/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduesvask/polering
Fra : lottepigen30
Vist : 13931 gange
20 point
Dato : 29-03-07 19:08

Hvad er det bedste middel til brug ved udvendig vinduesvask...og hvilket forholdsvis blanding skal der bruges?

Jeg ved nogen der bruger ganske almindelig opvaskemiddel i lunken vand, men syns ikk det er rigtig godt!

Hilsen Lottepigen30

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-03-07 19:12

Til let snavsede vinduer, bruger jeg også alm. opvaskemiddel, når de er meeeget snavsede, bruger jeg tre dbl. salmiakspiritus, kun en lille sjat, og det kommer først i vandet når jeg er udenfor

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-03-07 19:30

Min kone kommer en lillebitte smule opvaskemiddel (håndopvask) i min spand når jeg skal vaske/pudse vinduer.

Ps. Vi har thermovinduer og pudser kun de udvendige sider.

Accepteret svar
Fra : kammanoerup

Modtaget 20 point
Dato : 29-03-07 21:33

Hej! 1( een) dråbe opvaskemiddel - en sjat sprit ell. salmiakspiritus - en sjat afspændingsmiddel (det samme som til opvaskemaskinen) alt i ca. 5 lit. lunkent vand

Det er det bedste, jeg har fundet frem til!
Venlig hilsen Kamma

Godkendelse af svar
Fra : lottepigen30

Dato : 29-03-07 21:55

Tak for svaret kammanoerup!

Så må vi se om ikk der blir godt vejr i weekenden til at afprøve det!

Hilsen Lottepigen30

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-03-07 22:00

Ja jeg har nu den holdning, at når jeg kan drikke af mine glas, kun ved at bruge alm. opvaskemiddel
må det også være godt nok til mine vinduer.

Men som jeg skrev tidligere, jeg bruger 3 dobbelt salmiakspiritus når de er meget snavsede, men jeg kan ikke forstå hvorfor der så også skal afspændingsmiddel i???

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 29-03-07 23:07

Hej Næ- jeg ved heller ikke præcis, hvorfor der skal afspændingsmiddel i, mwn det kan jo være fordi, chancerne for striber mindskes!!
Kære Lottepige - puds nu ikke, når solen skinner på dine vinduer- så bliver det garantert en ommer!Venligt ment! Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-03-07 23:31

Afspændingsmiddel gør at vandet mister sin vedhængskraft og defor ikke ses som dråber/striber.
Nu kommer det også an på hvad det er for vand vi bruger.
Hos mig er hårdhedsgraden kun på 13 (lille vandværk) mens Kbh/frbg kan have op til 34

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-07 08:36

Jeg bruger en svaber til at fjerne vandet igen, gammel vane, for når jeg ellers husker det, bruger jeg en af de der mirakelklude, det er dumt jeg ikke bare husker den hver gang, for så kommer der ingen striber, jeg kommer først i tanke om kluden, når jeg ser striberne, så vrider jeg den hårdt op, og efterpudser, - også i direkte sol kan jeg pudse med den klud uden stiber -