/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
maksimalt fald på tagrende
Fra : klemme2006
Vist : 2723 gange
100 point
Dato : 28-03-07 21:29

Jeg har kastet mig ud i en konstruktion, hvor tagrenden kommer til at falde 136 mm pr meter. Taget er på 16 m2. Er der regler for det maksimale fald af en tagrende? Er det evt nødvendigt med en ekspansionstud?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 28-03-07 22:05

136 mm pr meter ?? Det er ikke et fald - det er skævt !!
Der findes vist ingen regler for hvor meget en tagrende skal / må falde - men du skal nok overveje om vandet ikke får for meget fart på i bunden af din tagrende, så det bliver nødvendigt med en sikring mod overløb...

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-07 08:35

Vores hus er 18 m langt og tagrenderne falde ca. 3 cm fra den ene ende til den anden.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 29-03-07 09:39

Hej alka

Det er jo en lille smule stejlere end mit. Har du problemer med at vandet løber, så hurtigt at det slår mod endestykket og skvulper over? Har du gjort noget særligt for at forhindre det?

Vh

klemme 2006

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 29-03-07 09:44

Der skal være "0" fald, min har en lille smul som kan ses på vaterpas ca.en quart blare??

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 29-03-07 10:20

Hej Coliniii

Det har du ret i, men nu bygger jeg et hus med kileformet grundplan. Den ene tagflade er synlig og den laver jeg rektangulær. Så bliver den anden tagflade bliver så trekantet. Dermed ligger tagrenden helt oppe i kippen i den spidse ende. I den brede ende gør tagets fald at tagrenden ligger meget lavere.

Eller også skal jeg finde på noget helt andet.

Vh

klemme2006

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 11-04-07 13:59

Tak for svaret alka. Virker det hos dig virker det nok også hos mig.