/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bøffer... men af hvad??
Fra : sanski
Vist : 2841 gange
30 point
Dato : 30-03-07 13:17

Hej alle....

Jeg aner simpelthen ikke af hvilket slags kød jeg kan skære nogle gode bøffer af???

Og hvor meget spiser man som regel pr. person i gram? (7 mennesker i alt).

Takker...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:22

Filet,en for eksempel eller endnu bedre mørbraden.

Omkring 200 gram pr person er fint, evt 250 hvis man er sulten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:22

Brugsen har en oksemørbrad på bud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:25
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:26

se side 1

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:28

Søgeresultaterne 1 - 10 ud af 81.000 på dansk for bøffer (0,19 sekunder) Google

Ellers vil jeg foreslå oksebryst. Det skal ganske vist stege længe, men der er god smag i.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:32

Davs Klumme

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:32

http://www.kandu.dk/spg102479.aspx galningen er i gang igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:33

Daws 3773

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:35

Gud fader i skuret. Troede sgu da idioten var død, men så nemt slipper man altså ikke. Han er og blir syg i roen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-03-07 13:37

Tyksteg... 250-300 gram pr. person

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:41

Pas nu på Kortoververden. Tyksteg kræver tillid til slagteren. Hvis han er en skid, er det ikke til at tygge.....fuldstændig som oksebryst der steges som bøf

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-03-07 13:42

Det gælder jo alt kød at resultatet bliver nøjagtig så godt som råvarerne tillader det.. Den der med brystkød stegt som bøf er altså ny for mig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:46

Faktisk er engelsk bøf, skåret af hest utrolig blæret godt. Og altid mørt. Min gamle slagter prakkede mig sådan et par stykker på. Der var dæleme godt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:47

Ja okay.. det var osse lidt i et anfald af sarkasme, da man jo som skrevet får temmelig mange hits på Google ved søgning på bøffer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:47

Jeg kan nu godt lide filet'en (ikke at forglemme mørbraden). Så plejer det at gå godt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-03-07 13:48

Engelsk bøf kan ikek skæres af hest.

Man kan spise engelske bøffer eller hestebøffer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:50

Højreb.....for hunde da. (så kaldes de entrecote)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 13:50

...ska' ikke ku' sige det Konto.. Det var det han solgte, det var det vi åd.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:53

Min seriøse mening er at en modnet og velhængt oksefilet, gerne af Argentinsk afstamning, har den bedste smag når det drejer sig om bøf og" røde" stege.

Vi får alt for ofte en gammel udmalket ko - måske oven i købet nødslagtet - her i landet, fordi vi som regel kun har et krav til kødet.... og det er at det er billigt. Argentinsk oksekød smager af frisk luft, store "græsplæner" i fri dressur lool. Det er nok 30 % dyrere, men smager fantastisk.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:54

Selvfølgelig kan du lave engelsk bøf af hestefilet......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 13:57

Men det er ikke så mange steder man kan få hestekød mere. Der ligger en slagter på Jagtvej.... omtrent modsat posthuset ved Mimersgade. Han har hestekød. Han er mindst 80 år og har en meget gammeldags forretning. Hans benløse fugle er verdensberømte i Danamark.... btw

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 14:05

Enig i det Argentinske. Det plejer at være OK.

Hest er iøvrigt aldrig sejt - ved ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 30-03-07 14:14

Hej
Bøf kan du skære af Højrebet,filetten,mørbraden,tyndstegen eller entrecoten
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 14:17

Ja det er underligt, at de stykker på hesten, som man laver bøf af, ikke er seje. Kan det være fordi heste rør sig mere end køer????

Nejjjj det kan ikke passe. Mørheden starter ved slagtningen, hvor der i kødet starter en forrådnelsesproces. Derfor skal kød hænge og modne, som man mere appetitligt kalder det. Heste er vel ikke halvrådne i levende live LOOL

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 30-03-07 14:28

Hej
Som Klumme skriver Argentinsk oksekød er simpel det bedste man kan få.
Sådan en stor bøf på 300 til 400gr er guf.
Fås ikke bedre.

IPM

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 14:36

Det er simpelthen fordi det Argentinske kød er opdrættet til at spise, hvor imod dansk kvæg er opdrættet til malkning, og 12 - 13 år senere når den ikke gir mælk mere får man så lige et biprodukt, som man i smarte emballager sælger som oksekød i div. udskæringer. Gammelt udmalket kvæg.

