/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
garanti brygt bil
Fra : frueyde
Vist : 1129 gange
300 point
Dato : 03-04-07 08:45

hejsa

vi købte for 1 månede siden en brugt mazda 626 fra 2000 af en forhandler, vi har nu lige fundet ud af at aircondition ikke virker, vi har haft en mekaniker til at se på den og han siger pumpen er brændt af, hvad siger garatien ?? skal den dække for det da den helt sikkert ikke har virket den vi købte den!!

mange hilsner frueyde

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 310 point
Dato : 03-04-07 09:01

det skal han. Forhandlerergarantien er to år, på uerkendte fejl, der eksisterede på købstidspunktet. Almindeligvis skal sælger bevise at der er tale om en nytilkommen fejl, det første halve år. De næste halvanden år er det så op til køber at bevise at fejlen har ligget der hele tiden.

I den forbindelse stor ros til Bregnemosebiler.dk. Der har jeg købt en årgang 97 og fået justeret bremser, spedometersensor, nyt batteri, dynamo, afviserrelæ mm. Alt med et smil og en venlig bemærkning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-04-07 09:04

HELT KLART!!!!
Da I har købt bilen på en årstid hvor man ikke forventer at bruge aircondition eller teste denne under prøvekørslen, må det formodes at den ikke virkede da I overtog bilen. Købeloven siger UTVETYDIGT at der er et ½ års reklamtionsret, så selvfølgelig skal den laves på sælgers regning

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-04-07 09:11

Jeg mener ikke at der er 2 års garanti på brugte biler højst et halvt år, men derfor skal den aligevel repareres for sælgers regning

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 03-04-07 09:22

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden.
Der er forskel på om der er garanti eller reklamationsret.
Der er flere forskelle, men hovedforskellen er at ved garanti er det SÆLGER der skal bevise at fejlen ikke var stede på salgstidspunktet for at blive fri for at dække fejlen.
Ved reklamationsret er det KØBER der skal bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet for at sælger dækker fejlen.

Så rådet i det her tilfælde må være, kig i slutsedlen på bilkøbet. Der vil typisk fremgå hvilke reklamationsmuligheder der er. Endvidere skal du ikke vente for længe med at reklamere over fejlen, da du skal reklamere så hurtigt som muligt.
Jeg vil umiddelbart skyde på, at hvis i kontakter sælger, og fortæller om problemet, vil han sikkert dække det. Men tag lige et kig på slutsedlen.

Som udgangspunkt har i ½ års garanti efterfulgt af 1½ års reklamationsret. Det er købelovens regler, og disse gælder også selv om bilen er brugt.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-07 09:25

Det er slet ikke sikkert der er garanti på bilen.....det er ikke noget krav der skal være det, hverken på brugte eller nye biler....garanti er en ekstra service som en forhandler kan vælge at give, men så skal det stå i købekontrakten at der er garanti og hvad den dækker.

MEN:

Man har altid reklamationsret i henhold til købeloven.

Og der har man 2 års reklamationsret.

Og den virker sådan, at det første ½ år efter et køb, skal sælger kunne bevise, at en fejl på det købte IKKE var til stede på købstidspunktet, ....kan han ikke det, skal han udbedre/erstatte fejlen, og de sidste 1½ år af reklamationsperioden skal køber selv kunne bevise at en fejl VAR til stede på købstidspunktet...og kan køber ikke det, er sælger ikke forpligtet på nogen måde.

Og så er der en anden ting der spiller ind når der er tale om brugtkøb.....der tages nemlig også i betragtning, at man skal påregne en vis slitage af brugte ting, altså, man kan ikke købe brugt og forvente, at det er i samme stand som nyt.

Men i det eksakte tilfælde med en pumpe der er brændt af, det vil jeg mene at sælger skal udbedre, så kort tid efter I har købt bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-07 09:27

MacMadsen, det er noget ævl det du skriver der

der er ikke noget der hedder ½ års garanti og 1½ års reklamationsret.

mvh dova

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 03-04-07 09:28

Jeg retter lige mig selv...
Du har 2 års reklamationsret, men da man formoder at skader opdaget inden for de første 6 mdr. var til stede ved købet er det sælger der har bevisbyrden i denne periode. Derfor kalder man det ofte (men fejlagtigt) garanti. Det kaldes "formodningsreglen" og er også beskrevet på nedenstående side.

Du kan endvidere hente hjælp her:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/hurtig/
En udemærket side der dækker din problemstilling.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 03-04-07 09:29

dova
Jep... i know... jeg rettede det også.. (inden jeg så dit indlæg)

Håber at min lille fejl kan tilgives

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-07 09:29

Og husk også at der er tale om en BRUGT bil, det må forventes at biler der er 7 år gamle ikke er i 100% funktionstilstand, så hvad stod der i salgsannoncen og hvad er der anført på slutsedlen, det er ganske væsentligt

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 03-04-07 09:41

tusind tak ind til videre for alle svar, jeg kan fortælle at der i slutsedlen står at vi har 3 måneders garanti, dog ikke på slid

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 03-04-07 09:46

Hvis der står i har 3 mdr. garanti (slid undtaget) så er det bare med at komme hen og få indleveret bilen.
I kan jo sagtens godtgøre, at i ikke har brug aircondition i den måned der er gået (det har jo ikke lige været varmt), og dermed må pumpen være brændt af da i købte den.
Når han giver garanti så er det bare en forbedring af de vilkår i har i følge købeloven.
Har selv købt en brugt bil og fik ½ års garanti oven i handlen. Der har ikke været problemer med at få repareret noget som helst i garantiperioden. Han ordnede oven i købet et stenslag uden beregning.
Så hen til forhandleren, så er jeg sikker på han laver pumpen uden beregning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-04-07 11:30

7 år gamle biler er slidte, men funktionssvigt er en fejl der er omfattet af købeloven når bilen er købt hos forhandler
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-04-07 13:05

En aircondition er jo heller ikke "slidt op" på syv år!!!
Så bare hen og "klage"

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : frueyde

Dato : 07-04-07 20:15

Tak for svaret klemme2006.