/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Samling, jern og kobber
Fra : antiquado
Vist : 3201 gange
200 point
Dato : 28-03-07 21:46

Vi har fået ny vask og har under den forsyningen (2x PEX, der ender i ballofix'er)
Jeg skal nu splitte det kolde vand (drikkevand) sådan at den ene går til opvaskemaskine, den anden til armaturet v/ vasken.

Jeg har en del stykker af forskellig art til overs fra et centralvarme-/radiator gør-det-selv projekt.
Min plan er at lave det sådan her (i rækkefølge efter hvordan vandet løber):

PEX -> Ballofix -> Galv. rør -> kobber T-stykke -> ballofix -> armatur

Spørgsmål:
1) Er ovenstående godt nok?
2) Er der noget med ikke at sætte jern og kobber sammen?
3) Kan jegoverhovedet bruge centralvarme-dele til drikkevand? (Incl. pakgarn/"pasta")

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-03-07 21:55

Aldrig kobber Før jern, så din opstilling ser god nok ud.
Blikkenslageren kastede lige et blik siger umiddelbart ser det OK ud.

KH Mette

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 28-03-07 22:02

Hej antiquado
Fjern det galv. nippelrør og erstat med en stump messingrør eller kobber rør med gevind i den størrelse du skal bruge for at dit fitting hænger sammmen.Så har du en lovlig installation.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 28-03-07 22:06

Hmmm... To svar fra blikkenslagere, der er uenige - det bliver ikke nemt

Hvad med ballofixerne, iøvrigt? Er de ikke af jern?
Der kommer jo sådan én efter kobber T-sykket?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 28-03-07 22:14

Hej antiquado
I det store hele er din ide om installation ok,idet du starter med jern og slutter med kobber og messing.Så blikkenslager nr 1. har egentlig ret.
Men fjern alligevel den galvaniserede nippel ,så har du en en ok installation ellers vil jeg garantere at du inden for en overskuelig fremtid har en tæring på det galv. rørstykke.
Ballofixerne er lavet af messing ,så den side af sagen er ok.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-03-07 22:14

Galvaniseret rør må bruges til brugsvand. (drikkevand)
>>>>>>>>>>>>>galvaniseret>>>>>>>>>>>>>>kobber.......OK
>>>>>>>>>kobber>>>>>>>>>>>>>galvaniseret..... nej.

Lodret montering på det varmevand .............der ville jeg undgå galvaniseret, da det varme vand bliver koldt og demed flytter sig ned og giver den "dårlige" rækkefølge kobber>>>galvaniseret

Men allerhelst som mcloud siger.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 28-03-07 23:04

OK, tusind tak for alle svarene, allesammen.
Jeg tror, jeg kører messing hele vejen så. Så dyr er sådan en fætter alligevel ikke

e.c: OK. Det varme vand kører direkte fra ballofix til armaturet, så der skulle ikke være nogen problemer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-03-07 09:04

Ja det var jeg klar over, men det var også bare en sidebemærkning.
At køre messing helevejen er et godt valg.
Og så bruge pakgarn.
Hvis ikke det messinggevind er rillet på toppen af gevindet, så må du lige lave et par hakker.
Hold om gevindet med en pappegøjetang og vrik lidt sidevers, så har pakgarnet noget at hænge fast i så det ikke bare kører med rundt.