En spiseko skal mindst være 1½ - 2 år gammel - før er der ingen smag i kødet og må i den anden ende ikke være mere end 5 - 6 - 7 år gammel. Se det er kød med smag, saft og kraft, og jeg gir gerne 30 % mere. Samtidig skal kød modnes på krog og ikke i vakum. På krog svinder kødet 20 - 30 %, som er medvirkende til at fordyre kødet..... men det er det værd.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 30-03-07 14:37

Hvis du vil være helt sikker, - så vælg mørbraden!
Jeg har mere end et par gange været uheldig med alle de andre forslag, - for der skal man virkelig være heldig at kødet har været hængt korrekt, - så nu køber jeg altid en eller 2 oksemørbrad når de er på tilbud, - skærer ud til bøffer og fryser dem enkeltvis, - og kan tage det antal frem der er behov for, - når lysten til en god mør bøf kommer over os - så er bøffen altid lige så lækker som man kan ønske sig det.
Ammitz

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 14:54

Kryster Men du har da ret. En mørbrad har jeg heller aldrig oplevet uspiselig sej, meeeeeen filet smager nu bedst...... syns jeg.

Pudsigt forøvrigt. En mørbrad på fransk hedder Filet [fije] og filet hedder faux filet [fo fije]

Rygtet siger, at de gardister der bevogtede kongen i Frankrig altid fik Chateau Briand, (oksemørbrad) da man anså denne muskel for at være det kraftigste, mest nærende og bedste på koen. Englænderne har samme rygte. Derovre hed de blot Beefeaters...... Der er noget om snakken - mørbrad er godt, men ikke på Bakken

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 14:56

Baj Baj.... arbejdet kalder

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-03-07 19:03

Hej sanski.

Jeg vil anbefale oksemørbrad - det er sindssygt dyrt men til gengæld er det umuligt at 'ødelægge'.

Hvis du køber en hel oksemørbrad, så skal den 'pudses' hvilket vil sige at du skal gøre præcis som du gør med en alm. svinemørbrad - skære hinder og sener fra, så den er helt fin.
Derefter skærer du pæne tykke bøffer (ca. 1½ cm. tykke) de skal stege ret længe på grund af tykkelsen, til gengæld bliver dette stykke kød aldrig sejt eller hårdt. Jeg har prøvet at stå med en pande med oksemørbradbøffer der var klar til servering og fik opringning at gæsterne hang fast i trafikken - bøfferne blev på panden og var alligevel tæskelækre da de kom på bordet.

Nogle vikler et stykke bacon omkring bøffen fordi kødet er så magert men det har jeg nu aldrig gjort, jeg krydrer med hvidløg, salt og peber og det er bare guf

Skidt med om bøfferne er pænt runde osv. - de smager dejligt om de så er firkantede

Venlig (og nu osse sulten) hilsen fra Dorthe.
God weekend til alle herfra.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 30-03-07 19:29

Hvor mon sanski blev af iblandt alle disse bøffer?
Ammitz

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 19:38

Han / hun blev vegetar. LOOL

Vil.du..... nu må du altså styre dig En skive af en oksemørbrad på 1½ cm..... Du kan da bespise 15 mennesker på een mørbrad. En god bøf skal veje mindst 200 gr. Det gør den på f.eks Jensens Bøfhus (gud bedre det) men man må da godt kunne smage / mærke forskel på tarvelig restaurantudskæring og så en hjemmehyggehåndskåret bøf.

Altså om igen Vil.du.... ml. 250 og 400 gr. afhængig af, om det er en grovæder eller en feinspeiser. Det vil sige bøffen mindst skal være 3 cm tyk. BASTA

Hvis du har en oksemørbrad på 2 kg. skal du regne med ca. 6-700 gr. skæreaffald..... slipset, sener og hinder. Slipset kan steges med på panden, og kan hjæpe til lidt sauce.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-03-07 19:38

sanski er da ved at slå mave, efter at have spist bøffer

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-03-07 19:47

Klumme altså - for det første...

gider ikke kopiere/citatere (?? nyt ord?) - men..er det kun for at narre fjenden at bonden taler om henholdsvis 'kødkvæg' og 'malkekvæg'? Du skriver noget om gamle udtjente malkekaroliner der bliver komverteret til bøffer?

