/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
læder genopfrisk
Fra : Runeldo
Vist : 4732 gange
200 point
Dato : 02-04-07 21:11

jeg ligger inde med sådan et gammlt svin af en læderjakke. Kan jeg bruge brunsæbe til lortet eller hvad satan skal jeg komme på dyret!?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-07 21:28

Du skal satan edme bruge læderfedt. Squ

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 02-04-07 22:02

det smitter for fanden af! - JO!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-04-07 22:23

brug eventuelle aggressioner til at piiiiiske sæbespåner i lunkent vand til skum, og smør så for dævlen da svinet ind.
når du nu har sådan et usentimentalt forhold til dyret, kan du prøve det af, hvor det ikke ses.

prøv dig frem med mængden, f.eks. 2 spsk. sæbe til 1 ltr.vand.

brug kun skummet og lad være med at pladre. undgå skjolder ved at gøre arbejdet færdigt på én gang.

hyg dig så, for hævlede da osse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-07 22:23

Du må endelig ikek smøre sådan en jakke ind i sæbe....så er den sgu da først ødelagt.

Du skal købe noget læderfedt...altså ikke sådan noget skosværte-et-eller-andet, med farve der smitter af, men noget ganske almindeligt ufarvet læderfedt.

Det giver du jakken et ordentligt lag af, smøres på og gnides godt ind i læderet med en blød klud.

Så lader du jakken hænge til dagen efter og så "polerer" du jakken med en blød tør klud.

Så er læderet blevet dejligt blødt igen og har fået genopfrisket farven og er imprægneret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-04-07 23:02

Universalbalsam fra GreenWay Systems:

www.greenway-systems.com - tlf. 40 60 84 56

De må kunne oplyse en forhandler... Jeg gav 100 kr. for bøtten - den rækker laaaangt og har klaret alt det, som jeg har prøvet den på!

Accepteret svar
Fra : tpjevser

Modtaget 200 point
Dato : 02-04-07 23:25

dova har ret. vi bruger det til vores motorcykeldragter. men vær omhyggelig, det svarer sig. er læderet stærkt udtørret, bruges læderolie først. goldquality læderfedt er vores bedste, og vi har prøvet lidt af hvert. du kan få det hos nogle skomagre. harald nyborg har også solgt det, men jeg ved ikke om de stadig fører det. vi bruger det for øvrigt også til vores sadeltasker, som bliver udsat for lidt af hvert. de bliver som nye hver gang. held og lykke!
hilsen runa

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-04-07 23:37

tænk, at jeg i flere år har gået rundt med en ødelagt jakke uden at vide det. hvad har folk dog ikke tænkt...

vores lædermøbler får samme omgang (ovenikøbet efter anvisning fra møbelhandleren). sæbeskummet (ikke vand) holder skindet blødt og smidigt. VEL AT MÆRKE - ikke ruskind

men som sagt prøv dig forsigtigt frem, og prøv f.eks. at se på, hvad vidundermidlerne indeholder

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-04-07 13:18

læderfedt læderfedt og atter læderfedt. det er et naturprodukt baseret på bivoks....desuden marvolie og vaseline...det jeg bruger, har brugt til mine læderstole og alt muligt andet hedder "GOLDQUALITY".et ret lækkert produkt og ikke specielt dyrt...
kan bl.a. købes i læderhandlen i skindergade, hvis i bor i nærheden af kbh.
god påske...miss.j

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 24-05-07 00:48

Tak for svaret tpjevser.