/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kamera?
Fra : diannapilegaard
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 27-03-07 13:19

Hej.

Jeg er totalt nybegynder indenfor fotografering, og tager udelukkende private "hygge-billeder" - på et fuldstændig amatørniveau. Alligevel har jeg fået et problem, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med...

Jeg har et ældre digitalt kamera, som har taget rigtig gode billeder, men som nu efterhånden har "aftjent sin værnepligt". Det er forældet, stort og uhandigt, og det kan ikke længere repareres (der fåes ikke længere dele til det).

Jeg skal altså ud og have købt et nyt kamera, men er meget i tvivl om, hvad jeg skal købe. Jeg har prøvet flere forskellige kameraer - i den meget billige prisende - men er generelt rimelig skuffet over deres formåen. Bl.a. har jeg haft lånt min mors helt nye digitale kamera fra Medion - det er købt i Aldi for ca. 4 måneder siden. Kameraets billeder er uskarpe, og farverne er helt forvrænget. I dag ville jeg så fotografere lidt ude i solskinnet, og dér var billedet fuldstændig hvidt - også selvom jeg stod med ryggen mod solen. Det kan altså slet ikke fotografere ude, når solen skinner - lyset er simpelthen for skarpt.

Jeg vil derfor høre om andres erfaringer, og hvilket kamera, jeg kan købe, uden at blive skuffet. Det skal hovedsageligt bruges udendørs. Da jeg er aktiv rytter, og fotografere en del i dén forbindelse, skal kameraet kunne zoome rimelig meget, og altså hovedsageligt bruges udendørs. Det skal gerne være lille og handit, og så skal det gerne være så simpelt at betjene som muligt. Desuden skal det gerne koste under 2.000 kr. Findes et sådan kamera???

Jeg håber, at I kan hjælpe mg. På forhånd tak.

Venlig hilsen

Dianna.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-07 14:19

Du får ikke noget bedre, noget mere handy og betjeningsvenligt, end det her.

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=186283

Det med zoom er et generelt problem med små kamera i den prisklasse....3 gange optisk zoom, mere skal du ikke forvente at finde, ellers skal du op i såkaldte ultrazoommodeller med 10-12 x optisk zoom, men de fylder noget mere og det er så noget dyrere...eks. Canon Powershot S3IS,

mvh dova

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 27-03-07 15:02

Hej dova.

Tak for din hurtige respons.

Jeg havde selv luret lidt på et Canon PowerShot A550 eller som alternativ et Canon Ixux i7. Hvis valget står mellem disse to modeller, contra dit Canon Ixus 60, hvilket er så bedst til mit brug? Er det stadig Ixus 60´eren?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-03-07 15:16

Du får med dettte bedre farver end med Canon og mere kamera til prisen

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230797

Men vi er ude i de små marginaler

VH

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 27-03-07 16:17

Du nævnte at du ofte vil benytte aparatet udendørs, du vil derfor ofte have solen i ryggen, hvilket er håbløst hvis der blot er et digitalt display på apparatet. Sørg for at det kamera du vælger også har en optisk søger.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-03-07 16:34

Kig evt på et Kodak V610

Det er godt nok lidt dyrere end Kr. 2000,00 Det er verdens mindste med 10 X optsik zoom, det kan sagtens være i en brystlomme.
Så hvis meget zoom og lille srørrelse er vigtigt, er der næsten ingen andre alternativer.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-07 17:31

Citat
Du får med dettte bedre farver end med Canon og mere kamera til prisen

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230797

Men vi er ude i de små marginaler

jeg vil så fraråde et kompakt Olympus.

de får ikke særlig god omtale og karakterer på billedkvaliteten..kun "middelmådig"....og det er jeg helt enig i.
Min datter fik sådan et der i julegave, og det tager skodbilleder i forhold til de andre kameraer jeg har prøvet. Det kan faktisk ikke lade sig gøre at tage et billede med det i solskin uden det bliver totalt overbelyst og udbrændt....Vi troede faktisk der var noget galt med det, men det var der ikke

Canon ixus i7 ville jeg ikke købe,.....det mangler søgeren og det kan for øvrigt kun zoome 2½ gang.

Så hellere Powershot A550...det kan zoome 4 gange, og har så den fordel, at det bruger almindelige batterier. Men det fylder så lidt mere end Ixus 60.
Kvalitetsmæssigt er der ikke forskel på de to...jeg har prøvet dem begge.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-03-07 17:51

Hejsa
I Digitalmagasinet var der i går en hel del test - se:
http://www.digitalmagasinet.dk/

ditto kan du finde

Citat
Kameradatabasen indeholder tekniske specifikationer for de aktuelle kameraer på markedet, samt en del udgåede modeller. Der er sammenlagt 434 kameraer i databasen lige nu. Savner du et bestemt kamera i databasen, er du velkommen til at kontakte os

http://www.digitalmagasinet.dk/showcamlist.asp

PC-World har også kørt test - se:
http://www.pcworld.dk/c/lydbilledevideo

Håber du finder det som passer bedst til dig
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-03-07 18:51
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-03-07 18:57

