/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Metering Mode
Fra : nusa
Vist : 542 gange
50 point
Dato : 27-03-07 15:39

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad Metering Mode er?
Der kan fx stå Metering Mode: Matrix eller Metering Mode: Spot ... eller andet.
mvh nusa

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-07 15:55
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-03-07 19:25

Her er også lidt om metering (Opmåling / beregning )
http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/p_3_012.html

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-07 22:56

Hej Nusa
Det handler om hvordan lysmåleren vægter forskellige dele af billedfladen.
Spot er det enkleste: Der måles kun et lille område i midten af billedet. Har du fx et motiv med en person omgivet af meget store kontraster kan du finde den korrekte belysning ved at måle ansigtet vhja. spotmålingen i midten, låse eksponeringen og derefter komponere billedet færdigt.
Matrix vil som regel dække over, at lysmåleren måler på en række punkter og ud fra resultatet af målingerne "gætter" på, hvad det er for et motiv, og derefter korriger bedst muligt. Er den øverste halvdel af billedet meget lysere end resten gætter kameraet på, at det er himmel, hvorfor eksponeringen primært bestemmes af den nederste halvdel. Er den nederste halvdel meget lysere end den øverste halvdel er det nok sne og skal derfor være næsten hvidt på det færdige billede.
Moderne kameraer måler adskilligt hundrede punkter (mit 3 år gamle Nikon D70: 1024 punkter) og har flere hundrede mønstre at sammenligne med.
Gode matrix-målere er derfor fantastisk gode til at gætte rigtigt.
Spot måling skal man kun give sig af med, hvis man ved, hvad der er vitigst i billedet - og dette område har en lysstyrke midt i det omfang, der skla være i det færdige billede.

MVH
Gert

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 31-03-07 19:53

Tak for svaret gertfthomsen.
Det var et rigtig godt svar, som selv jeg kan fatte. så du burde faktisk have haft flere points, men det må være til en anden gang.
Tak også til de to andre, som gad have ulejlighed med at svare; det var altsammen med til at gøre mig klogere.

Tak for hjælpen!

mvh nusa