/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fortrydelsesret/fast ejendom
Fra : mulleni
Vist : 1682 gange
100 point
Dato : 03-04-07 16:42

Jeg har lige hørt at fortydelsesretten ved køb af fastejendom ikke er som følger, efter sidste part Sælger har skrevet under på købsaftalen, og "opsiger" køber aftalen skal køber ikke betale 1% af salgsprisen. Er det rigtig? og i givet fald, fra hvornår er den lavet om?

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-07 16:46

Det skulle man da, da jeg købte for et par år siden?!?!

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 03-04-07 16:57

Det skulle man også da vi købte for 3 år siden, men vi har et hold venner der er ved at sælge, og køber springer fra 6 timer før fortrydelsesretten ophører og køber skulle ikke betale 1%

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 03-04-07 16:58

Der er noget du har! misforstået
http://www.boligsiden.dk/homepage3.htm
Citat
Køber har en fortrydelsesret. Den er delt op i to dele. Hvis køber fortryder i perioden fra det tidspunkt, hvor køber har afgivet et skriftligt købstilbud og til sælgers accept er kommet ham til kendskab, kan han gøre det, uden at det koster ham noget.

Fra det tidspunkt hvor sælgers accept af købstilbudet er kommet til købers kendskab, har køber i 6 hverdage ret til at fortryde mod at betale et vederlag på 1% af den nominelle købesum. Efter udløbet af 6-dages perioden er handlen bindende og kan alene ændres med begge parters accept.

Såfremt parterne efter handlens indgåelse bliver enige om at ændre et eller flere af vilkårene i handlen, f.eks. at flytte overtagelsesdatoen, kan dette ske ved et tillæg til købsaftalen. Dette tillæg kaldes normalt en allonge. Allongen skal indeholde ændringsaftalen og skal være underskrevet af begge parter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 17:56

Citat
Advokatforbehold/fortrydelsesret
Det ideelle for køber er naturligvis at få anledning til at drøfte købsaftalens detaljer med sin boligadvokat, inden købsaftalen underskrives. Ofte oplever købere imidlertid, at også andre købere står på spring til at købe drømmeboligen. Hvis køber på denne baggrund er bange for at miste drømmeboligen, kan han få indføjet det forbehold, at hans advokat skal ”godkende handelen i sin helhed” inden for en given frist. Dette giver køber mulighed for at fortryde købet uden omkostninger, hvis advokaten anbefaler dette.

Alternativet er den almindelige fortrydelsesret, som indebærer, at køber skal betale sælger 1 % af købesummen, hvis køber fortryder senest 6 hverdage efter, at køber har fået dokumentation for sælgers underskrift.

Citat
Dette giver køber mulighed for at fortryde købet uden omkostninger, hvis advokaten anbefaler dette.

http://www.boligtorvet.dk/boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XD1A264F40D9D901EC1256D86003F840D

Godkendelse af svar
Fra : mulleni

Dato : 03-04-07 21:50

Tak for svaret BjarneD. det var lige nettop det jeg søgte.. og det bekrafter også det jeg selv har kunnet finde at det ikke er lavet om.. MANGE TAK

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 03-04-07 21:52

tak for svaret ans, men dette indebære at man har nedskrevet denne klausul, da køber selv skriver under..
MVH
MULLENI

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 21:55

Citat
"opsiger" køber aftalen skal køber ikke betale 1% af salgsprisen. Er det rigtig?

Citat
Hvis køber på denne baggrund er bange for at miste drømmeboligen, kan han få indføjet det forbehold, at hans advokat skal ”godkende handelen i sin helhed” inden for en given frist. Dette giver køber mulighed for at fortryde købet uden omkostninger, hvis advokaten anbefaler dette.

Alternativet er den almindelige fortrydelsesret, som indebærer, at køber skal betale sælger 1 % af købesummen, hvis køber fortryder senest 6 hverdage efter, at køber har fået dokumentation for sælgers underskrift.

