/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hvorfor må jeg kun læse?
Fra : rolandkorg
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 29-03-07 22:00

Jeg har en Western Digital ekstern harddisk tilkoblet min Mac... problemet er at jeg kun kan hente/læse og altså ikke skrive til den... Jeg har prøvet at formattere den med min Windows pc da jeg af gode grunde ikke kan formattere den med min mac...

Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-03-07 00:03

Hvis du formatere med windows kan MAC måske læse men for at kunne skrive skal de filsystemer kunne snakke sammen. Hvilket filsystem formaterer du med.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-04-07 19:42

Det lyder lidt underligt, hvad er det for "gode grunde" der forhindre dig i at formatere disken med din Mac?
Jeg har da uden problemer formateret en ekstern harddisk med min PowerMac G5 for derefter at skrive filer på samme disk fra en Windows PC. Filer som så efterfølgende er blevet læst igen på G5 maskinen.
Jeg anbefaler at du bruger Apple Mac OS X's "Diskværktøj" til at formatere og partitionere disken og vælger formatet MS-DOS-arkivsystem(FAT32) således at Windows maskiner også kan bruge disken. Du vil da være i stand til at både læse og skrive på disken fra begge platforme.