/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvide alger
Fra : Palmen
Vist : 1605 gange
100 point
Dato : 28-03-07 09:45

Vi har et problem med hvide alger på vores fliser i terrassen.

Vi har prøvet at hælde sand på fliser, derefter vand - for at slibe dem. Et råd jeg læste på nettet.

Vi har i mange forsøg brugt algefjerner og fulgt vejledeningen til punkt og prikke - bl.a. skrubbet alle fliser grundigt efter algefjerneren har ligget på fliserne i nogle timer.

Tilsyneladende er disse "hvide alger" ret sværre at komme af med.

Er der nogle der har et godt råd ?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-03-07 10:08

Har du prøvet med en højtryksrenser ? - hos mig virker den mod mere eller mindre alt.

Kommentar
Fra : join

Dato : 28-03-07 10:19

Hej
meget primitive PLANTEorganismer går under betegnelsen lav og alger. Det du har på dine fliser er nok i virkeligheden ikke ALGE (de lever i vand) men LAV, de lever gerne - helst - på sten....
http://da.wikipedia.org/wiki/Alge
http://da.wikipedia.org/wiki/Lav_%28symbiotisk_organisme%29

U-ønsket plantevækst i haven (og på fliserne) kan være svært at slippe af med. Tænk bare på skvalder-kål, det eneste de rigtigt respekterer er plæneklipperen.

Hvis dine fliser er begroet med LAV er det formentlig fordi de gerne vil bo netop der: Lysforhold som fx. skygge kan være lige netop det de er meget glade for og kan være årsagen til at de formenlig vil vende tilbage igen og igen.

For meget gift vil i øvrigt formentlig i længden skade mere end det gavner. Hunden, katten, fuglene, børnene, dine sko vil slæbe giften rundt hvor du ikke oprindeligt havde tænkt dig det skulle havne.

Mit bedste råd er: Rugbrødsmotoren, evt. forlænget med HØJTRYKS-spuling - med jævne mellemrum. Vi slår jo også græsset igen og igen og igen...
Håber det var en hjælp
join

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 28-03-07 10:23

hej... Jeg ved ikke hvordan man fjerne disse alger, men pas på med at bruge rådet fra pve, da ikke alle fliser kan tåle sådan en behandling

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-07 12:26

Er det lav eller alger? Ikke en salpeterudtræknin som tit ses fra f. eks. mursten?

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 28-03-07 16:15

Har du prøvet eddikesyre
Jeg har også de hvide pletter som er lav. Jeg er blevet rådet til at bruge eddikesyre som jeg i forvejen bruger til små ukrudt i fugerne, og det virker
MVH Valdera

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 28-03-07 18:42

Jeg har hørt at disse hvide pletter ikke findes på fliser nord for limfjorden...Jeg har dem selv og også forsøgt alt...fra eddieke til skuring med div. midler..Det eneste jeg kan få dem væk med er højtryksrenseren og det kan mine fliser ikke tåle ret ofte, så hver 3-4 år får de en tur...Hvis man kommer sand/grus over fliserne om vinteren kommer der ikke nye hvide pletter...

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 28-03-07 22:43

Det jeg skrev var eddikesyre og jeg bor nord for fjorden og der har vi det også
MVH Valdera

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 03-04-07 14:49

Eddikesyre er afprøvet - uden resultat

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-04-07 15:32

Ukrudtsbrænder, hvis fliserne kan tåle det:
Vand, ganske almindeligt kommunevand, bør altid forsøges, vand kan tit mere end man tror.