/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dual Boot ml. Vista og Xp
Fra : tbayh
Vist : 538 gange
300 point
Dato : 03-04-07 23:24

Jeg kører Raid 0 og vil lave en dual boot mellem Vista og Xp. Jeg har xp og har partioneret min ( Raid ) harddisk i to. Har derefter installeret Vista , men den vil ikke boote op...hvad gør jeg galt?
P.S. Jeg har indlæst driver

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-07 02:52

Du skal altid installere det ældste OS førts i dit tilfælde XP og så vista bagefter>
Installere mere end et operativsystem (multiboot)
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/8572be9b-8580-49f7-9719-b3a4c42749fe1030.mspx

Ændre det standardoperativsystem, der skal bruges ved start (multiboot)

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/92fc21e5-3b29-4b09-aa11-33478ae172761030.mspx

Vista Boot manegar>
VistaBootPRO

http://www.pro-networks.org/vistabootpro/
Vista har ikke boot.ini,men man kan ændre den manuelt ,det er lidt kompliceret,så ovenstående vil gøre jobbet lettere,vis du skulle få brug for det.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 04-04-07 11:15

problemet er at jeg ikke kan boote op i Vista efter den er installeret.Ved ikke om det er fordi jeg kører RAID o

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 04-04-07 13:41

?? er raid 0 ikke hvor den lægger diske sammen , så har du jo en stor.!!

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 04-04-07 15:16

Jo, det er det.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-07 15:32

Jeg kører selv raide 0 men har aldrig forsøgt det du prøver(patitionere et raide 0 system)hvorfor køber du ikke
en ekstra HDD,jeg kører selv dual boot med Vista Ultimate x64 på
en tredie raptor Sata 74gig 10000/16MB rpm disk,det
virker perfekt.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 04-04-07 20:32

Det kunne jeg selvfølgelig også gøre, men jeg har 2 stk 160 GB som jeg godt kan partionere. Kan også lægge XP på men ikke Vista. Måske er den eneste løsning at købe en ny HD.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 05-04-07 21:21

Hvis du skal køre raid, bør det være raid1 men så spejler du bare disken, nok mest brugt i servere så de kan køre videre og skifte defekt disk.
Med 2 x 160 på raid0 320 på raid1 160.
Så xp på den ene disk og vista på anden, så evt. en extern i box til at lave for eksp. sikkerbackup med f.eks ghost eller lign af div. partioner

Bare hvordan jeg ville hvis det var min og havde dine ønsker

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 300 point
Dato : 05-04-07 21:54

raide 1 der har du det ene system på begge diske(en for form backup)derfor kan du skifte disk under kørsel(hotswap)men du har stadig kun en disk du kan benytte
altså 160gig,så man kan ikke lægge xp på disk 0 og
vista på disk 1,hvor skulle backupløsningen så være??
og så er det vel meningen med det hele at få en ydelses forbedring og den er meget minimal i raid 1(to ens systemer på et aray,det samme,160 gig),så kaunne han lige så godt køre diskene som to selvstændige diske med et system på hver(dual boot)

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 07-04-07 10:47

Tak for svaret Manse9933 og jer andre. Men jeg fandt dog selv ud af problemet. Men nu får du point alligevel for besværet. Problemet var at jeg ikke kunne installere Vista på mine Raid Hdd. Jeg havde indlæst de sidste nye driver fra GIgabyte ( bundkort )., men dette hjalp ikke. Efterlang tids søgen på Google fandt jeg et indlæg, hvor en fyr havde samme problem, med samme bundkort. Han havde fundet nogle andre driver som virkede. Dem downloadede jeg og vupti...det virkede!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-07 11:01

nå ja,det tænkte jeg ikke over vista har problemer med
raide drivere,jeg går selv og venter på nVIDIA raide drivere til vista ultimate x64,dem de har lagt ud i øjeblikket dur ikke(folk brogger sig),laver man et raide 0 system så
kører det i pio mode pluds boot sekvensen tager en evighed,så er der ikke rigtigt nogen mening galskaben.
derfor ligger vista på enkel sata disk i dualboot,du har
heller ikke skkrevet hvilket chipset du har på dit mobo.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-07 11:03

med -k