/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Linksys - hjælp
Fra : haus
Vist : 780 gange
200 point
Dato : 02-04-07 19:05

Så er der nemme points at hente. Jeg har aldrig rodet med netværk før, og jeg er da også gået helt i stå.... Det virker ikke !

Jeg vil gerne slippe for en masse kabler og vil derfor gerne have et trådløst internet til én pcer

Jeg har anskaffet mig en Linksys Wrt54g som jeg har sat til pcer og modem. Det fungere fint nok.

Så har også købt en USB trådløs forbindelse Wusb54gc, så jeg kan køre trådløst. Jeg har fulgt instrukserne fra cd som fulgte med. Efter installation har jeg fjernet kablet fra pc netkortet.

Usberne kan godt finde roteren men kan ikke komme på nettet.

Fejlmeddelse: Meldingen lyder;
"....adgang til accespoint, men ingen adgang til Internettet.."

Hvad gør jeg galt ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 19:28

I indstillinger kan du koble internet til og fra på den wireless del.

Altså du har.
en router A med en indgang (modem)
og fire udgange hvor en af den går videre til din wireles router B
Fra router A udgang til router B uplink = to selvstændige netværk med adgang til internettet
Router A skal give router B adgang til internettet
router A kører med DHCP (uddeling af lokal IP)
router B kører med DHCP (uddeling af lokal IP til netværk nr. 2)

Kommentar
Fra : haus

Dato : 02-04-07 20:38

Tak for svar - det er bare totalt volapyk ...

Fra modem går der kabel til router

Fra pc usb port kabel med trådløs usb adapter (jeg har kun en pcer)

Hvordan skal IP adresserne tildeles ..? Manuelt eller gør den det selv. Skal Ip adresserne være de samme for pc og trådløs forbindelse ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 20:58

Ok vi starter forfra.
Ser det sådan ud:
internet....modem.....router(linksys)..........netkort/PC

Og du har en USB adapter (wireless)

Kør din CD som fulgte med den USB adapter og genstart
sæt nu din USB adapter til og åbn programmet som også blev installeret med den CD

Nu er du så inde ved routeren, men i routerens opsætning skal du tillade adgang til internettet.

Indstilling af router bør foregå via kabel.

Routeren vil selv uddele lokal IP til den comp som tilsluttes.
Det er computerens netkort som får denne lokal IP
USB adapteren får en anden lokal IP

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 20:59

Hov for resten.........
Har du sat kryptering på
Har du indstillet noget med MAC filter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-07 21:30

Det kunne tyde på, at du har registreret din PC's netkorts MAC-adresse i routerens MAC-filter, og derfor kan få adgang.
Nu er du så gået over til trådløs forbindelse, så nu skal du så have registreret den trådløse netkorts MAC-adresse, og tillade, at den får lov at komme på nettet.
De to netforbindelser du har i denne PC, har jo hver sin MAC-adresse ( en slags personnummer).

Kommentar
Fra : haus

Dato : 02-04-07 21:40

Ja det ser sådan ud nu...

Nu har jeg så installeret cd rom som fulgte med.
Har sat usd adapter i pcer
Har stadig kabel fra pc netkort til router

I højre hjørne (ved uret) er der en skiftende meddelse som siger:
signalstyrke udmærket
status: henter netværksadresse

og

Der er ikke oprettet forbindelse

I programmet som fulgte med og nu er installeret siger den: Cannot associate with the access point

Den kan dog godt finde routeren da signal styrken står til 100%. Jeg kan ikke finde noget hvor jeg skal tillade adgangen til internettet...

Jeg har ikke indstillet et MAC filter, men jeg kan se at der er tildelt en MAC adresse

mht til kryptering er der et punkt som hedder security. Den st[r til WPA-personal

Siger alt det her, dig noget som helst ...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-07 21:48

Du skal så have den samme krypteringskode ind på den PC med den trådløse, som du har i routeren. DE SKAL VÆRE ENS! ellers vil du ikke blive lukket igennem nåleøjet.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 02-04-07 21:55

ok - er krypteringskode og MAC filter det samme ?

Og hvordan ændre jeg mac filter i pceren så det er det samme som den i routeren (router eller usb adapter ?)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 21:57

Men prøv lige at slå den wpa kryptering fra mens du tester.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 22:03

Mac-filter er ikke det samme som kryptering det er to forskellige sikkerhed.
En MAC adresse er en slags nummerplade på den del som har denne MAC-adresse
Din USB adapter har en MAC adresse
Dit netkort i comp har en MAC-adresse
Din router kan se de forskellige MAC-adresser og kan filtrere dem fra eller tillade disse adresser.

Kryptering er en kode man sætter i routeren og den samme skal sætte i din USB adapter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-07 22:06

Godt e.c
Så blev det vist bøjet i neon!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 22:08

Ja - men det er da også lidt forvirrende med at det man kan i de routere.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 02-04-07 22:08

Ok i er sgu gode. Nu har jeg slået WPA fra og NU VIRKER DET !!!!!!

Hvordan får jeg så krypteret det rigtigt ? Er det ikke rimeligt vigtigt ??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-07 22:27

Hvis du bor i et område med mange andre trådløse netværker, ville jeg nok bruge kryptering, så andre ikke kan få adgang til dit netværk.
Men MAC filtret kan holde ubudne gæster ude.

Se inde i din router, hvad det er for en krypteringskode du bruger.
Marker den, Tryk CTRL og C, indsæt den i NOTEBLOCK og gem den, så du har den.
Nu kan du klikke ind i dit netkorts opsætning, og kopiere denne kode ind i dens kryptering.
Husk det skal være i WPA, hvis dit trådløse netkort understøtter det, ellers må du gå over i WEP eller en anden af de krypteringsformer der er tilgængelig.

