/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista - Bruger oprettelse
Fra : Sunnyman
Vist : 512 gange
150 point
Dato : 02-04-07 16:39

Er der mulighed for at oprette en bruger på min Vista til adgang til filer fra anden computer, MEN som ikke kan logge på den pågældende computer ?

Det skal være specifik bruger (ikke fælles gæste konto)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 18:56

Ja - som jeg har forstået det.
Computerne er i netværk.
Comp A logger på med en bruger
ser hele netværket
Comp B slår deling til og opretter en mappe til deling med pasword
Comp A henter fra delemappen med password

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 02-04-07 19:14

Næsten Korrekt....

Eks.
3 computere i lokal netværk.

Comp A kører Vista, fungerer som filserver. Jeg er den eneste oprettede bruger.

Comp B+C(børnene) skal have adgang til få filer på Comp A. MEN de må ikke kunne logge fysisk på Comp A, kun via deres egen computere B+C gennem netværket.

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 02-04-07 19:53

Det er ikke længere nødvendigt at oprette en bruger til at logge på via netværk, når det gælder Vista. Ved den nemme løsning lægger man de filer, der skal være adgang til i en af mapperne under delte filer.

Ved den lidt mere langhårede løsning deler man en mappe og giver tilladelse til adgang for alle. Dette skal ske på både mappeniveau og delingsniveau.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-04-07 19:54

Hvis den ikke er sat som server men bare viser filer som kan hentes, så skal deling tillades på alle comp.
Og Vista deler så bare den mappe som må ses. Der kan yderligere sættes begrænsninger som læse/skrive/ køre - filerne.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 02-04-07 23:42

Skal det forståes at hvis man skal have adgang fra lokalt netværk, så skal man også have adgang fra den pågældende computer ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-04-07 09:30

Lokalnetværk er en lukket kreds.
Som udgangspunkt er alle mapper låst
Ved tillad deling åbnes lokalcomputerens printer (brugeren skal have printerdriveren installeret)
Hver enkelt comp. i lokalnetværket kan åbne en mappe som alle kan se
Der kan sættes begrænsninger på hver enkelt mappe
Begrænsningstyper er: Læse / Skrive / Køre
Endelig kan der være adgangskontrol på mapperne

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 75 point
Dato : 03-04-07 09:30

Den bruger på dit netværk, som du giver tilladelse, kan kun se din delemappe(MyShare$), men du kan yderlig give tiladelse, til at se andre af dine mapper.

http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/features/forbiz/sharing.mspx
http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/features/foreveryone/networking.mspx
itat fra nettet:
Hvis du højreklikker på "my computer" og vælger "map network drive".
Der skal du pege på computeren på netværket og angive dit share med f.eks "\\XP_PRO\MyShare$".
Derefter skal du angive at du vil "connect using a different username". Skriv "DelerBruger" og angiv adgangskoden.

Det burde løse dit problem
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 04-04-07 22:25

Har selv fundet svarret, det gøres under "lokal politik" hvor man angiver lokalt logon. Der kan man angive hvilke brugere der har lokal adgang.

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 05-04-07 00:12

Det var ikke det svar der hjalp, men de links du gav har hjulpet med andet problem, så jeg accepter alligevel svarret. Takker