/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køb af kød fra glade dyr.
Fra : k_m_s
Vist : 1127 gange
100 point
Dato : 02-04-07 19:22

Hej.

Hvor kan man købe kød fra hjemmeslagtet svin / køer på Sjælland?

Vi er ved at flytte på landet og derved selv sørge for vores kød. Men efter flere udsendelser i medierne har jeg fået det sådan at jeg allerede nu ikke vil spise kød jeg ikke ved, hvor kommer fra, før vi kan flytte.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-07 19:32

Kig evt ind på www.friland.dk deres kød kan købes hos b.la SuperBest, Dreisler, ISO, Irma og Super Spar.

Husk at det mest "frie" og "glade" dyr er vildt... skudt af en "ordentlig" jæger.
Dyret har levet frit i naturen... og opdagede ikke hvad der ramte dem.

Go' påske
Søren

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 02-04-07 19:39

så tror vi også på julemanden,men så heller ikke mere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-07 19:48

Ja ja... og grise kan flyve - men et sted skal man altså begynde... f.eks ved at feje foran egen dør
Linket til www.friland.dk stammer fra http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/aa2d63c6d52d81afc125698b00753221/8286810a32b93046c1256fff0062642f/$FILE/DV.pdf

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/dyrevennen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-07 19:51

NB: Til orientering bagsiden (s. 32)

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-04-07 20:29

Hej CLAN

Glem dem der snakker om julemanden, tak for dit link men jeg mente om jeg kan købe ved en gård e.l.

K_M_S

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-04-07 22:20

Hej K M S

Vi startede ligesom dig, blot for 11 år siden.
Den nemmeste måde du kan komme i nærheden af det kød du efterspørger, er ved at pakke bilen med din famillie, og køre en tur i det gode vejr rundt i landdistrikterne.
Når du så et eller andet sted ser ikke over 5 køer gå rundt på en mark, så gå ind og få en sludder med ejeren. De fleste af os der ikke har flere dyr, producerer mest til eget brug, og sælger så overskudet til den faste kundekreds, de fleste af os har fået opbygget. Det kan måske også være, at du kan få nogle aftaler i stand om køb af dyr, når du engang selv skal i gang.
Og tag så lige at glemme alt om dyrenes beskyttelse. De kan ikke kende en Jersey-ko fra en pekinggeser.
Vi har haft dem løbende her i flere omgange (vores jord ligger sådan, at der er en offentlig vej på vores grund, hvorfra de kan holde, og nyde vores dyr på markerne).
Udgangen på deres jævnlige besøg har været, at vi f.eks. lige har slået vores sidste får ned - ikke fordi forholdende ikke var i orden, men vi gad simpelthen ikke have alle disse selvbestaltede politifolk løbende og vifte med deres manglende kendskab til de regler de forsøgte at håndhæve. Vi er f.eks. blevet meldt for ikke at have vores køer under tag - konen kendte ikke forskel på en jersey og en hereford (og derfor heller ikke til forskellen i reglerne for disse 2 racer).
Med fårene har vi oplevet at have dem rendende fordi de stakkels får ikke var på stald (de havde 12 cm tykke "uldfrakker" på på daværende tidspunkt), og sidst fordi de ikke var blevet klippet under den første hede bølge sidste år (og, hvis jeg havde klippet dem der, var de blevet solskoldede, og DET er fanneme dyrplageri!!!) - Vi gad altså ikke have alt det bævl med dyrenes beskyttelse. Det kostede så vores 2 hobbyfår livet.
Jeg bør måske nok lige nævne, at vi har været stats autoriserede økologer i 6 år, og aldrig fået en anmærkning for vores dyrs forhold, så jeg tillader mig at mene, at vores dyr har det godt. Jeg har bare tilladt mig at give mine dyr muligheden for selv at vælge, om de vil være ude eller inde, i stedet for at lukke dem inde i en lade som alle de andre gør, så de er skjulte for offentlighedens årvågne blikke!

Kort og godt - du må ud på landet, og snakke med dem der producerer.
Nå ja, og så er der forresten ikke rigtigt nogen, der får slagtet hjemme til salg. Det kød der sælges, skal komme fra dyr, der er kontrollerede af dyrlæger. Det er din garanti for, at du ikke får resterne af en eller andet syg malkeko. Vi plejer at få vores tyre skudt på marken, hvorefter de bliver fragtet til slagteriet og skåret op. Det er en ret omstændelig (og dyr) proces, der involverer dyrlæger og slagtere i flere omgange, så det koster. Men det ofrer vi gerne, for at vores dyr og vores mad skal have et værdugt liv (og død).

Held og lykke.

Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-04-07 22:23

Nå ja forresten.
Du kan også finde gårdbutikker og sådan noget her:

http://www.ecoweb.dk/01web/opdat/200603.htm

men så er det altså økollogisk

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-04-07 22:39

og nej - du kan ikke finde mig der, så det er IKKE reklame

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 03-04-07 05:15

Væmmes efterhånden ved ordet kød

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 03-04-07 05:23

Kan ikke huske hvad bogen hedder,men mennesker blev
kastreret+- og fedet op til ballonstørrelser for bagefter blive til
pølser og madpakker eller steg til ufonauterne
GOD PÅSKE

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 03-04-07 05:24

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 03-04-07 05:27

Tænk sig og bli til en pølsemad i en anden solsystem
Blodpølse

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 03-04-07 05:43

Tænk på de stakkels udsulltede kræ der skal tørste og sulte for at
vi skal mættes.
Unskyld Kandu,
har læst for meget ind i fremtiden
Mvh
NASSIK