Som du kan se af ovenstående, så kommer det an på hvilken aftale, der er lavet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:02

Hvis man vil opremse muligheder for købsaftaler kan man blive ved længe.
Standardaftalen er, at køber kan fortryde, efter sælger har accepteret, i op til 6 hverdage mod at betale 1% og andre aftaler må ikke forringe købers retsstilling.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 22:04

Ja men jeg vil også altid anbefale en køber af fast ejendom til at få en advokat til at godkende købet.

Og det kan køber jo godt gøre uden at have en advokat på "tidspunktet for underskrivelse" Enhver har har ret til at tage forbehold.

Citat
men dette indebære at man har nedskrevet denne klausul, da køber selv skriver under..

Hvis køberen er klog, så har han/ hun også fået den klausul med, før der skrives under.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:08

Hvis der er tale om en standardaftale (DE) og ejendomsmægleren i øvrigt har gjort sit arbejde godt er det sjældent nødvendigt med advokatgodkendelse da advokater ikke ve dmere om ejendomshandel end ejendomsmægleren. Det advokaten er god til er at sikre at skødet er opsat korrekt.
Personligt lægger jeg mere vægt på financiel rådgivning end advokatrådgivning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 22:10

Citat
og andre aftaler må ikke forringe købers retsstilling.

Det er jo heller ikke en forringelse af købers retsstilling at tage tage det forbehold at en advokat skal godkende købet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:15

Nej, hvem siger det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 22:25

[citat]
Sælger har skrevet under på købsaftalen, og "opsiger" køber aftalen skal køber ikke betale 1% af salgsprisen. Er det rigtig?
[/sitat]

Det kommer jo an på, hvad der står i købsaftalen.

Men som tidligere nævnt er en købsaftale jo ikke det samme som en slutseddel. Men i begge tilfælde er det godt med et forbehold.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:31

Slutseddel er et gammelt udtryk, det hedder købsaftale (selv ved bilhandel mm..
Citat
Det kommer jo an på, hvad der står i købsaftalen.

Nej, det gør det ikke fordi du ikke kan forringe et vilkår der er fastsat via lovgivningen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 22:38

Citat
Nej, det gør det ikke fordi du ikke kan forringe et vilkår der er fastsat via lovgivningen.

Tænk dig nu lige om. Jeg tænker på købers vegne. Hvis jeg vil have min advokat til at godkende købet, så kan jeg indføje det i aftalen. Så er det op til sælger om han/hun vil godkende det. Hvis sælger siger nej, så er det ikke en, jeg vil handle med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:46

Fortrydelsesaftalen er standardvilkår og defor vil det gælde med mindre man har lavet en bedre aftale og dem kan der laves mange af om sælger vil.
Advokatgodkendelse var noget der kunne være vigtigt før man fik lavet regler for handel med ejerboliger. Livrem og seler er da godt, men dyrt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 22:48

Citat
Livrem og seler er da godt, men dyrt

Vi er ikke enige.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 03-04-07 22:57

Ganske rigtig men spørgsmålet var simpel om den regl var lavet om. Der er ikke skrevet klausul ind i købsaftalen om adv. godkendelse og evt andre klausuler...

Men deres advokat sagde at sælger ikke var berettige til den 1% og det var en ny regl. Derfor spørgsmålet..
Jeg kender godt alle regler/har fået dem gennemgået til husbehov og lidt mere, er finansøkonom fra Hobro......!!!!!

Men skulle bare vide om det var rigtig at den var lavet om..
Tak for en interresant diskution.!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 22:57

Sidst jeg handlede måtte jeg bruge en del tid på at rette op på advokatens fejl, eller rettere dennes kontorpersonales fejl for det er dem der laver arbejdet og advokaten der skriver under. De er ikke pengene værd, men skal skrive skødet og lave refusion.

Derimod havde jeg meget glæde af mit pengeinstitut, og det er oftest forbehold for bankgodkendelse der er vigtigt i dag frem for advokaten, som du kun har brug for hvis der bliver rettet i det trykte på købsaftalen.