/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
sår i hovedbunden
Fra : sankia
Vist : 6713 gange
20 point
Dato : 03-04-07 15:15

hejsa, jeg har sår og betændelse i min hovedbund og det klør af h til hvad kan man gøre, jeg har prøvet nizoral shampoo, det hjælper ikke,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-07 15:45

En eller anden slags overfølsomhed, er nok det sansynligste. Det er svært at opklare selv, så du må nok til hudlæge.
Selv havde jeg noget der lignede lidt, det du beskriver, for nogle år siden, det blev diagnostiseret som hudkræft og helbredt med stråler. Det er nok ikke det du har, men søg hjælp hos en hudlæge.

God bedring

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-07 15:52

Hej.

Selvfølgelig skal du først og fremmest til læge når du har sår og betændelse, det kan du ikke selv få væk.

Når dét så er sagt, så skal du lige have et godt råd jeg engang fik af min frisør. Hun sagde at vi allesammen bruger alt for stærk hårshampo, hendes mening er at man roligt kan blande en flaske shampo op med vand, i forholdet 50/50 - på den måde vil vi skåne hår og hovedbund og håret vil alligevel være rent efter vask.

Grunden var at: Før i tiden vaskede man ikke hår hver dag, det gør de aller fleste i dag og derfor er det store mængder sæbe vi bruger - og det meste af det er tilsat alle mulige mærkelige kemikalier.

Siden de ord fra min frisør har jeg altid delt en flaske i to - hvilket jeg i øvrigt osse gør med rengøringsmidler, opvaskemidler og de andre ting vi bruger af den slags vi bruger i den daglige rengøring af både os selv og vore omgivelser.

Ergo - vi kan spare penge og samtidig skåne vores sarte legeme - kan det da være bedre?

Men først - afsted til lægen med dig

Rigtig god påske og venlig hilsen
fra Dorthe.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 03-04-07 15:56

Det får jeg også en gang i mellem, hvis jeg ikke bruger Selenol shampo fra apoteket. Noget gult stads, men det er effektivt til mine sår i hovedbunden, som nogen gange breder sig ned i panden. Jeg har haft dette problem i snart 30 år. Jeg har prøvet flere typer shampo, også Nizoral, men Selenol er det eneste der hjælper. Jeg tager en kur på 2-3 hårvaske ca. hver 3. måned, eller når det begynder at klø igen.
Følg brugsanvisningen på flasken.
Prøv det!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-07 16:10

Vil.du- s frisør har ganske sikkert ret. Men er man ovre i det jeg kaldte overfølsomhed, andre kalder det intollerags eller noget andet, Så må man skifte til et middel der ikke indeholder den kemikalie som man ikke tåler.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 03-04-07 16:10

Lyder lidt som psoriasis.
Prøv at få en henvisning til en hudlæge. Indtil du kommer til der, kan du prøve at vaske med tjæreshampoo fra apoteket, eller Paul Mitchells Tea tree shampoo. Men huskat få en god balsam også, ellers ender håret med at føles som ståltråd. Og det dufter ikke som roser hverken det en eller det andet.
Nogen sværger til strudseolieshampooog tilsvarende, men jeg har ikke haft de bedste resultater.

Men du bør en tur til hudlægen, selv om de har et par måneders ventetid.

KH Mette

Kommentar
Fra : sankia

Dato : 03-04-07 16:48

hej igen tak for jeres svar, jeg har fået en henvisning fra min læge til en hudlæge, jeg bruger en shapoo lige nu uden parfume, og den er mild, men hjælper ikke, måske skulle jeg prøve tjæreshampoo, et andet spørgsmål er jeg har også fået noget rødt udslæt mest på overkroppen og i siden, måske er det allergi

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 03-04-07 16:57

Eller en form for psoriasis, se at få bestilt den tid, og tjek lige med din læge om det skulle være en akut tid, HVIS der går to måneder før du kan få en tid. Bare en indskudt tanke.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 03-04-07 16:59

Prøv alligevel med Selenol i ventetiden. Du kan få det i håndkøb. Du fortæller at du også har udslet på overkroppen. Det havde jeg også inden jeg smurte lidt Selenol på. Jeg har været ved hudlæge. Han kunne ikke sige præsis, hvad det var og gav mig noget creme med binyrebarkhormon. Det er ikke godt at bruge.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-07 17:22

Jeg har haft samme problem

Min praktiserende læge udskrev følgende medicin:

Vnr. 14 48 08

30 ml. kutan opløsning

LOCOID 0,1%
Citat
Hydrocortison. butyr. 1 mg-glycerol 85% - povidon:- acid.cirt.a.hydr. - natr. cirt. anhydr. - alcohol. isopropyl. aq.purif. q.s. ad 1ml.

..altså: Tal men din læge

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-07 17:24

..men ??? ...MED ...for dælen da også !

Ps. 14 dages kur: Påsmøres de 'angrebne' steder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-04-07 19:14

Skyldes sårene, at du kradser hul, når det klør?

At det breder sig, lyder som om, det kan være psoreasis.

Dér er sol og saltvand godt. Tag til Det Døde Hav i din sommerferie. ;oD

En anden mulighed: Svamp i hovedbunden - kan f.eks. skyldes for meget voks i håret, som gør, at hårbunden ikke kan ånde.

Nogle får svamp i hårbunden fordi, de har et MEGET tykt hår, som lukker hovedbunden inde, så den ikke kan ånde.

Bruger du meget gelé o.lign.?

Fedter dit hår? Har du skæl - tørt eller fedtet?

Når du vasker det, kommer du så shampo i ad to gange eller kun én gang?

Har du haft andre sår i samme stil, andre steder?

Hanne - uddannet frisør

Kommentar
Fra : glinka

Dato : 15-04-07 09:35

Hej Sankia. Prøv et produkt til at vaske hår i og som købes i håndkøb på Apoteket der hedder SELSUN. Det har hjulpet mig i nogle år. HUSK. Du skal ikke bruge ret meget af det pr. vask.
Mvh. Glinka

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-04-07 10:25

Hvor blev du af, Sankia?

Har du fået løst hår/hud problemet?

Venter spændt på den lykkelige slutning.

Hanne