/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BIOS....HJÆÆÆÆLP
Fra : gozimza
Vist : 711 gange
500 point
Dato : 28-03-07 12:17

PYHADADA....

Håber virkelig der sidder en derude og ved hvordan han hjælper mig for jeg er på herrens mark...

Hej, igår da jeg skulle genstarte min maskine ville den ikke boote op...den skriver noget med at bios er blevet ændret og at jeg skal gå i CMOS og ændre det og gemme inden jeg slutter.....også noget med en floppy fejl 40.....hvad kan dette være og hvad kan jeg gøre?nu har jeg ikke forstand på det men jeg tror bios er blevet slettet....det eneste jeg mener at have ændret i bios er boot rækkefølgen men det er ændret tilbage uden held....skulle det kræve en reinstall af XP er jeg med på det værste!

Her er lidt om min Pc

Intel Pentium Dual Core 3.0GHz 4MB S-775
Biostar PT890775 S-775
1GB DDR2 PC4200 533MHz 1. Part (2x512MB)
512MB Inno3D GeF 7300LE TC DDR2 PCI-E
250GB Maxtor 7200rpm SATA2
Floppy drev

PLEASE HJÆLP.......

Venlig hilsen Gozimza/Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-03-07 12:21

Nulstil biosen. Det hedder typisk "setup defaults", eller noget der ligner.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 28-03-07 12:25

Nu skal du bare tage det helt roligt, og så vente på, at der kommer et klogt hoved i dette forum og hjælper dig, for det gør der stensikkert.

mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 28-03-07 12:27

Der ser du, her kom stl_s oven i købet før min beroligende kommentar.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:30

Hej igen...

Tak for den hurtige respons men det nærmeste jeg kommer er noget der hedder "F5 previos values" og F7 optimized defaults.og nu har jeg prøvet dem begge uden held, og nu står der efter genstart....Floppy disk(s) fail (40)...

har du noget til det?

Mikkel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-07 12:32

http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/bios/bios-hlp.htm#nulstil-bios

Citat
BIOS, CMOS fejl
Hvis der er fejl i CMOS, indikerer det ar der er en HW fejl. Men det behøver dog ikke at være helt sandt.
Ups, lige en bemærkning: Jeg modtager altid fejl på min Toshiba 5200 (bærbar/slæbbar) og årsagen er, at batteriet er slut. Det rækker kun nogle få sekunder. Fejlen opstår, kun efter at PCen har været slukket.
Inden man begynder at skifte HW ud, kan følgende tjekkes / afprøves:

Prøv med BIOS Load default setting
Nulstil BIOS ved afmontering af batteriet
Sluk for PCen
Afmontere det lille batteri (forsigtigt & pas på statisk elektricitet)
Tænd for PCen og sluk igen efter 1 minuts tid
Monter batteriet igen og tænd for PCen
Load Default Setting
Se nu ved en omstart, om det har hjulpet

kan dette hjælpe dig ???

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:32

Hej maxhankat

Desværre er jeg ikke blevet beroliget endnu, men jeg er da fortrøstningsfuld endnu.....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-07 12:34

normaltl nulstiller man bios ved at vælge standard/default

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:38

Mirit.dk

Tak for dit svar..

Mit ? er så om det er optimized eller previos altså F7 eller F5 jeg skal gå efter???
jeg har nemlig ikke noget der hedder load default settings....

Hilsen Mikkel

Ps jeg prøver lige med previos......

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 28-03-07 12:45

Citat
Desværre er jeg ikke blevet beroliget endnu, men jeg er da fortrøstningsfuld endnu.....

Ingen grund til uro Mikkel, du bliver hjulpet på den ene eller anden måde i Kandu.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-03-07 12:45

Brug optimized. Husk at gemme dem inden du går ud

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:45

merit.dk

Nu har jeg prøvet det foreslåede uden held....andre forslag? og jeg har tjekket diverse hardware i en anden pc, de fejler intet der...så der er gået noget galt i bios som jeg ikke kan nulstille....
HJÆÆÆLP....Hvad gør jeg dog?

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 12:48

Hej "gozimza "

1. Fjern strømmen til din computer.
2. Af med låget på din computer.
3. Find jumper til at "Clear CMOS header" den hedder JCMOS1 og sidder lige ovenover stikket til dit floppydrev. Lige nu sidder jumperen på ben 1+2 - flyt den til ben 2+3 og lad den sidde der i 5 sek.
4. Flyt jumperen tilbage til ben 1+2.
5. På med låget igen.
6. Strøm til igen.
7. Start.

