/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lab han hyler....
Fra : camho
Vist : 811 gange
200 point
Dato : 29-03-07 22:39

Han er begyndt at hyle igen, når han er alene hjemme, hvilket max er 5-6 timer.
Han havde for et år siden alene-hjemmeproblemer, som vi tog hånd om bl.a. ved hjælp at hunde-adfærds-psykolog. Men nu hyler han igen, men ødelægger ikke noget
I området er der pt mange tæver i løbetid, så jeg har ladet mig fortælle, at det kan være årsagen til hans hyleri. Vil det hjælpe at få ham kastereret? Han er næsten 2 år og er også nu begyndt at "puste" sig op overfor andre hunde.
Det er synd for ham at han står og hyler.....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-03-07 23:34

Ja, jeg ville da bestemt prøve at få ham kasteret...Får i ham godt luftet , inden i tager afsted? Det er jo lidt vigtigt , at han føler at har oplevet noget, når han såen skal være alene.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 30-03-07 00:04

For dårligt at de ikke gør noget ved disse
HUN/ hunde / katte der er i løbetid.

Har selv en hunkat, og den farer i KØDET, på den første
kat der kommer i nærheden af den´s synvidde.

Ellers ville jeg være ligeglad, medmindre du får KLAGER...
Men sgu da synd for dyret, når/ hvis de har prøvet DET..

Om du får den ''af-nøddet'' tvivler jeg på hjælper
da han har haft ''næsen'' efter LUGTEN.

Men som sagt, kender INTET til hunde, kan bare sætte
mig i deres sted...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 30-03-07 00:06

Og ikke at glemme,..........
HVORFOR skal dyr indrette sig efter mennesker ????

Hader selv at blive lavet om på...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-07 07:02

Vores nabos hund, hyler fra kl 8 om morgnen til ca. 13 hver dag, stakkels hund og mig. Hun er stereliseret, det hjalp ikke.

Ved ikke hvad adfærdskonsulenten lærte jer, men er det ikke noget i kan begynde og træne igen?

Der kan være mange ting i gør forkert. Går i tilbage og ynker eller skælder ud?? Laver i et stort nummer ud af og komme hjem???

Når jeg forlader Sigurd, siger jeg bare til ham "nu går mor" jeg klapper ham ikke eller giver ham noget.

Når jeg så kommer hjem igen, venter jeg til jeg har overtøjet af, med og sige goddag til ham.

Hvordan er hans lufteture om morgnen??? Er den stille og rolig??? eller er der fuld fart på, så han bliver godt træt????????

Det er ikke nogen god idé og have fuld knald på morgenturne. Hundens adrealin stiger og det tager flere timer om få det ned igen.

En stille og rolig luftetur, hvor hunden får lov og "læse avis" er klart og foretrække. Hunden bliver psygisk træt, hvad der er og foretrække, frem for fysisk.

Det var nogle ting, der lige faldt mig for. Dine oplysninger om jeres vaner er for få til at kunne se hvor problemet ligger, men det plejer og stamme fra ejeren.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-07 07:04

P.S Timeantallet af ensomheden, er fuldstændig ligemeget. Om det er 10 timer eller 1 time. Hunden er ked af det og det er synd for både hunden og jer.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-07 07:06

PPS Tæverne i løbetid gør helt sikkert også sit til. Det er vel en hanhund Og med løbske tæver hjælper hverken skælud, kærlighed eller psykologi. Kun kastaration

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-07 07:22

For mig at se er det nu en meget naturlig adfærd! Hunde er flokdyr og I er hans flok, så han hyler jo netop for at komme i kontakt med jer, når I er uden for synsvidde! Lad være med at gøre ham endnu mere unaturlig ved at kastrere ham!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 30-03-07 08:27

Hvor er det dejligt at se at der er hundeejere, der gider gøre noget ved et hyle-problem!!!
Jeg har kun haft hund,mens jeg var barn og ung, kan af hensyn til mine astmatikere i husstanden ikke have hund nu, så min viden er 15 år gammel og ældre.
Den sidste hund jeg levede sammen med havde et hyle problem. Det blev forværret af al færdsel ved hoveddøren. Han blev helt rundforstyrret og endte med at æde tapetet.
For at give ham ro blev hans ejer rådet, af en hundepsykolog, til at lade ham være i sin transportkasse, mens vi var væk. Dette gjorde vi en måned, derefter forsvandt problemet i lang tid. Men vendte tilbage i en periode efter nogen unger havde moret sig med at ringe på og kalde på ham. Da kom han i kassen igen i en uge, ikke som straf, men for at give ham RO.
Derefter blev han lukket inde i rum, væk fra entreen, når vi var væk, med transportkassen stående åben så han kunne søge ly der.
Da vi senere flyttede fra den lejlighed blev han en super hund, der ikke havde antydning af tryghedsproblemer.
Om dette er politisk korrekt ved jeg ikke, men det hjalp hunden, der havde det af H.. til, når han var alene hjemme.

Der udover ro og tryghed når man går hjemmefra, ikke ynke hunden, den kan mærke (ligesom børn) at du har det elendigt ved at gå. Hav tillid til at det du gør er det rigtige, gør det med overbevisning. Der er næsten intet der kan køre et dyr op som: "nårh hvor er det synd for dig, og jeg har så dårlig samvittighed"-holdning hos ejeren.

KH Mette

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-07 08:39

Hurra for den udvikling, der er sket på de 15 år.

