/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lave billeder mindre?
Fra : SjalaJonez
Vist : 3481 gange
100 point
Dato : 28-03-07 20:00

Hey..

jeg leder efter et lille gratis program som kan lave billeder mindre så de ikke fylder så meget, kan nogen hjælpe?..

SjalaJonez

Accepteret svar
Fra : IPM

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-07 20:06

Hej
Det er er rigtigt godt program

http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

IPM

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 28-03-07 20:33
Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 20:54

Du kan bare bruge paint... Det ligger fast i windows!
Og det er ret nemt!

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 28-03-07 20:56

jeg giver Pigen2 helt ret.
Bare ændre billederne til jpeg format, så ryger der flere kilobytes af

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 28-03-07 20:58

og hvad så hvis billederne allerede ligger i *jpg som bedste kvalitet, f.eks. optaget fra dig-camera ?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 20:59

Du går ind i programmet "paint". Det ligger sikkert når du trykker "Start">"Alle programmer">"tilbehør">"Paint".
I "paint" åber du det valgte billede og trykker på "Billede" i menulinien. Derefter vælger du "Stræk/Vrid". Under "stræk" ændrer du % til fx. 25... Husk at gøre det i begge felter, da den ellers kun vil formindske billedet vandret.

Når billedet er tilpas lille gemmer du det som jpeg-fil. Husk at gemme via "gem som" og et nyt navn, da du ellers vil erstatte det store og det er skidt, da det ikke vil kunne printes i et ordenligt format så, hvis du skal det engang...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 21:00

hcma: Så laver man dem mindre på den måde, som jeg beskriver...

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 28-03-07 21:06

du har helt ret.
Ville alligevel vælge IrfanView, da man kan gøre det på et helt sæt billeder på een gang

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 21:07

hcma: Det er smart.
Jeg har aldrig haft brug for at gøre det med mere end ét af gangen, så har ikke sat mig yderligere ind i det.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 28-03-07 21:07

når billeder kommer fra digital kameraer, er de da meget sjældent i jpeg format eller er det bare mig???

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 21:12

dayworker: Det kommer an på indstillingerne i kameraet, men de fleste kører vist med jpeg som standard

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 28-03-07 21:14

hejsa jeg bruger et lille gratis program der hedder high quality photo resizer og du kan downloade det på www.naturpic.com

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 28-03-07 22:04

jeg er åbenbart ikke fulgt med tiden Pigen2

jeg husker det som om det altid var de store billeder

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 28-03-07 22:05

dayworker: Kender det...

Godkendelse af svar
Fra : SjalaJonez

Dato : 28-03-07 22:41

Det er faktisk lige præcis det her program jeg ledte efter, har haft det før engang, men kunne ikke huske hvad det hed

Takker mange gange for alle svarene

SjalaJonez