/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kikkert: Gold Crown 3-9x42
Fra : engholm2
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 04-04-07 17:03

Hej med jer.

Jeg har i dag købt min første riffel og valget faldt på en Tikka T3 hunter. Jeg skal langt overvejende bruge den til jagt på råvildt i danmark. Ekspedienten overtalte mig til et pakketilbud hvor riflen kom med en Gold Crown 3-9x42 kikkert, da han sagde at den var fin nok når jeg primært skulle jage i DK. Men efter at være kommet hjem er jeg kommet i tvivl med hensyn til kikkerten.

Er der nogen som har nogle erfaringer med kikkerten eller gode råd til en ny-jæger mhs til valg af optik?

Det skal siges at jeg er på SU så jeg må nok vente et par år med at købe Zeiss eller lignende .
Jeg har ikke hentet eller betalt kikkerten endnu så går udfra at jeg stadig kan nå at ændre mit valg.

God Påske

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-04-07 08:29

Hejsa!
Riflen er der bestemt ikke noget i vejen med og kikkerten er da også udmærket til prisen.
Og så lidt erfaring------: Du siger du overvejende skal bruge den til jagt i Danmark-------jeg har aldrig fattet, hvorfor kikkerten skal være anderledes til brug i udlandet med mindre du da vil drive jagt om natten. Du kan være sikker på een ting---kikkertens siktepunkt og riflens træfpunkt bliver ikke mere sammenfaldende ved større forstørrelse. Derimod ville jeg fravælge de 3-9x forstørrelse og i stedet få en fast forstørrelse, men med bedre lysstyrke. Min erfaring med indstillelige objektiver er at man i de fleste tilfælde alligevel indstiller een gang for alle---jeg har i hvert fald aldrig set en jæger febrilsk skrue på objektivet for at indstille forstørrelsesgraden når han har fået øje på et dyr i stedet anbefaler jeg at du sparer pengene til variabel forstørrelse og i stedet bruger dem til at få en bedre lysstyrke.
Kan du ikke ændre handelen så glem det--kikkerten er udmærket.
Knæk og bræk
dabj