/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bordopvaskemaskine
Fra : dortedyg
Vist : 6083 gange
200 point
Dato : 15-01-03 19:21

Når jeg vasker op efterlader vasken et blåligt lag på bestik og et ru lag på tallerkener. Hvad skyldes det.

Der er ikke rum til dosering af sæbe og afspændingsmiddel, så det kommer jeg direkte i maskinen.

/dortedyg

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 15-01-03 19:39

Hvad med salt??

Jeg kender ikke den slags opvaskemaskine, men salt er lige så vigtig som afspændingsmiddel, så mon ikke det var en mulighed........prøv.

mvh
Grethe

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 15-01-03 19:56

kan være fordi at der mangler afspændsningsmild og fordi at du mangler at tilføre salt.

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-03 20:07

Saltet har absolut ikke noget med vaskningen at gøre, saltet er udelukkende for at holde maskinen pæn og blank ideni.

Jeg mener ikke man skal putte afspændningsmiddel i bordopvaskere, prøv at undlad det en enkelt gang, og se om det giver et andet resultat.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-03 20:11

Formeget opvaskemiddel eller og især for lidt vand kan give et "ru" resultat. For meget afspænding giver et blåligt skær. Der skal kun lige doseres så meget afspænding, at vandet efter opvask ikke efterlader indtørrede dråber. Afspændingsvædske gør at skyllevandet ikke har nogen vedhæftningsevne og derfor driver af. Endelig er det varmen fra skyllevandet der får opvasken til at tørre, med mindre der anvendes blæser og varmelegeme til tørring. Der er et filter i indgangen til maskinen eller filter i slangen ved vandhanen. Rens filteret.
Emesen.

Kommentar
Fra : lark

Dato : 28-01-03 18:19

Tl dortedyg.
Jeg læste en artikel vedrørende bordopvaskemaskiner i Tænk og Test, og der var ikke særligt mange rosende ord omkring disse mini maskiner.

Harald Nyborg solgte en model der ikke har doseringsmulighed , og heller ikke den beholder du nævner.

En udvej er at du altid har nok salt på saltbeholderen, og at du benytter sæbetabs med indbygget afspændingmiddel.
Belægningerne på dine glas kan evt fjernes ved at tilsætte et brev citronsyre (ca. 3 gram) ved næste opvask.
Hvis du anvender tabs - og citronsyre må du ikke bruge forskyl. Ellers bliver tabs-en opløst før vaskeprogrammet, og citronsyren skyllet ud før den gør gavn.

God fornøjelse

LARK

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 29-01-03 15:00

Lark siger noget rigtigt godt her, når vi taler om bordopvaskere. Taler vi derimod om konventionelle opvaskere, så brug de ting som fabrikanten anbefaler. De der mærkelige "patroner" med det hele indbygget er "gift " for en alm. opvasker.
Tro mig - jeg har rodet mange timer i sådan noget lort, og kunden er aldrig glad fordi timelønnen bliver for høj.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 29-01-03 17:41

Tak for de mange svar og kommentarer.

I den bordopvaskemaskine jeg har er der IKKE en saltbeholder - dvs jeg har ikke mulighed for at have salt i maskinen fast. jeg begynder at tro at det er salten der manger, men hvis det skal i skal det ligge i bunden af maskinen, som både vaskemiddel og afspændingsmidlet gør i forvejen

/dortedyg

Kommentar
Fra : lark

Dato : 29-01-03 19:15

Hej dortedyg

Jeg kunne gerne ønske mig at du oplyser mærke og model på din opvaskemaskine (bordmodel).

En model der ikke anvender saltbeholder, afspændingsmiddel , doseringmuligehed, eller sæbebeholder, lyder umuligt.

Et sådant anlæg vil aldrig kunne fungere.

Jeg glæder mig til dine oplysninger.

Hilsen

LARK

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 02-02-03 13:19

Send dem så !!!

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 02-02-03 13:25

Du må ikke komme vaskemiddel og afspæningsmiddel i på samme tid. fØRST SÆBE derefter AFSPÆNINGSMIDDEL, men først når maskinen er nået til sidste skyl.

mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 02-02-03 15:39

Der er ingen beholdere til dosering af sæbe, afspændingsmiddel og salt - som jeg også havde skrevet før! Derfor er der jo heller ikke mulighed for at tilsætte afspændingsmiddel ved sidste skyl

/dortedyg

Kommentar
Fra : lark

Dato : 03-02-03 06:19

Hej igen dortedyg.

Det ville stadigvæk være interessant at du oplyser mærke og model på din opvaskemaskine.

Med venlig hilsen

LARK

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 03-02-03 06:57

WASCO BORDOPVASKER WQP4-1A, bestillingsnr. 2239, Harald Nyborg

Kommentar
Fra : lark

Dato : 03-02-03 09:39

Hej dortedyg.
I Harald Nyborg katalog fra 2001 har den bestillingsnummer 9896 ,2002 nr. 5595, og i 2003 nr. 6820.

