/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
kanal problemer
Fra : janinna
Vist : 706 gange
500 point
Dato : 04-04-07 20:54

hej! bor i et hus hvor fællesantenne er lagt ud i alle rum, men kan umiddelbart kun få viasatsport 1+2 ind på fjernsynet i stuen,der også er det nyeste. kan det være at de andre fjernsyn er for gl, ellers forstår jeg det ikke ,programmerne kan vil ikke bare forsvinde?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-04-07 21:36

Fælles antenneanlæg i dag, benytter bånd1, 3 og s-båndet, samt en lille del af UHF båndet.
For at alle apperater kan modtage alle kanaler, skal tuneren også kunne udnytte hele dette frekvensområde. - Men det skriver du jo ikke noget om!

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 04-04-07 21:48

hej! forstår ikke hvad du mener??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-04-07 21:59

Hele det område som benyttes til alle de kanaler som der er på din fælles antenne, skal hver enkel tv modtager også kunne modtage.

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 04-04-07 22:11

jow, men hvorfor kan jeg så ikke få de 2 stationer ind?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 00:16

Først skriver du:
Citat
men kan umiddelbart kun få viasatsport 1+2 ind på fjernsynet

Så skriver du:
Citat
jow, men hvorfor kan jeg så ikke få de 2 stationer ind?

Syntes du ikke selv det er lidt forvirrende?

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 05-04-07 07:47

kan godt se nu når jeg læser mit eget spørgsmål, at jeg har skrevet forkert!! sorry, ville skriver at jeg ikke kunne få de 2 stationer(viasatsport 1+2 ) ind andre steder end i stuen.
skal jeg så oprette et nyt spørgsmål?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 09:08

Huset har IKKE fællesantenne indlagt...

Du har sikkert TVstik i alle rum men kun et af dem fører til selve antennen.....

Hvad har Viasat med det at gøre - har du parabol også...... ????

Eller er der KUN parabol.... ???

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 05-04-07 09:15

hej! nej ingen parabol! fællesantenne med omkring 27 kanaler, men kan kun få viasatsport 1+2 ind i stuen, har prøvet 5 forskellige ældre tv i de andre rum, men sports kanalerne kan jeg kun få ind i stuen. kan det være at der en en box på loftet til de 2 kanaler og den så kun går ned i stuen??
men alle kanaler er fra fællesantennen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 09:39

Det er sikkert KUN stikket i stuen der er tilkoblet Viasat.....

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 500 point
Dato : 05-04-07 17:32

Næh jeg tror problemet ligger i de gamle TV'er. - Mange ældre TV'er der kan modtage de første S-kanaler der blev taget i brug, kunne modtage op til S20.
Senere blev S-båndet udvidet til S41, som har frekvens helt oppe under der hvor UHF båndet begynder.
Jeg må så antage at disse sportskanaler ligger oppe i området S21 til S41, og derfor ligger uden for rækkevidde af hvad de gamle flimmerkasser kan klare i tuneren.
Nu kender vi ikke din fællesantennes kanalmønster, alt den stund at du ikke har villet oplyse dette.
Men hvis du kan komme med et link til din fællesantenne og angivelse af det område som du bor og modtager i, så har vi en jordisk chance for at komme nærmere problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 17:41

Det skal sandelig være nogen gamle fjernsyn så

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 05-04-07 17:57

hej! tror også det er gl fjernsyn, har 7 stk kørende i huset og er ikke millionær
har lige kikket hos min fællesantenneforening : http://www.ringefa.dk/ og tjekket mit tv og alle kanaler over s20 , kan jeg ikke se. på 4 af mine tver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 18:14

I så fald må der jo være flere end Viasat sport 1 og 2 du ikke kan se

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 18:21

http://www.ringefa.dk/?mid=8&navn=TV-kanal-frekvenser%20-%20Tabel%20over%20frekvenser%20for%20TV-kanaler
Her kan du så se hvilken kanaler som ligger fra S21 og opefter. Det må dem som du ikke kan tage på de gamle flimmerflasker!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 18:22

Ærligt talt så er det da også for RINGE

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 05-04-07 18:28

ja! der er så 13 jeg ikke kan se (s..... osse) skal have nyere fjernsyn så, kommer fra hybridnet i Ørbæk og der var ingen problemer?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 19:02

Nu er placeringen af de forskellige TV-kanaler ikke ens i alle fælles antenne anlæg. Men da der i dag kan modtages et hav af forskellige kanaler, har man været nød til at tage så mange kanaler på S-båndet i brug.
Her i Næstved, hvor det bl.a. er skod-STOFA der husere, bruger man de fleste S-kanaler og har endda et par liggende på UHF-båndet i den del der hedder bånd 4.
Til gengæld har man så sløjfet alle kanaler på bånd 1 (kanal 2, 3 og 4) og de første S-kanaler fra 1 til 8.
Det har noget at gøre med den båndbredde de signalforstærkere der er rundt om i byen, kan give en tilstrækkelig forstærkning på hele båndbredden.

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 05-04-07 19:13

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 19:36

Tak Janinna.
Ja det kan idag ikke betale sig at udskifte tuneren på et TV, set ud fra de priser man kan få et helt nyt til.
En løsning kunne være, at du havde en video eller cd maskine med tuner, som kunne se alle kanaler, og brugte den som tuner til dit TV.
Det gør vi også her i huset, for vi har også et museum af ældre TV apperater, og kun et enkelt der tager dem alle sammen.
Jeg har så opdaget at programmerne ikke bliver bedre af at man har flere apperater, eller om det er nyere end de andre.
Iøvrigt falder jeg i søvn, lige godt, hvad enten det er den ene eller anden kanal.