/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Asko D1756 opvaskemaskine F2
Fra : MarleneP
Vist : 7069 gange
500 point
Dato : 04-04-07 12:47

Min opvaskemaskine bliver ved at pumpe ud, vi har tjekket og rengjort filtre, afløbsslange og vandlås, så det er ikke der problemet ligger. Jeg kan se, at mens den pumper ud, løber der lige så stille (koldt) vand ind gennem det runde plasticgitter (ca. 10cm. i diameter) som sidder i højre side af maskinen. Er det vandindtaget eller hvad?? Hvordan løser jeg problemet??? Jeg har læst manualen. Kan ikke komme videre, eks. indstille udpumpningstiden, da den bliver ved med at lave F2 når jeg tænder.

Håber inderligt, at nogen kan hjælpe mig!!

Mvh. Marlene

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-04-07 13:22
Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 04-04-07 13:42

Pointen i at prøve på KanDu er at undgå at bestille en reparatør - særligt i helligdagene!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-04-07 20:48

Citat
Jeg kan se, at mens den pumper ud, løber der lige så stille (koldt) vand ind gennem det runde plasticgitter

Det lyder som en af magnetventilerne alm. påfyldning / regeneration

Der skal et vist vandtryk7flow til at en magnet ventil kan lukke.
I slangen ved vandhanen kan sidde et filter og lige i indgangen af ventilen (måske dobbeltventil) kan der sidde et filter som hives ud med en lille fladtang/spidstang
DER SKAL SIDDE FILTRE I

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-04-07 21:32

Kontroller lige at der ikke er vand i bunden af maskinen. Altså under den rustfri kasse, nede ved de elektriske dele. Så skal pumpen nemlig køre konstant. Der er en lille "flyder" kontakt der er aktiveret så.

Hvis der er vand dernede skyldes det jo så en utæthed et sted i maskinen

- Anden

(erfaring med hvidevarer siden 1998)

Kommentar
Fra : janole01

Dato : 08-04-07 18:35

jeg har hatt dette problemet 2 ganger .man skrur av dekslet under døren på maskinen og tørker opp alt vannet inni maskinen og så renser man filter inni.så er det bare og starte .jeg har samme maskin asko d1756

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-04-07 18:52

Nemlig, det sagde jeg lige

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 08-04-07 21:38

Vi har været på familiebesøg et par dage, men imorgen prøver vi jeres gode råd. Jeg skal nok melde tilbage, hvordan det går - og uddele points som tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 09-04-07 12:08

Vi har nu trukket maskinen ud på terassen. Der stod ganske rigtigt vand i bunden. Det virker som om, der ikke lukkes rigtigt af for vandtilførslen (magnetventilproblemet som beskrevet af e.c??)
Men vi kan ikke komme til, der hvor tilløbsslangen sluttes til maskinen. Hvordan får man den nederste frontplade af?? Kender nogen evt. til en "sprængt" tegning af maskinen??

Mvh. Marlene

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 09-04-07 16:47

Nå, nederste frontplade fjernet - man skulle bare flå hårdt nok... Der sad ganske rigtigt en del kalkrester i et lille filter ved magnetvandlåsen. Men da vi fik sat maskinen til igen, blev den ved med at slå HFI-relæet fra. Min mand var usikker på placeringen af ledningerne til magnetventilen, eksperimenterede med at bytte om på dem, og så stod der en kæmpe gnist ud. Så æv bæv - nu vil den slet ikke tænde, og vi har formentlig brændt noget elektronik af.
Skal vi dødsdømme den, eller ved nogen, hvor man kan finde en reparationsmanual?

Jeg lader foreløbig de 500 points stå til den, der kan fremskaffe en manual, der siger mere end den almindelige brugsanvisning.
Jeg vil gerne takke både e.c og taunusanden for deres gode hjælp, så jeg opretter et par nye tråde til det formål.

Mvh. Marlene

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 17:12

Det er lige meget med de point.

Den magnetventil har 3 ben.
2 ben er paralelle og de skal have 230 volt (blå og en anden farve)
Det 3. ben som sidder på tværs i forhold til de andre .............skal monteres med den gul/grønne = jord

Hvis det er en af de magnetventiler som jeg kender.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-04-07 19:03

Citat
Det er lige meget med de point.

Enig.

e.c. forklarer rigtigt hvordan de fleste magnet ventiler virker.

Der findes desværre ikke en "manual" til reparation af den maskine, kun diagrammer osv..
Men når det er asko/vølund/cylinda maskiner er der altid diagram i maskinen. Det sidder klistret på i en plast pose indvendigt i lågen, dvs man skal skrue den forreste metal plade af.

- Anden

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 09-04-07 21:00

Det er rart at vide til en anden gang... Maskinen er opgivet for idag, og jeg tror nok at jeg skal vente et par dage med at præsentere denne viden for min kære husbond.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 21:06

Han skal ikke være ked af det........du skulle bare vide hvor meget jeg har ødelagt gennem tiden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-04-07 00:00

Jep, af skade bliver man klog - men sjældent rig