Maskinerne er næsten identiske og det var den model der blev testet med dårlig resultat i Tænk- og Test.
Her har du kun mulighed for at smide pulveret ind i maskinen og så starte den.

Eller du bør bruge de tabs jeg omtalte før, og en gang imellem afkalke med citronsyre.

At tilsætte salt vil være nytteløst.

Hvis dette ikke forbedrer dit opvaskeresultat, vil jeg anbefale at skifte maskine.
Elsparefonden financerer A - mærkede hvidevarer til ca 7 % renter , og de betales over el regningen.
Der findes også brugbare bordopvaskere med saltbeholder,afspændingsbeholder,- og sæbebeholder.

Med venlig hilsen
LARK

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 03-02-03 20:31

Tak for oplysningerne, men jeg har den jo stående derhjemme så jeg har ikke brug for en ny (arbejder du for elsparefonden?? . Jeg er derfor også klar over at der ikke er de rum der burde være.

Jeg må lige rette dig. Bestilingsnummeret ER det jeg skrev, jf. www.haraldnyborg.dk

/dortedyg

Kommentar
Fra : lark

Dato : 03-02-03 20:43

Hej
Jeg arbejder ikke for nogen elsparefond, og vil heller ikke prakke dig noget på.

Numrene jeg angav i sidste svar slog jeg op i de sidste 3 års kataloger, men de kan variere lidt om du bestiller i de månedlige tilbudsblade , eller nettet.

Held og lykke med tabs- ene.

Hilsen
LARK

Kommentar
Fra : lark

Dato : 27-02-03 14:20

Til dortedyg.

Hvordan går det med patienten?.

Har du prøvet tabs-ene.

Eller er du "gået kold".

Vi venter spændt.

Neophos laver den tabs jeg omtalte et par gange.

MVH
LARK

Kommentar
Fra : ringridervej

Dato : 20-03-03 20:05

jeg har også sådan en maskine, men tro det eller ej, så kan man se mine og familiens fingeraftryk på glasset?????? øv øv. Hvordan får jeg det væk igen?

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 21-03-03 09:29

Statusrapport:

Maskinen er stadig bøvlet. Dog har jeg skrottet afspændingsmidlet - det hjælp lidt. Så har jeg skrottet saltet - ikke at jeg nogensinde var begyndt. Så har jeg halveret den mængde sæbe jeg kommer i - dvs. nu 1/2 tab pr. omgang. Det hjalp til gengæld. Jeg prøvede at købe de dyre tabs med det hele i, men de var endnu værre end de billige fra føtex. Og tak for rådet med citronsyren - man kan nu spejle sig i min opvasker og det er NEMT!!

Og jo, Ringridervej, jeg har også grimme glas og knapt så blankt bestik. En gang imellem ligger jeg det hele i eddike og så er det pænt straks efter igen.

/dortedyg

Kommentar
Fra : Gizzmo

Dato : 13-07-03 16:13

Jeg har selv en bordopvaskemaskine. Men der er både til salt, vaskepulver og afspændningsmiddel. Jeg tror dit problem er 2 ting, at du ikke har salt i. Og du bruger for lidt afspændningsmiddel, i min opvaskemaskine, sidder i lågen til spændningsmiddel og i siden i selve opvaskemaskinen. Er du sikker på du ikke har et sted til disse ting, da de er meget vigtige. Ellers tag og ring til dem der har lavet opvaskemaskine. Husk en ting, sådan er det hverfald med min, der må ikke være særlig meget madrester, Og i bunden hos mig er der en si, den skal man huske tage op og rense.

Kommentar
Fra : lark

Dato : 13-07-03 16:42

Til Gizzmo

Denne maskine har IKKE magasin til salt eller afspændingsmiddel.

Enten er man tilfreds med resultatet af opvasken, ellers tager den kommunale genbrugsplads sig af bortskaffelsen af skidtet.

En lille hilsen til dorthedyg: hvem fik de 200 point du gav for et svar??

Godkendelse af svar
Fra : dortedyg

Dato : 14-07-03 01:41

Tak for svaret Melander.

Jeg har valgt dit svar for det er hvad jeg gør nu. Jeg bruger ikke afspændingsmiddel, for det gør ingen forskel og saltet undlader jeg. Jeg vasker en maskine kun med citronsyre en gang imellem og det holder den flot blank indeni.

Det var ikke så svært at vælge svaret for der var ikke så mange gode svar. Jeg takker for hjælpen og håber at I andre vil læse spørgsmålet ordentligt næste gang.... jeg skrev at der ikke var beholdere til sæbe o.lign. fordi det ER der ikke. Jeg er godt klar over at jeg har mulighed for at køre min opvaskemaskine på lossepladsen og skifte den ud med en A model, men det var jo ikke det spørgsmålet gik på. Og til sidst... 'Send dem så!!' befalinger hører ikke til her.