Se evt side 17 i din manual til bundkortet.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:54

Hej stl_s

Jeg har gemt inden jeg går ud, men efter genstart skriver den bare"floppy disk(s) fail (40) igen...

det eneste jeg kan er at trukke F1 for continue og Delete for enter setup....men det har jeg prøvet, det kører ligesom i ring....

Forslag???

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 12:58

Hej me67

det du foreslår hvad gør det?jeg er bare bange for om jeg kan få den i live igen.....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 12:58

Hej "gozimza "

Prøv lige at tage dit kabel til floppydrevet af og se om problemet
stadig er der.

Det kunne være at det vendte forkert.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 13:00

Hej "gozimza "

Citat
Hej me67

det du foreslår hvad gør det?jeg er bare bange for om jeg kan få den i live igen.....

Hilsen Mikkel

Del nulstiller din BIOS som stl_s foreslog tidligere.

Venlæigst ME67

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 13:02

Og der sker ikke andet end at den opsætning bliver sat til "Default" som
er det den var da du modtog bundkortet.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 13:06

Hej igen me67

det er så prøvet også det med kablet til floppydrevet....virker stadig ikke....nå men jeg har genstartet og nu skriver den:

Floppy disk(s) fail (40)
BIOS checksum error-Defaults loaded
Warning! CPU has been changed.
Please reenter CPU settings in th CMOS setup and remenber to save

og det er så nu jeg skal loade og save optimized defaults????

.....nu vil den ikke gå in i setup....jeg genstarter...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 13:08

Citat
og det er så nu jeg skal loade og save optimized defaults????

Ja.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 13:12

me67

I denne omgang tog je kablet ud til floppy drevet og strømmen også, men ved genstart skriver den stadig floppy disk fejl 40.......

Arghhhhhvad sker der????

Nå men jeg smider nogle flere point efter det her for det skal sku virke...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 28-03-07 13:17

Jeg så lige at boot sekvensen er sat til 1. Floppy 2. harddisk 3.cd-rom......det kan da ikke være rigtigt kan det? det er hvad den skriver når jeg loader optimized defaults!!!!!derudover er boot other device enable...Swap floppy drive disable og Boot up floppy seek enable....hvad skal ændres der???

Ps som det nok er gået op for jer er jeg vel lidt nybegynder....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-03-07 13:29

Citat
Jeg så lige at boot sekvensen er sat til 1. Floppy 2. harddisk 3.cd-rom......

Den kan du sætte hvad du vil - jeg har min sat til 1. Cd-rom. 2. Harddisk

Citat
derudover er boot other device enable...

Sæt bare den til "Disable"

Citat
Swap floppy drive disable

Er ok.

Citat
Boot up floppy seek enable....

Sæt bare den til "Disable"

Venligst ME67

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 28-03-07 17:10

Problemet som du har kan skyldes at batteriet på dit MB er enten udløbet eller løbet tør for strøm.

Se efter om der et lille fladt rundt batteri, som måske ikke har god kontakt .

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-07 17:20

ja og samme batteri kan du pille af motherboardet og lade det være ude et stykke tid. Så reesettes Bios nemlig også

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 28-03-07 17:41

Alt efter hvor stor din Bios er kan det tage op til 20 minutter før den glemmer den sidste indstilling.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-07 17:52

Dato : 28-03-07 12:32

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 29-03-07 00:08

Prøv med en biosopdatering fra bundkort producenten.

Her skulle du finde dit bundkort:
http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/model.php3?socket=775

Tryk dig ind på det rigtige bundkort, som står nederst på siden og download så den nyeste biosopdatering.

Her er en vejledning til hvordan du opdaterer bios: http://www.biostar.com.tw/support/bios/index.php3

Annuller spørgsmålet
Fra : gozimza

Dato : 29-03-07 14:01

Jeg har desværre ikke modtaget et svar jeg kunne bruge, så nu har jeg sendt computeren tilbage hvor den kom fra og så håber jeg bare på det virker når jeg får den igen....den er i øvrigt købt hos fcomputer....nogen der kender noget til dette firma?