/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
maling båd sprøjte Hvor tyndt?
Fra : jfh00295
Vist : 597 gange
200 point
Dato : 02-04-07 09:59

Er der nogle her! som kender løbegraden til maling af top-finish på en båd ??
Hvor tynd/tyk må den være ??

Er der en bægermål med et antal dråber som skal løbe igennem på en hvis tid, for at være rigtig.

MVH Dollarjack

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 02-04-07 12:22

Du kan få en viscositets måler i bedre lakforretninger. På bøtten er der måske angivet viscositets tiden, som normalt er omkring 17-18 sec. Eller også bruge en rørepind med mål trykt på, som passer til det forhold der er angivet på malingen. f.eks 4:1:1 som angiver maling, hærder, fortynder. Den har butikken sikkert hvor du har købt malingen.
Men som hovedregel skal der være min 20 grader når du sprøjter. (du maler vel ikke med pensel)
Hvis det drejer sig om et 2komponent produkt, tørrer det indefra og ud og du kan roligt give 2 fyldige lag med 1o min afluftningstid mellem lagene, dvs at du bare begynder forfra når du er over en gang, da det i sig selv tager mere end 10 min at nå rundt. Drejer det sig om et en-komponent produkt, altså uden hærder, skal du påføre af flere tynde lag, da denne type maling tørrer hurtigst i overfladen. Hvis du sprøjter for tykt på, tørrer overfladen før dampene er ude, og det tørrer derfor aldrig igennem.
Hvis det er store flader og ting der skal sprøjtes og du ikke tror du kan nå rundt og starte forfra (få det til at flyde sammen) så dæk nogle af emnerne ind, og sprøjt dem en anden dag.