helt uden blod eller underlige ting. SÅ spørgsmålet er nu, hvordan man kan få ham til at stoppe og være sød og renlig igen???

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-04-07 11:14

I skal finde ud af hvor meget han indtager af væske om dagen og så må i gå lidt oftere ud med ham.
Det er kedsomhed og dominans der her er tale om,
men det kan også være at han drikker for meget.

Har i fået tjekket hans nyretal?

Giv ham et mindre område at gå i, indtil i har fået styr på det igen.

Hvor meget omgang har han med andre af sin race eller nogen i tilsvarende størrelse?

Mvh Dværpinscher mutter.
Bevi54

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 05-04-07 11:25

Hej Bevi,

Ang væske: Må indrømme, at jeg faktisk ikke aner, hvor meget han drikker. For han drikker kun en smule efter at have spist og ellers ikke, når vi er hjemme. Tror faktisk ikke, at han drikker det vilde, da vandskålen kun er tømt om sommeren. Jeg har aldrig fået noget at vide om nyretallet, skønt han er til lægen ret ofte.
Ang. ture: Han får fire ture hver eneste dag året rundt. En hund skal kunne holde sig de par timer. Han sover jo også meget i løbet af dagen!
Ang. samkvem: Han har en del 'legekammerater' i kvarteret af blandet størrelse, men kun når vi tilfældigvis møder dem på en tur. De fleste hunde kan han godt lide uanset størrelsen og vil gerne lege med de fleste. Han er glad for alle mennesker faktisk, også selvom de prøver at få ham væk!

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 05-04-07 11:31

Hej sfl17.
Jeg har lige læst om en anden hund, med samme problem som din, i Vi med hund. De skriver at du skal behandle din hund som en lille hvalp igen, det vil sige at du skal lufte ham 8 - 10 gange om dagen, og først gå ind igen når han har tisset, ellers risikerer du at han holder sig og venter med at tisse til han er kommet hjem igen, ros ham stille og roligt hver gang han besørger udenfor, gerne med en lille godbid. Håber du kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-04-07 11:38

Hvor gammel er han? Har han boet alene sammen med dig længe. For mig lyder det som total dominans. Han vil ikke acceptere din kæreste.

Her er det din kæreste, der skal træde i karaktere og ikke dig, din kæreste er ny i flokke og så enda en han.

Din kæreste skal råbe et konsekvent NEJ, hvergang hunden kommer i nærheden af hans tøj. Det er din kærestes tøj og ikke hundens og det skal den vide.

Måske kan det også være jalousi over, at du måske ikke giver hunden samme omsorg, som den gang i var alene.

Hvis det er en hund under ca. 18 mdr. er det dens naturlige kønsmodning proces. Så er han ved og tage føringen og det skal stoppes.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-04-07 12:04

Et mønster for hvornår han er vågen og leget samt spist, på alle de tidspunkter følger der lufte ture.

Jeg går ud fra, at i nok er op mærksomme på om i selv er flittige nok til at få de tider afpasset efter han's mønster for hvornår ting sker.
De har en kort blære og i perioder er den kortere end andre perioder.
Og lige fortiden er det tæve tid og der er de mere følsomme over for at markere deres teritorium.

Jeg kan se, at vi tog denne snak for et par måneder siden også, og hvor meget har i så fået gjort ved det i den periode.

Jeg har tre hanner løbende her og ja, af og til ryger der et strint, men slet ikke i det mønster du her skriver om, mine har også fri adgang til at komme ud, men det er jo ikke alle der har denne mulighed, de skal oftere ud end store hunde skal, for ellers ryger der mere eller mindre tis tår indenfor, og så er det vigtigt at få den stimuleret korrekt, er den velafbalanceret så er der heller ingen problemer på det område, men er de stresset og keder sig eller er høj dominate,
så er der et større arbejde for jer i at få den trukket ned på den rigtige hylde.
I skal huske at i har en stor hund i en lille krop.
Og det kræver en fast kærlig hånd og dressur, som alle andre hunde også skal have,
en sport de er glade for er agility og det giver en god portion samarbejde imellem dig og din hund.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-07 12:04

Hvor gammel er han?

