/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
startproblem Vespa ciao
Fra : lham
Vist : 4414 gange
200 point
Dato : 27-03-07 17:12

Vespa Ciao C7E2T med pedalstart
Er meget svær at starte . Baghjul kører fint rundt, men man kan ikke høre stemplet bevæger sig i cylinderen , heller ikke efter lang nedkørsel ad stejl bakke , hvis det endelig sker at stemplet "flytter sig " starter den straks og så er der ingen problemer. Selv om jeg kører den grundigt varm og så slukker er problemet det samme ved forsøg på genstart med varm motor.
Hvad er der galt og hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-03-07 17:43

Det er starter svingkoblingen som ikke går ordentligt ud.

Ellers:
Bruger du snøfteren? Så starter koblingen har lettere ved at trække motoren rundt.
Og så slippe snøfteren når du er kommet op i fart?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 27-03-07 19:00

Startbakker skal slibes let med sandpapir, og blæses rene, eller helt udskiftes.
Koblingshuset skal slibes med sandpapir indvendig i tromlen, gerne ru.
Delene må ikke få den mindste dråbe olie på fladerne.
http://thansen.dk/product.asp?c=845234838&n=1709294633&pn=1709294742 koblingshus
http://thansen.dk/product.asp?c=845234838&n=1709290020&pn=1709294612 startbakker
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-03-07 11:09

Pallebhansen /NoShyGuy

Tak for rådene -snøfteren - er det den man stopper kanallerten med ?
Udskiftning af startbakker er det noget man selv kan gøre uden specialværktøj -? har lige bestilt et "startbakkesæt " hos THHANSEN -jeg tror jeg selv har en del skyld da jeg før "vinteropbevaring " gav hele sysytemet en gang pronto og bagefter blæste det. Det er selvfølgelig ikke så godt hvis der overhovedet ikke må komme "smørremidler" ind i startkoblingssystemet . Kan jeg rense startkoblingssystemet udefra med rensebenzin/trikloret hylen /sprit/isopropylakohol / ANDET og så trykluft -eller skal det slilles ad ?

Jeg lader mit spørgsmål stå lidt endnu indtil der kommer stabil start på maskinen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-03-07 12:55

Ja, snøfteren er den som sidder på venstre side af styret, som du trækker i for at stoppe den.
Den gør det meget nemmere at dreje motoren rundt, da det jo fiser ud gennem toppen af motoren istedet for at blive brændt af.
Den slipper du bare når du er kommet op i fart og du kan høre at motoren drejer rundt.

Pronto hører slet ikke til ved hverken kobling, bremser eller kilerem.
Du bør skille det hele ad, rense det med sprit og slibe det med sandpapir bagefter.
Når du åbner og ser derind, så ser du koblingen.
Når du tager den af så sidder startbakkerne derinde bagved.
Det er dem som du skal ind til og rense/slibe.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-07 15:16

Er enig.
For at kunne tage svingkoblingen af, skal remmen med ud, sammen med den, og for at kunne gøre det, skal møtrikken i svingkoblingen skrues af med en topnøgle.
Men for at trække koblingsskålen med rem, ud over akselen. skal motoren nok løsnes, og trækkes bagud, så remmen løsnes, men motoren sidder vist kun med 2 gennemgående bolte, de kan evnt tages helt af, så hele motoren er løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-03-07 16:21

Der sidder 3 bolte!
Den sidste sidder lige under chokerpinden.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-03-07 18:10

Jeg prøvede at stramme kileremmen forleden dag da jeg troede det kunne afhjælpe problemet-der er faktisk 4 motorbolte og så en til udstødningsrør der skal løsnes for at kunne "skubbe "moteren frem og tilbage , når jeg nu skal igang vil jeg skifte kileremmen , men jeg har fået en med "tænder indvendigt " TH Hansensen fastholder i dag de kun har den model på trods af der i kataloget vises en rem uden tænder ( ved Zom ind ) var ikke helt tryg ved sælgeren -kan man bruge den med tænder uden at gøre skade ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-07 18:19

Den type med tænder, er faktisk bedst.
Hvis remmen er slap, kan det da være dit eneste problem, og måske slet ikke startbakkerne.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 27-04-07 10:18

Tak for svaret pallebhansen. og den rigtige diagnose
og andre der hjalp.
Det nyttede-næsten for meget jeg er nødt til at give godt med gas og holde bagbremsen inde for at den ikke skal gå i stå når den vippes ned fra støttefoden og når jeg holder stille skal der også godt med gas til -er der en forklaring på det-nå men den kører rigtig godt slap for at bruge de nyindkøbte startbakker-og klierem med tænder den prøvede jeg at montere men den er for lang på trods af hvad TH Hansen siger træls for hvor skal så få en rigtig en når den gamle nu ikke kan mere
igen tak for hjælpen til alle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-07 17:59

Du kan altså tage kileremmen med hen til næsten alle værktøjsmagasiner (Der findes flere i alle størrer byer), og få alle længder, men kan du se tallet på remmen, så er det også nok til at få en der har den rigtige længde.
THansen er altid villig til at tage tingene igen, hvis du har kvittering med.
Dit problem med den går i stå, er måske fordi den løber for meget op i omdr., hvis den kommer lidt længere ned i omdr. bør baghjulet ikke løbe med rundt. Så kan du ikke stille på gasspjæld-højden, og også stille luftskruen (Den med fjederen på, som sidder på karburatoren), den skal stilles så knalleren går hurtigst muligt, og derefter 1/8-1/4 ud, det plejer at være ca 1 1/2 omgang ude.
Men bakkerne bliver jo også ret hurtigt slidte glatte igen, så problemet bliver lidt mindre med tiden.
VH Palle Hansen