En transport kasse er til transport

Man spærrer simpelt hen ikke en hund ind i en transportkasse i 5-6 timer og går fra den, den ene gang efter den anden.

Det og lukke den ind i andre rum, gør man simpelthen heller ikke. Min mors hund fik livslang klaustrofobi af det.

Man kan lukke nogle døre, men hunden har det bedst i det/de rum, hvor den plejer og have hyggelig og tryk samvær med sine mennesker.

Accepteret svar
Fra : mand123

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-07 13:19

Køb en tøjhund, den hyler ik

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-07 14:25

Inden I griber til kastration, så var det nok en ide at prøve en "kemisk kastration". Det er en indsprøjtning, der virker ligesom en kastration, men kun i ½ år. Hvis problemet ikke bliver løst med den indsprøjtning, så vil det næppe heller blive løst ved en rigtig kastration.

Og hvis I er heldige, så løser indsprøjtningen problemet... og til næste forår er han et år ældre og lader sig måske ikke lige så meget "rive med".

Indsprøjtningen er ikke ret dyr hvis den bliver foretaget sammen med et rutinecheck eller en vaccination.

Kommentar
Fra : guldklumpen88

Dato : 17-04-07 21:11

Hej!

Hyleriet behøver nødvendigvis ikke at være foresaget af tæver i løbetid, det kan også være foresaget af f.eks. kedsomhed/rastløshed.
Bliver hunden aktiveret meget? Med aktiveret mener jeg psykisk, ikke fysisk. Min hund bliver utrolig rastløs (og han er 10 år), hvis han ikke har noget at tage sig til. Derfor har han en af de der bolde, som man kan komme mad i, hvor der kun er et lille hul, som maden kan komme ud af. En sådan bold aktiverer hunden rigtig meget, især hvis det er en madglad hund

Andre ting, som bamser og andet legetøj, kan også sørge for, at hunden har noget at beskæftige sig med. Så derfor, find noget, din hund er RIGTIG glad for, og så nøjes med at give ham det, når han skal være alene hjemme. Så har han noget at beskæftige sig med, og så glemmer han højst sandsynligt alt omkring sig

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-04-07 07:15

Det kan lyde som en god idè guldklumpen 88, men mine personlige og også andres iagtagelser af min/deres hund, viser ofte, at hunden ikke bruger disse ting når den er alene.

Enkelte gange har jeg givet Sigurd et hyggeben når jeg har forladt ham, men han spiser det først når jeg kommer hjem igen og kender mange der har samme erfaring, men det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-07 09:35

Jeg lægger godter rundt omkring til Silke (PawSoft, der minder om Frolich) -når jeg går fra hende. Jeg brækker dem i bittesmå stykker og "gemmer" dem under tæpper og tøjdyr og i sofanen og hundekurven. DET kan hun da godt finde ud af at snuse rundt efter. Men hvis jeg bare smider en håndfuld mad ud på gulvet når jeg går fra hende, så spiser hun det ikke før jeg kommer hjem igen..

Så det er lidt forskelligt, hvad hunden synes er sjovt. Og hunde er jo også forskellige. Jeg tror nu ikke, at en forelsket hanhund kan lokkes til at spise noget når han er alene..

Men problemet har nok løst sig af sig selv. For det er næsten 3 uger siden at camho stillede spørgsmålet. Og hvis problemet var en ungdomsforelskelse, så varer den slags næppe mere end en uges tid i hundeverdenen.
Hvis der var mange tæver i løbetid dengang, så er det måske overstået nu..

Kommentar
Fra : camho

Dato : 18-04-07 18:40

Hej igen

Ja hunden er blevet kastereret for 2 uger siden. Og det har hjulpet. Nu har vi fået vores lalle-glade labrador igen. Han puster sig heller ikke op overfor andre hunde mere, men leger fornøjet med dem.

Ps han har allerede forskelligt aktivitets-legetøj, hvor han skal bruge hovedet. Han bliver ligeledes trænet hver dag i alm. lydighed.
Når vi går fra ham, hopper han i kurven og venter på sit marvben med leverpostej i.

Godkendelse af svar
Fra : camho

Dato : 18-04-07 18:45

Tak for svaret mand123. Det var nok det bedste svar der kom. Jeg efterlyste om nogen havde erfaring.......og kommentarene kom til at dreje sig om alt mulig andet end en forelsket hund.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-04-07 18:56

Ikke fordi jeg er skuffet over pointne ikke gik til mig.

Men jeg har med et ærligt sind, givet mine erfaringer videre til dig. I håbet om og være behjælpelig.

Derfor syntes jeg dine point og din slutbemærkning er noget lav, over for os som har taget dig seriøst.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 22-04-07 18:30

Det kan du måske have ret i.
Men jeg syntes for en gang skyld at svaret var kort, sjovt og enkelt.

Men jeg må dertil sige at jeg ikke fik svar på mit spg, jeg efterlyste erfaring med kasteration og ikke et alene hjemmeproblem. Vi har gået et adfærdspsyko og har derfor i værksat alt for at aktivere hunden fysisk men ikke mindst psykisk.

Men jeg skrev faktisk mit spg her på kandu, fordi jeg oftest får meget seriøse og brugbare svar og tak for det!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-07 20:33

Godt, du fik løst dit problem. Det var jo det vigtigste.

Så kan du altid købe en tøjhund næste gang.