/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørekort til lastbil, alder
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 4569 gange
20 point
Dato : 27-03-07 21:05

Kan man tage kørekort til lastbil, når man er 18, eller skal man vente, til man er 21?
Det samme spørgsmål har jeg til truck

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 27-03-07 21:13

Du kan godt tage lastbilkørekort når du er 18.

Men hvis du skal køre med lastbil over 7,5 tons, kræves yderligere et "hvidt kvalifikationsbevis" når du er under 21.

Truckcertifikat kan du også tage som 18-årig, men det forudsætter, at du i forvejen har kørekort til traktor eller bil.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-03-07 21:39

Tak for svaret dova.
Hvis man tager stor kørekort som 19-årig, behøver man så det hvide bevis, hvis man først har brug for det, når man er over 21?

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 27-03-07 23:12

Til Dova
Man skal ikke have kørekort til traktor eller bil for at tage Truckcertifikat.

MVH

Erik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-07 00:56

Erik

Citat
Du skal være fyldt 18 år og have gyldigt kørekort til traktor eller bil.

http://jobsafe.dk/skoletid/truckcertifikat.htm

Lasse, nej du kan sagtens tage kortet som 19årig, du må bare ikke køre med en lastbil på over 7.5 tons totalvægt før du er 21.

mvh dova

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 28-03-07 13:08

Dova

Målgruppe:
Deltagerforudsætninger: Der kræves ingen specielle forudsætninger for deltagelse i uddannelsenSpecielle adgangskrav: Deltagerne skal være fyldt 18 år og kunne fremvise tilfredsstillende lægeattest (Sundhedsstyrelsens blanket til helbredsmæssige oplysninger ved udstedelse af kørekort

Dette er fundet på Holstebro tekniskeskoles hjemmeside.

Der står intet om kørekort.
Erik