/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Levertal
Fra : Seipe
Vist : 7262 gange
200 point
Dato : 30-03-07 22:10

Hvilke grænser er der for et normalt levertal?
Der må være noget med over/under er normalt.

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 210 point
Dato : 30-03-07 22:49

Er det dem her du søger

Normaltallene

ASAT: (asparate aminotransferase)
Normaltallene er 10-40 U/l for mænd - og 10-35 for kvinder

ALAT: (alanin aminotransferase)
Normaltallene er 10-40 U/l for mænd - og 10-35 for kvinder

Trombocytter: (blodplader)
Normaltallene er 150-450

APTT (koaguleringstid)
Normaltallene er 24-35 sek

Blødningstid
Normaltallene er 2,3 - 9,5 minutter

S-bilirubin (det gule pigment, galdefarvestof, der giver navn til gulsot = gulfarvning af huden og måske det hvide i øjnene). Urinen bliver mørkere, hvis allet er højt. Når tallet er over 35-40, bliver huden gulfarvet - og den begynder måske at klø.
Normaltallene er mindre end 22 mikromol/l.

Albumin - æggehvidestof.
Normaltallene er 600-800 mikromol/l for mænd - og 550-800 mikromol/l for kvinder

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 30-03-07 22:55

Det er nok noget i den retning, men så er mit jo nok lidt lavt fordi
lægen sagde at mit efter en blodprøve er 9,5 men det var ok jeg er 58 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-07 08:42

Vi har et vennepar, hvis datter har en leversygdom, når hun bliver tjekket hver 14. dag får hun målt sit levertal.

Der er stor jubel i hele familien når tallet er omkring de 40 for det er normalområdet

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 31-03-07 11:08

Jeg synes ærlig talt du skulle spørge din læge prævcist hvilket tal han taler om!!

Et tal siger ikke meget om leverens funktion, når "man" tager levertal snakker vi 5-10 prøver, der samlet kan give et billede af leverens funktion.

Måleenheder er forskellige, afhængig af hvor man får dem taget, så det er desværre ikke et besvarbart spørgsmål.

KH Mette

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 31-03-07 12:05

Det var i forbindelse med ny medicin for forhøjet blodtryk, at lægen synes at
jeg efter en uges brug skulle have taget en blodprøve, vel for at se hvorfor
mit blodtryk igen var begyndt at stige, der var måske et eller andet der kunne
give ham en ide på den måde. Men jeg skal op til ham igen den 11-04 så vil jeg
da spørge.
hilsen Seipe

Godkendelse af svar
Fra : Seipe

Dato : 01-04-07 12:19

Tak for svaret pirt03.