/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bilkørsel efter brækket ankel?
Fra : jabco9240
Vist : 12080 gange
100 point
Dato : 28-03-07 07:11

Jeg er temmelig nysgerrig for at vide, hvornår man kan køre bil efter heling af en brækket ankel. Jeg har selv brækket højre ankel og får gipsen af om en uge. Men angiveligt gør de seks uger i gips muskler og led i anklen/benet så svage, at man ikke kan køre bil lige med det samme. Men hvor lang tid går der? dage - uger?

Jeg er klar over, at det er forskelligt fra person til person, men jeg vil alligevel gerne høre dine erfaringer med det...

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 28-03-07 08:30

det kan du prøve ved at belaste din forfod med mindst 20 kg, der skal jo noget til en nødopbremsning
mvh
nsl

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-03-07 09:39

Det kommer an på hvor flittig du er til at genoptræne benet, men jeg vil skyde på 10 dages tid

Kommentar
Fra : join

Dato : 28-03-07 09:40

Du SKAL som udgangspunkt overholde FÆRDSELSLOVEN...
Den er med til at beskytte både dig og andre i trafikken.

Færdselsloven: Sygdom, spirituspåvirkning m.v.
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde. [osv. osv]

http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

Tager du smertestillende medicin??
Hvor svækket er du ???
etc.etc.

Du skal være i stand til at FØRE KØRETØJET PÅ FULDT BETRYGGENDE MÅDE.

Er du selv i tvivl, da tag en snak med din læge eller hospitalet der udskrev dig.
Du kan også tage en snak med politiet.

hilsen
join

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-07 09:54

Spørg lægen når gipsen skal fjernes....

Han kender både din medicinering og din "fysiske" tilstand........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-07 10:21

Det kommer meget an på, hvor kompliceret et brud det har været, og hvornår lægen skønner du er i stand til det....både m.h.t. at have de fornødne kræfter, men ikke mindre hvornår det ikke gør ondt ved belastningen.........men det kan faktisk i nogen tilfælde vare måneder.

mvh dova

Kommentar
Fra : join

Dato : 28-03-07 10:37

knogleheling kan vare op til 1 år, før man regner det for blivende.

Går du til genoptræning???

hilsen
join

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 28-03-07 12:17

Jeg er godt klar over, at jeg ikke må køre bil, hvis jeg ikke er forsvarligt i stand til det. Jeg er også godt klar over, at det kommer an på genoptræning, bruddets status osv. Jeg vil blot høre folks egne erfaringer, så kan jeg altid lægge to og to sammen selv.

Og ja, jeg kan selvfølgelig vente og høre hvad lægen siger - men nu er jeg jo altså utålmodig og nysgerrig på en gang og vil gerne kunne planlægge lidt af min efter jeg får gipsen af.

Så har du personlig erfaring hører jeg gerne fra dig....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-07 12:31

Personlig erfaring:

For 30 år siden havde jeg BEGGE ben i gips (flere brud i begge fødder).....
Da dette skulle sidde i 3 mdr. var utålmodigheden stor....
Og ja - kørte bil med begge ben i gips - uforsvarligt

Efter gipsen kom af var der INGEN problemer med at køre...

Har flere venner der har prøvet at gå med brækket ben.....

De har alle kørt igen efter 3-5 dage.....

Men man kan IKKE generalisere......

Kommentar
Fra : join

Dato : 28-03-07 12:44

Hey,,
Det var ikke for at løfte pegefingeren, MEN "målepinden eller facitlisten" er jo om du kan /er i stand til ..."at føre køretøjet på fuldt betryggende måde", det er jo det du skal finde ud af !

Jeg ved jo ikke andet om dig end det du fortæller! Og hvis du er i gang med 'genoptræningen' så er dér jo også en målepind dér, der der fortæller noget om, hvor langt du er kommet i forløbet - altså: noget om dine evner eller mangel på samme!

Også krop og helbred er jo meget forskelligt fra menneske til menneske.

Du kan tage en time med en kørelære og prøve dig af???

Giv mig en chance...
jeg prøver trods alt at hjælpe dig

hilsen
join

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-04-07 17:46

Det kommer vel an på hvilket ben det er, hvis det er venstre skal det jo kun kunne trykke koblingen ned, hvorimod kravet til højre ( bremsebenet) er større. Kører du med automatgear foenkler det jo sagen en del, god bedring. M.v. h. K.