/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Ven til min kanin???
Fra : sissi
Vist : 640 gange
100 point
Dato : 30-03-07 17:51

Jeg har en kastreret hankanin på ca 2 år. Han bor indenfor i vinterhalvåret (ca. sep-april) og udenfor resten af tiden....
Og nu skal min lillebror have en kanin eller et marsvin som så skal bo sammen med min kanin i dens store bur (ca 100 * 50 cm) Skal det være et marsvin eller en kanin???? Han eller hun??? Og det skal tåle at bo udenfor om sommeren.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-03-07 18:07

en kanin! Selv om det er en kastreret han du har, bør det nok være en hunkanin. Der findes masser af eksempler på at marsvin og kanin går godt sammen; men jeg tror at når kaninen har boet alene i to år så vil den gøre sig tel "herre" over marsvinet.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 30-03-07 20:30

Hej Sissi

Det vil være en rigtig dårlig idé at at sætte en anden kanin sammen med din eksisterende kanin. Ofte vil kaniner der går sammen skade hinanden fysik eller psykisk uden at man lægger mærke til det.
Jeg har ikke nogen erfaring med marsvin, men jeg har hørt om mange flere der har haft gode oplevelser med kombinationen kanin+marsvin end kombinationen kanin+kanin. Men det er dog heller ikke altid, at kombinationen kanin+marsvin virker.
Vi siger altid, at alle kaniner bør have deres eget bur.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 30-03-07 21:16

Der står bare i alle kaninbøgerne at kaniner bør holdes sammen med deres atrsfæller??? Har haft to hankaniner sammen. Det kunne fint sammen, måske fordi den ene troede den aden var en hunkanin...

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 30-03-07 21:23

Ja, der er nogle der skriver sådan i kaninbøger, men det er sjældet at det er en god idé.
Hvad mener du med, at den ene troede at den anden var en hunkanin? Hvis det er fordi den parrede den anden, så viser det jo netop, hvordan den ene undertrykker den anden.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-03-07 21:40

Jeg tør nok stole på kaninbøgerne, fordi jeg har mange års erfaring med angorakaninavl. Den fine sarte angorauld ville blive ødelagt hvis dyrene havde problemer med at enes. I angoraavlen var det netop kastrerede hanner og hunner der gik sammen.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 30-03-07 21:46

Kan faktisk ikk huske om de prøvede at parre, det er en del år siden. Men den ene strintede ikke, og det plejer hankaniner da at gøre????

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 30-03-07 21:53

Nej, det er lagt fra alle hankaniner der gør det. Det er meget forskelligt fra kanin til kanin.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 30-03-07 21:55

Ok

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 14-05-07 17:56

Vil kraftigt fraråde dig at sætte din kanin sammen med et marsvin. De er slet ikke egnet til at gå sammen, og ville være meget synd for marsvinet!!!
En kanin er ikke flokdyr på samme måde som marsvinet - så synes bare du kan lade din kanin gå for sig selv, og så evt. den anden kanin i et bur ved siden af.
Du skal ikke lade en han og en hun gå sammen - vil gøre hunnen drægtig hele tiden, og det vil være meget synd for hende.

Prøv evt. at søge råd og vejledning hos en erfaren kaninavler.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 14-05-07 17:57

P.S. Glemte lige - så stort synes jeg nu ikke det bur er til 2 dyr - når vi snakker kaniner.
Den størrelse bur bliver anbefalet til 2 marsvin.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 16-05-07 13:56

Min hankanin er kastreret, så han kan heldigvis ikke gøre en hun gravid...

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 16-05-07 19:24

Hej igen,
Jeg ved ikke så meget omkring kaniner og have par gående sammen (når hannen er kastrat), men vil anbefale dig at hive fat i en avler omkring dette - de kan helt sikkert give dig vejledning herom

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 16-05-07 21:53

Tak :) det prøver jeg...

Kommentar
Fra : LM0696

Dato : 27-05-07 10:48

Hvis den er kestreret så kan' den da få eneten en hun ell han..
Men marsvin var, da ozz et godt bud.? de ka jo begge tåle at være udenfor..

Kommentar
Fra : En-Nitte

Dato : 21-06-07 21:09

Det skal helt klart vare en hunkanin..
Selvom han er kastereret kan han stadig komme op og toppes med andre hanner,, :)