Hvis det er en lidt ældre hund, så kan det være sukkersyge. Den starter oftest med at hunden ikke kan holde sig. Men hvis en tissetår ligger og tørrer ind, så vil den føles klæbrig på grund af sukkerindholdet i urinen. Så det ville I måske have opdaget...
Dengang jeg havde en sukkersyg hund (-hun var 7 år gammel) så opdagede vi først, at der var klæbrige pletter på gulvet... men vi troede, at det var ungerne, der havde spildt sodavand...

Og så kan det være noget med nyrerne eller noget med blærebetændelse, men det mener du ikke det er...

Lad i hvert fald være med at skælde ham ud for det før han er blevet grundigt undersøgt af dyrlægen...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-07 12:21

Nå, jeg har lige kikket på dit andet spørgsmål. Din hund er ganske ung, så sandsynligvis er det ikke sukkersyge..
Og du har haft problemet oppe i spørgsmål før.

Hvordan er det gået med lydighedstræningen? Har I fået løst problemerne med at springe op og med at han hugger og spiser ting han finder?

Jeg tror ikke på opdragelse ved at skælde ud. På en fræk og dominerende lille hanhund kan det give "trods-" eller "provokations-" problemer, -lige netop som dem du beskriver med urenlighed. Og så må man jo skælde endnu mere ud... og får kun endnu flere problemer....

Det ER lydigheden, du skal have fat i! Din hund skal have et godt og interessant liv med en stærk og kompetent fører, der finder på interessante, sjove og nyttige ting at lave sammen med ham.
Det er IKKE kun et spørgsmål om at "få ham til at opføre sig ordentligt", men om at du skal være en værdig fører for ham.

At problemet er blevet værre på det sidste kan sagtens skyldes, at du er ved at miste tålmodigheden og skælder ham ud. Enten bliver han nervøs af det, eller også "skælder han tilbage" ved at provo-tisse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-07 13:36

Citat
da urinen kommer ud i store portioner
ja, selv om du ikke mener hunden drikker særlig meget, hænger det nu som regel sammen med et stort væskeindtag, da hunden ellers hurtigt vil blive dehydreret

Du skal først og fremmest gå til dyrlægen med din hund, da pludselig opstået urenlighed...og store mængder urin, meget let kan tænkes at skyldes nyreproblemer eller sukkersyge....eller noget andet.

Og så kan du altså ikke umiddelbart se på en hund, om den har en eller anden urinvejssygdom.

Først når alle muligheder for en fysisk lidelse er udelukket ved dyrlægekontrol, kan du begynde at finde ud af hvorfor hunden så pludselig er blevet urenlig.

mvh dova

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 08-04-07 23:28

Tror ikke jeg huskede at skrive det, men min hund Basse bliver to år til juni. Havde ham lige fra han var hvalp og købte ham så tidligt, det kunne lade sig gøre, så han har ikke været præget af så mange andre.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-04-07 06:35

Men den alder, er jeg næsten sikker på at det er ren dominans.

Hvis i bærer jer fornuftigt ad, altså viser ham hvem der bestemmer, vil jeg tro det snart går over.

Det er hans sidste face i sin udvikling. Vinder han ikke den, vil han accepterer tingene som de er.

Vinder han, vil han blive ved med og være dominerendne og det kan i den grad være irreterendne, især når der kommer gæster, for så vil han også vise dem deres plads i hans heraki.

Så på med bissen og tag ham i opløbet.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 13-04-07 23:07

Formodentlig tisser han nårI går tur med ham, prøv at udvide disse ture så han får tisset ordentlig af mvh K.

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 80 point
Dato : 14-04-07 08:18

En hanhund får aldrig tisset helt af. Selv om du går herfra og til Rom, vil der stadig være tis i ham, tis til og afmærke sit teritorium.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-04-07 23:09

indrømmet, men så er det da indbyggerne i Rom det går ud over.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-04-07 10:41

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 15-04-07 14:35

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-04-07 15:30

Selv tak. Håber i får det godt alle 3 sammen

Kommentar
Fra : Næsehornet

Dato : 02-05-07 15:05

Jeg havde samme problem med min gamle hund.

Jeg gjorde til sidst det, at jeg købte en spayflaske som man normalt bruger til dårlig lugt i sko og spayede det udover hele tæpet. Det var fordi jeg ville forsøge at fjerne enhver lugt, der kunne minde om tisseri fra tæpperne. Mine trægulve vaskede jeg i klorin. Problemet er overstået nu, så du kunne jo prøve det!