Nu skal jeg nok stoppe men hvis du er lidt "stiv" i engelsk, så vil jeg anbefale disse sider:

- http://www.dpreview.com/

- http://www.steves-digicams.com/

Held og lykke med det
Søren

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-03-07 20:43

Der er også www.digit.no (på norsk)

Jeg vil købe IXUS 60 som også har alm. søger, og er hurtig klar til at tage billeder.
IXUS benytter det nu mest almindelige memorycard - SD som fås i 4 GB. (nok til en ferie)
Canon har alle Dansk menu og stor Dansk vejledning (app. købt her i landet)

Jeg har lige nu et Canon s50 med 5 mpix men det er ikke så hurtigt på aftrækken.

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 28-03-07 11:32

Jeg er desværre ikke så "stiv" i engelsk - tjo, men ikke når det handler om faglige kamera-informationer, så jeg må holde mig til danske tests og danske vejledninger.

Jeg vakler stadig. Nu er jeg dog "beamet" ind på enten Canon PowerShot A550 eller (som en ny model) Sony DSC-S700. Er sidstnævnte et godt kamera?

Jeg er virkelig i syv sind om, hvad jeg skal vælge. Jeg vægter lommestørrelsen ret højt, og er lidt bekymret over, om Canon´s A550 er for stort. Samtidig er jeg også fuldstændig afhængig af så stårt zoom som muligt, og at kameraet tager billeder uden særlig stor forsinkelse - ellers når jeg jo kun at få fotograferet hestens bagdel - smil!

Jeg er helt vild med Kodak V610, men pengepungen slår desværre ikke til dér.

Kan I mon hjælpe mig videre???

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-03-07 11:58

Japan foto sælger Kodak V610 til Kr. 2799,00. Det er godt nok Kr.800 mere end du har regnet med, men der er slet ingen i den prisklasse/størrelse du kan sammenligne med!!!!

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-07 20:42

Jamen det kodak v 610 har heller ikke den optiske søger og det har Sony Dsc-s700 heller ikke.... du er tvúnget til at bruge skærmen til at tage billeder efter.......og tro mig, jeg tager rigtig mange billeder, ca 20000 om året....og DET DUR IKKE og du får ikke ordentlige billeder af noget i bevægelse ved kun at bruge skærmen som søger....du kan ikke koordinere det du kigger på (motivet) og så finde det hurtigt nok på skærmen og fokusere på motivet, ved at stå og fiddle med kameraet holdt ud foran dig

Det er noget du kan bruge hvis du skal stå helt stille og koncentrere dig om f.eks. et landskabsbillede eller andet der ikke bevæger sig.

For øvrigt en anden ting vedrørende den store zoom du efterlyser....det er slet ikke godt til at tage billeder af ting i bevægelse, medmindre det er et kamera med indbygget billedstabilisator til at reducere bevægelse/rystelse i billederne. Jo mere zoom, jo mere kræves det at kameraet holdes fuldstændig stille, og helst er sat på et stativ.

Jeg vil stadig anbefale et Canon Ixus 60, alternativt powershot A550.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-07 23:12

Jeg hælder også til Canon som er et af de eneste mærker der også har Dansk menu
Har selv et G 7 Fundet på nettet til 3500 det er på 10 megapix
Mvh Sune

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 30-03-07 10:58

Beslutningen er taget, og kameraet er bestilt. Det blev et Canon Ixus 60 til 1.628 kr. plus taske. Jeg snakkede med forhandleren som fortalte, at det var et super kamera, men som nogen gange godt kunne have lidt problemer indendørs i dårlig belysning. Til mig behov var det dog et super godt kamera. Jeg forventer at få det mandag, så nu er jeg spændt på, om det lever op til forventningerne. Mange tak for Jeres hjælpsomhed, og hav en rigtig god weekend.

Godkendelse af svar
Fra : diannapilegaard

Dato : 30-03-07 10:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-07 11:31

Selv tak.

Og held og lykke med det nye kamera

mvh dova

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 04-04-07 10:00

Tilbagemelding...

Jeg har nu modtaget mit kamera, og har "leget" lidt med det i går og i dag. Resultatet er, at jeg er MEGET tilfreds. Det tager skarpe og rigtig gode billeder, er lille og handit, lige til at have i lommen, det er meget enkelt at finde ud af, har dansk menuvisning, har tilpas mange indstillingsmuligheder (i al fald rigeligt til mit behov)... Tja, alt i alt er jeg bare RIGTIG glad for min nye investering.

Derfor - mange tak for Jeres hjælp, og rigtig god påske.

Taknemmelige forårshilsner sender
Dianna.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-07 00:36

med kameraet

Dejligt at høre at du er tilfreds med det...det er nemlig et rigtig godt lille apparat

mvh dova