/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Anmelde farlig/defekt elkoger?
Fra : ealu
Vist : 1162 gange
100 point
Dato : 31-03-07 04:39

Jeg har netop fået mig en kæmpe forskrækkelse da jeg gik ud i mit køkken for at koge noget vand. Da jeg tog fat i el-kedlen var den helt varm, og det selvom jeg ikke har brugt den siden igår eftermiddags. Der lugtede også brændt. Da jeg åbnede den kunne jeg se at kalken var brændt væk og lå som aske nede i bunden af kedlen. Jeg kunne se at den knap der skulle klikke op når vandet koger havde sat sig fast.. Den har altså stået i 1½ døgn og prøvet at koge luft.. Blev forskrækket, for hvad kunne det ikke have endt med, hvis der var gået ild i det havde det så let som ingenting bredt sig og taget fat i de kogebøger der står tæt på.. puh..

Nå, mit spørgsmål er: Hvor anmelder man den slags defekter. Jeg ved ikke hvad der skal til for at en vare bliver tilbagekaldt (som man jo ind imellem hører om varer der bliver), men vil heller ikke bare smide den ud og risikere at andre mennesker med samme el-koger opdager det for sent. Kan ikke umiddelbart finde noget sted på nettet. og eftersomjeg selv har prøvet at arbejde i netto hvor den er købt, har jeg absolut ikke tillid til at det er nok bare at gå derned og sige det- så er jeg først sikker på der ikke sker mere i den sag. Nogen der kender en adresse/tlf.nr/hjemmeside eller andet hvor man kan anmelde den slags potentielt farlige elartikler?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-07 06:22

du kan starte med at kontakte fabrikanten
der efter kan du kontakte sikkerhedstyrelsen (elrådet) http://www.sik.dk/
men jeg ville nok først sikre mig at det ikke er pga der sidder snavs elign. i knappen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-03-07 07:25

Det er sikkerhedstyrelsen du skal have far i.
Her kan du læse lidt mere, om tilbagekaldelse:
http://www.sik.dk/Professionelle/Produktsikkerhed/index.aspx?id=d0271996-574a-43fb-837a-278f4e0adf37

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-03-07 07:30

Der ligger faktisk en el-kedel under: Farlige el-apparater, det er vel ikke sådan en du har???
Der er billeder af alle de farlige/tilbagekaldte ting.
Det kunne godt være man skulle checke denne side, en gang i mellem, eller ved nykøb

MVH

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 31-03-07 07:33

Din historie viser endnu engang at man aldrig må stole på elektriske apparater. Personligt undgår jeg, når det er muligt, ikke at lade maskiner med de store effekter (kaffemaskine, elkedel, vaskemaskine, opvaskemaskine osv køre når jeg ikke er hjemme, eller ikke kan holde øje med dem...
Det er sørgeligt, men der er ikke rigtigt muligt at sikre for alt...
( PS men små maskiner kan også gå i brand, det er bare sjældnere)
hilsen Bvh

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-03-07 08:20

Du skal også lige huske, at der kan være tale om at dit specifikke apparat er defekt, og det kan skyldes mange ting, bl.a. dårlig vedligeholdelse.

Varen bliver med garanti IKKE tilbagekaldt på grund af en EN defekt enhed, så slå koldt vand i blodet, og begynd med at undersøge hvad der re gået galt med din elkedel

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 31-03-07 08:51

Måske har du bare fejlbetjrnt kanden. Automatikken virker på damp. Hvis du ta'r kanden og hælder vandet af inden knappen har slået over, vil kanden varme videre, da der ikke udvikles damp. Jeg har haft en kande, der slukkede, når man løftede den af basen, men det er desværre svært at opdrive den funktion. Hæld vand på kanden og prøv igen under opsyn. Det kan være den virker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-03-07 11:27

Citat
Jeg kunne se at den knap der skulle klikke op når vandet koger havde sat sig fast.. Den har altså stået i 1½ døgn og prøvet at koge luft.

Lagde du ikke mærke til det, da du skulle bruge det kogte vand. Tog du kedlen af før den var "slukket" og var du ikke i køkkenet efterfølgende ??

Jeg tror ikke du vil få apparatet tilbagekaldt muligvis kan du få det repareret, men også her tvivler jeg. De vil sikkert undre sig over at du har ladet den stå i 1½ døgn tilsluttet en tændt stikkontakt.

(hvis det er fra i går, den har stået tændt, så er det ikke 1½ døgn, men det er stadig for lang tid)

Nu har du da lært en ting, hiv stikket ud, når du ikke bruger el-kedlen, det sparer også på strømmen, men især sikkerheden.

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 31-03-07 16:12

Jeg var måske bare lidt rystet da jeg skrev mit spørgsmål i nat. Men jeg er ret sikker på jeg ikke har misvedligeholdt elkedlen. Jeg bruger den max en gang om ugen wså den burde ikke være slidt eller den slags, og den står som den skal.. men ja, det er rigtigt at man altid bør slukke på kontakten. Grunden til at jeg ikke har opdaget det, er at jeg kogte en masse vand i forgårs idet jeg var igang med at afrime min fryser. Sidste kande vand har jeg så bare ikke haft brug for.. Anyway, jeg prøver at skrive til sikkerhedsstyrelsen. Tak for hjælpen, og pas på derude

Godkendelse af svar
Fra : ealu

Dato : 31-03-07 16:14

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-07 05:34

det var så lidt