Nå men - en bøf af oksemørbrad skal være tykkere/højere end en af filet - korrekt! MEN men men men men......den skal altså ikke være så høj at du skal påbegynde stegningen af den tre uger før den skal fortæres.
Nu slyngede jeg lige 1½ cm. ud - nuvel, måske skal den være en smule tykkere men den skal dælme være til at få gennemstegt - VI er, trods alt, nogen det stadig helst vil have at dyret ER afgået ved døden, før vi sætter bisserne i det! Jeg er f.eks. en af dem der ikke gider et blodbad på serveringsfadet - jeg mister simpelthen appetit og lyst til maden og får en fornemmelse af at kræet begynder at løbe hvis jeg ikke lige får bidt ordentligt til i første hug

Sådan er vi så forskellige og gu'skelov for dét

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-03-07 19:48

ret selv tastefejlene

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 19:56

LOOOOL

Altså... de internationale stege betegnelser er: Rare - Red - Spoiled.

Men okay.. selvfølgelig skal det ikke ligne det Stockholmske blodbad, og smag er jo svært at sætte facit på. Hvis stegemesteren kan sit kram, så vil en bøf stegt medium, normalt være rød i midten (ikke rå) og det løber ikke fra den.

3 uger før servering sir du LOOL Jamen hvad med dig Vil.du. Du skrev tidligere, at du havde sat bøffer på panden INDEN dine gæster var kommet. Det kalder jeg dælme at være i god tid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-03-07 20:03

Hov... Med hensyn til malkekvæg / kødkvæg. I danmark producerer vi fortrinsvis malkekvæg. Og det er sgu da klart (for mig) at en ko der har stået i en stald og er blevet malket 2 gange dagligt i 10 - 12 år ikke kan opnå samme kødsmag, som et stykke kvæg på 6 - 7 år, der frit har kunnet græsse på Argentinas pampasser, og aldrig har været malket. Det smages i hvert tilfælde tydeligt. Det er selvfølgelig dyrere, da opdrætteren i 6 - 7 år ingen indtægter har på dyret, og det skal vi så betale for...... selvfølgelig. Men det er det værd.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-03-07 20:32

Du har helt ret i det med det argentinske kød, jeg tror dog ikke det, alene, skyldes at kvæget opdrættes til menneskelig fortæring, deres græsningsbetingelser må osse være fine.

Græsningen betyder rigtig meget for smagen. Hvis man f.eks. smager mælk lige før kvæget er kommet på græs og lige efter, så er der en tydelig forskel.
Dette var en påstand vi aspiranter tvivlede på, dengang i stenalderen, da jeg stod i lære, vi måtte dog bryde sammen og tilstå at det var fuldstændig rigtigt, da vi gjorde forsøget. Jeg husker ikke længere hvilken mælk det var at smagsforskellen var så tydelig i men mener, mærkeligt nok, at det var skummetmælken (slå mig ikke, jeg siger netop at jeg ikke er sikker ).

Én ting kan vi sikkert blive rørende enige om - der er INTET som en rigtig god vel tilberedt oksebøf - og så behøver der ikke at være alverdens tilbehør til den, jeg selv er helt tilfreds med nogle gode aspargeskartofler og ikke meget andet. At sjaske bearnaise eller div. andre smagssaucer osv. henover en god bøf, burde være strafbart. Desuden behøver man heller ikke nødvendigvis at servere en kornmark med fortyknet fløde til sådan en bøf God mad er enkel mad hvor man kan smage ingredienserne - hver for sig.

JA - jeg putter bøffer på panden før gæsterne kommer, de er inviteret til middag og den får de serveret uden en masse udenomssnask før serveringen. Til gengæld forventer jeg at gæster ankommer til den tid de er inviteret, gerne lidt før. Dette ved de og derfor får jeg et ring, hvis der skulle opstå problemer undervejs Det er ok med mig, når blot jeg ved at de er forsinket, skal jeg nok finde ud af noget.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 31-03-07 23:20

Mærkeligt med med spørgssmålene her under madlavning, er der nogle der bare spørger for at sætte gang i debatten? For øvrigt er der stor forskel på kød fra malkekvæg og kødkvæg, har selv gennem flere år haft kødkvæg (Limousine), de bliver slagtet når de er ca 2 år, kødet har en meget fin smag og er meget mørt. Mørbrad er godt, men hvis man har en god slagter er filet da bedre i smagen.