/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af hobby-drivhus
Fra : m13ark
Vist : 1282 gange
100 point
Dato : 29-03-07 08:22

Hvad er det bedste og mest effektive rengøringsmiddel til en forårsrengøring, så man på bedste vis, undgår sygdom i drivhuset.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-03-07 08:32

Vi har i flere år - forår og efterår, brugt brun sæbe og børste og efterfølgende en højtryksrenser. Vi har aldrig haft utøj/sygdom i drivhuset på 9,9 kvm.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-07 09:48

Jeg gør om efteråret: - Fredag efter fyraften, indsprøjter det i en stærk opløst BRUN SÆBE, og lader det sidde til dagen efter, hvor jeg så spuler det med højtryksrenseren. - I løbet af vinteren afbrænder jeg noget papiraffald et par gange, så det bliver opvarmet og godt tilrøget. For overvintrende dyr danner et ensym som ligner frostvæske, til at overvintre på. - når de så er stærkt nedfrosne og pludselig bliver opvarmet, har jeg engang læst, at de så ikke kan følge med at omdanne ensymet, og derfor vil forgå. - Det har, syntes jeg, også virket. Om foråret foretager jeg mig ikke noget, med hensyn til rengøring. --- I løbet af vinteren kan jeg godt finde på at sprøjte det indvendigt med haveslangen, også for at prøve at indkapsle eventuelle småvæsener i en iskappe, det er måske kun en ide jeg har, men det skader i hvertilfælde ikke.
Held og lykke, vi glæder os hvert år til sæsonen i drivhuset, nu på 31`te år.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 29-03-07 14:27

Det lyder som om brun sæbe er et godt middel. Da det ikke er giftigt, er det jo tiltalende. Den med efterårsrengøringen lyder spændende, men det er lidt for sent i år. Måske vil jeg huske det til næste efterår.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 29-03-07 17:45

Brun sæbe er og bliver det bedste til formålet

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 29-03-07 21:36

kan brun sæbe også fjerne alger???

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 31-03-07 02:39

Ja mit drivhus bliver super flot. Jeg sæber det ind og lader sæben sidde en ½ til 1 time. Derefter vasker jeg det hele ned. Du kan også bruge en trykspuler det har jeg gjort de sidste par år, og her er fordelen at du får fjernet det der sidder mellem ruderne. Du skal selvfølgelig passe på at vandstrålen ikke er for kraftig, ellers risikerer du bare at ruderne revner.

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 31-03-07 15:09

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-03-07 15:30

Tak selv,