Et er dog helt fast, kode og metode skal være den samme over hele linien.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-07 22:28

Citat
Ok i er sgu gode..........

Hvor GO'

HUGO

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 23:17

Ok - så start med WEP 64 hex kryptering.............den virker for alle opkoblinger.
I wep 64 hex kan du bruge disse tal og bogstaver til en kode:
1234567890abcdef
og der skal bruges ti stk og du må gerne bruge samme tegn to gange.
Når du har sat en kode ind i routeren og vil logge på med USB adapteren beder den om koden.
Uden kode eller MAC-filter er som at sove uden døre og vinduer...........alle kan komme ind.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 03-04-07 19:57

Tak for hjælpen til jer begge to. Hvordan kan jeg give point til jer begge to ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-07 20:20

Bare gi dem til mig for alt det kunne jeg også have fortalt dig

Nej, du kom bare i kløerne på et par af de mere garvede inden for netværk så du har været i gode hænder

Det med pointene skal du selv afgøre bare ikke gi dem til mig. Det var kun for at drille.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-07 21:18

Point er for nye her på KANDU. De kan ikke bruges til at købe noget for, heller ikke her op til påsken.
Det vigtigste må være at du får løst dit problem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-04-07 21:36

Point er ligegyldigt...............så dem afstår jeg fra.

Hvis du har fået det til at virke, så

Kommentar
Fra : haus

Dato : 21-04-07 15:52

Venner, nu er den gal igen........

Netværket har virket fint nok - udover en dårligt signal. Derfor har jeg købt en Linksys Wre54g (forstærker) som I sikkert kender.

Jeg kan bare ikke finde ud af at få den til at fungere....

Jeg får at vide at der er in IP konflikt i mit netværk (?) og den linker ikke mellem router og forstærker ( den lyser rødt under "Link").

Hvad mon der er galt ... ?

Endnu engang tak for hælpen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-04-07 17:06

Routeren udleverer en lokal IP adresse i det netværk som routeren styrer.
Hvis den expander/repeeter også udeler lokal IP vil der blive en konflikt.

Desværre kender jeg ikke denne Linksys Wre54g
http://www.amazon.com/Linksys-Wireless-G-Range-Expander-WRE54G/dp/B00021XIJW
Og ved ikke hvad den kan.
Men hvis din router kan se den - så kan routeren også tildele en lokal IP og helst et højt nr. eks. 99

Sættes din comp til routeren via kabel får den en lokal IP
Flytter du comp over til din expander får comp en ny lokal IP
Men der er et lille problem, for den "gamle" IP kan huskes og nu kan der opstå konflikt.

Måske ved de andre lidt mere om den expander.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-04-07 18:44

Det problem havde jeg også i starten, da jeg lavede forsøg med min repeater WRE54G.
Jeg bruger en TopCom WBR 654 som mit samlingspunkt.
Her måtte jeg ind i indstillingerne og bede den om at bruge repeateren, hvilket så medførte at jeg ikke kunne skjule mit SSID. Først da skiftede den røde LED til blå.
I min router hedder det Extended Range Mode som skal enables (tilsluttes)!
Så ind i din routermenu, se om du har noget der ligner, så tror jeg systemet spiller på alle tangenter!

Kommentar
Fra : haus

Dato : 21-04-07 21:16

Ok nu har jeg fået det til at virket. Jeg har fået den trådløse kørt signalet gennem repeateren og det virket fint. XP fortæller mig godt nok at der er en IP konflikt, men det fungere..... (?).

MEN jeg kan ikke få lov til at rode med sikkerhedsinstillingerne. Dvs det fungere kun så længe at jeg ikke slår sikkerheden til.

Så snart jeg går ind i routermenuen og sætter WPA Personal til, så mindster den forbindelsen. Det samme sker når jeg går ind i repeaterens menu og vælger WPA.

Hvordan kan det være ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-04-07 21:34

Luk den comp ned som skal kør på repeateren.
sæt din kryptering til
forsøg at tilslutte routeren og den vil spørge efter koden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-04-07 21:52

Prøv også at kontakte FERIK her på kandu, han har også en sådan repeater, som han benytter i et netværk i det kvarter han bor i, så en del naboer kan komme på nettet.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 22-04-07 17:38

Ok det vil jeg prøve. Lige et sidste spørgsmål:

Jeg kan se at DHCP og DNS severe har præcis den samme ip adresse for både mit netkort i pceren og min trådløse netværksforbindelse. Undernetmaske og standardgatway er også det samme.

Er det rigtigt.. ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-04-07 19:01

Det må være fordi den er sat op i routeren!?!?
Prøv at holde styr på alle dine IP-adresser i dit netværk, det vil være en hjælp for dig ved senere lejligheder. Især MAC adressen er vigtig at holde styr på.
Jeg ved det af erfarring. Jeg har 21 MAC adresser i mit netværk. De fleste køre DHCP og jeg kan så se hvilken IP de får tildelt. Enkelte enheder bliver tildelt en fast IP i den øvre ende af det område som routeren deler ud af, for at der ikke skal være konflikt.

Ak ja, da jeg startede i 1981 med en hjemmecomputer, så var det bare en lille ting, som man havde henne i hjørnet, som man legede med. Men inden man så sig om, så fyldte den flere hyldemeter med udstyr og diverse manualer, og som den gang, en masse disketter af de store 5".