/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indervægge og el
Fra : ulrik1976
Vist : 869 gange
200 point
Dato : 04-04-07 10:49

Hej er ved at lave en tilbygning på mit hus.
Bagmuren bliver lavet af letbeton. (10 CM)

Må man da i hulmuren mellem bag og formur lave de elektriske installation i henhold bygningsrelementet?
jeg tænker på tæthed på bygning med mere.
Man laver jo en gennem brydning af "dampspærren " i bagmuren. må man da bare putte silikone i hullet...

håber på nogle gode indput

mvh ulrik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-07 11:01

Jeg synes, du skulle spørge en installatør. Fortæl ham, du vil lave så meget som muligt selv under byggeprocessen, trække kabler eller rør osv, så han i sidste ende kan montere kontakter, udtag med videre. Og spørg på kommunens tekniske forvaltning og hos dit bygningsforsikringsselskab, hvordan du ordner det der med dampspærren. Installatøren vil nok IKKE forlange selv at trække alle snorene. Branchen har rigeligt at lave, så hvis du bare overlader det mest kvalificerede arbejde til ham og hans svende, er alle glade.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 04-04-07 11:28

det er ikke det elektriske jeg spørger om. det har jeg styr på.

Det er mere det byggetekniske jeg mangler et svar på....

må man lave den gennemføring af indermuren.?

gerne med nogle links til bygregement

mvh ulrik

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 04-04-07 11:34

det kan tilføjes at jeg har set det i en del nybyggeri, gad vide om det er ok?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-04-07 11:43

Du burde kunne finde bygningsreglementet for småhuse her:

http://www.ebst.dk/BRS98/0/54/0

Og så må du læse dig frem til svaret på det specielle spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 04-04-07 11:47

Småhusreglementet siger at du gerne må gennembryde dampspærren, bare hullet bliver tætnet på ordentligvis.
http://www.thulinsite.dk/filer/smaahus_reglement.htm

Hvordan "ordentlig" så er, kan jo diskuteres længe.
Der findes noget specielt dampspærre tape

Se evt. denne artikkel omkring tætte dampspærre.
http://www.goerdetselv.dk/polopoly.jsp?a=545

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-04-07 11:55
Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 04-04-07 15:21

Tak for svaret thulin.