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-07 09:49

Når jeg kører til min dyrlæge i Gundsø udenfor Roskilde, kører jeg forbi en gård, hvor de skilter med at de sælger økologisk svine- og lammekød.
Jeg har desværre ikke den nøjagtige adresse, men kan godt fortælle dig nøjagtig, hvordan du kommer dertil. Det er dog ikke megen nytte til, hvis du bor langt væk fra Roskilde
Men mon ikke der er andre, der skilter med kødudsalg ligesom denne gård? Måske du bare skal køre dig en tur igennem et landbrugsområde i nærheden af, hvor du bor?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-07 09:53

Iøvrigt har jeg stor sympati for dit synspunkt omkring kød fra glade dyr.
Selv køber jeg kun frilands- og økologisk kød. Ellers vil jeg hellere undvære kød. Jeg vil ikke spise kød fra dyr, der har været igennem det rene "dyrenes Auschwitz"

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-04-07 10:20

Ja, vi vil heller ikke købe kød fra diverse "bur"-dyr mere. Men hvis du går efter mærket "Anbefalet af dyrenes beskyttelse" ( du kan se hvordan det ser ud på deres hjemmeside), så kan du spise det med god samvittighed.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/
Nederst i venstre hjørne kan du se deres mærke, og "hvor kan kødet købes"

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-07 14:37

http://www.ecoweb.dk/gaardbutik/

Men ellers er ISO, -nu Superbest- et rimeligt bud... De har da frilandsgris i rimeligt stort udvalg...

Jeg har selv fået kød her:

http://www.baekvang.net/

De bringer ud til forskellige områder af Sjælland på forskellige dage.
Det er et økologisk landbrug, der ligger ved Faxe.
Priserne er måske lidt højere end du er vant til. Men sådan noget som stegeben og suppeben er altså overraskende billigt. Jeg købte vist 5 kilo stegeben sidst...

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 04-04-07 20:37

Hej Finn. Hvis du bor på Sjælland og har noget kød du skal af med, så er jeg interesseret. Ikke som fast aftager, for når vi har fået solgt huset her på Amager og fundet en gård i Nordjylland, flytter vi.

Hej Axelise. Når du får tid og overskud vil jeg gerne have adressen eller kørsels vejledning til gården.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-04-07 07:05

Hej K M S.

Som jeg skrev til dig, opbygger de fleste af os med tiden en fast kundekreds. Det vil du sikkert også selv komme til at opleve, når du kommer i gang. Det kød jeg havde til over fra sidste slagtning var solgt næsten inden dyrene blev født. En ko giver trods alt kun ca. 1 kalv om året, og jeg har ft. kun 2 køer, så storproducent er jeg bestemt ikke.
Som jeg skrev til dig, er det nemmeste for dig nok at køre lidt rundt i landskabet, gerne ude på nogle af de mindste veje, og så se, hvad du kan støde på derude.
De fleste af os er flinke mennesker, der godt kan lide at få en sludder om løst og fast, og ikke mindst om vores dyr.
Du vil også kunne få en masse "staldtips" til, hvordan du undgår nogle af de fejl, alle vi andre har begået. Det kan måske spare dig for ret mange penge. (Alt i landbruget koster penge)
Du skal nok bare ikke starte med at præsentere dig som en fra dyrenes beskyttelse. Hvis du gør det, bliver du i alt fald smidt på porten hos mig.

God påske

Finn

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-07 20:23

Hej Kim.
Hvis du kører til Roskilde fra København, skal du tage den første afkørsel mod Roskilde, jeg tror at den hedder Roskilde Ø.
Herfra kommer du direkte ind på den store hovedgade (som jeg ikke kan huske navnet på), som fører direkte ind til Roskilde by. Her ligger masser af bilforhandlere og benzintanke. I lyskrydset, hvor der ligger en McDonald's på venstre hånd, drejer du til højre. Her skal du igennem 3-4 lyskryds og køre ialt ca. 5 km. RUC ligger på din højre hånd, når du er drejet af fra McDonald's, så kender du måske vejen.
Men altså somsagt ca. 5 km derudaf drejer man til højre ved et skilt, hvor der står St. Valby, og så er man på en vej, der hedder Store Valbyvej. Det er på denne vej, jeg har set skiltet med salg af svine- og lammekød, og det er på venstre hånd ca. 2 km ned ad vejen.
Jeg skal til dyrlægen med min hund i næste uge eller i ugen herefter, og så kører jeg direkte forbi. Hvis det er muligt for mig, vil jeg prøve at skaffe et tlf. nr. eller i det mindste en mere nøjagtig adresse

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 10-04-07 11:32

Tak for svaret Axelise.
Jeg mener vejen hedder Københavnsvej.
Jeg kan sagtens finde det ud fra din vejledning så jeg vil køre mod Roskilde lige så snart jeg kan.
Jeg skriver udfaldet her når jeg har været der.
Mange hilsner
Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-04-07 11:35

Også mange tak for din erfaring Finn, det er rart at have lidt viden før man går i gang med sin drøm.
Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-04-07 12:22

Selv tak Kim
Nu håber jeg at de har noget godt kød!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-04-07 20:45

Hej Kim.
Jeg har skrevet et personligt indlæg til dig, men jeg ved ikke om du har fået det?
Jeg var hos min dyrlæge i Roskilde i går og kørte forbi den gård, hvor de forhandler økologisk svinekød og lammekød. Adressen er: St. Valbyvej 85 og tlf. nr. er: 46756565