/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kædesliber
Fra : CCjunior
Vist : 5729 gange
200 point
Dato : 01-04-07 20:00

Jeg har købt en kædesliber i jem og fix. men er lidt i tvivl.. Der følger 1 skive med som er 3,2mm tyk. man kan ikke købe andre skiver der passer til den..
Min kæde kræver en 4,8mm skive.. hvad dælen gør man lige??? er det fordi den kan instilles, så det ikke gør noget, eller er produktet bare elendigt??

Den er stort set magen til denne: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2216&n=10&KundeID=

skiverne måler 108*23*3,2
slibestørrelse 1/4+3/8"
0-35grader

Hvad betyder slibestørrelse? der står intet om tommer på indpakningen til min kæde

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-04-07 21:08

du skal kun slibe på den side af tænderne der skal skære, så tykkelsen på skiven er fuldstændig ligegyldig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-07 21:23

Jeg forstår ikke din bekymring, jeg købte en for flere år siden, satte kæden i og sleb den, det eneste der skulle indstilles, var afstanden mellem tænderne, så kunne jeg trække kæden frem tand for tand og slibe, størrelsen på skiven er fuldkommen ligegyldig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-07 21:25

Du skal indstille vinklen til den vinkel din kæde har, og slibe hver anden tand, så vender du vinklen og sliber de resterende tænder

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-04-07 21:27

hvorfor kan man så købe forskellig tykkeleser til de andre modeller ?
og man kan da vist også få file i forskellige tykkelser..

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-04-07 21:29

hvis man tar denen sliber: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2211&n=10&KundeID=

så kan der købes flerer forskellige tykkelser af skiver..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-07 21:42

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2211&n=10&KundeID= det er lige nøjagtig den jeg har hvorfor der kan købes forskellige størrelse skiver, ved jeg ikke, tykkere skiver holder måske længere jeg har den samme skive i som maskinen er født med, det slider ikke ret meget at slibe en kæde

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-04-07 22:03

Jeg har selv købt en sådan kædesliber hvor skiven er mindre end de file jeg før har brugt, 4.8 og 5,5: tykkelsen betyder ingenting det er jo kun den ene side der skal slibes. Det eneste der irriterer mig er at den ikke kommer så langt ind under tænderne, den sliber for lodret og derfor skal der slibes oftere. Omvendt så er tænderne præcis lige store og man slipper for at savet skærer skævt hvilket har stor betydning når der skæres i stammer

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-04-07 22:06

hmm..jeg er nu godt nok ikke meget for at tage skidtet i brug, før jeg er sikker.. men det lydder jo til at det er godt nok..
Jeg venter lige lidt og ser om der komme andre " kloge " hovedet