/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
isme
Fra : polpot
Vist : 982 gange
50 point
Dato : 15-01-03 08:54

Hej med jer.
Er der nogle herinde som kan definere forskellen på "religion" og de såkaldte mange "ismer".
mvh polpot

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 15-01-03 09:19

Hej Polpot
isme
[citat]
isme: oprindelig en afledningsendelse til ord, som betegner en holdning eller en retning. Også brugt som selvstændigt ord om bevægelse eller retning, især om ideologier og kunstretninger. [/code]

Dette er hvad der står i lademanns leksikon om isme.

Jeg læser det således at man kan bruge endelsen isme om politiske, kunstneriske og religiøse retninger og bevægelser; mens religion altid vil have noget med en tro at gøre.
Venlig Hilsen
Rudolf

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 15-01-03 10:29

hej rudolf.
tak for dit svar, men feks. budhisme det er jo en tro, men det er ikke en religion på samme måde som feks Islam eller jødedom....
så der må være noget noget der mere præcist definerer forskellen på disse to ord.
de bedste hilsner
polpot

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 15-01-03 10:53

Hej Polpot
Det er der måske; men hvis Du ser tiden lidt an, måske til i aften, er der sikkert en der vil give et bedre bud på det end det jeg kom med.

Men Du kommer nok ikke ret meget længere end til at ordet "isme" bare er en endelse som man kan hæfte på næsten alt som har med en bestemt holdning eller retning at gøre.
M.h.t. Budhisme kan man jo sige at selvom den ikke er en almindelig tro i religiøs forstand, så er det vel en holdning på linie med Kommunisme - Humanisme - Liberalisme - foruden alle de ismer der bruges om forskellige kunstretninger: Naturalisme - Kubisme og mange flere.
Men lad spørgsmålet stå åbent en tid endnu. Der kommer garanteret en der er klogere end mig.
Venlig hilsen Rudolf

Kommentar
Fra : yttepigen

Dato : 15-01-03 12:54

Hej polpot

Der er ingen forskel, for religion er jo også en retning eller bevægelse, og derfor kan de sagtens betegnes med -isme. Eksempler er katolicisme, protestantisme, hinduisme og som du selv nævner budhisme. Inden for jødedom og islam findes det også f.eks. zionisme.
Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om flere eksempler, men jeg håber det hjalp til en afklaring.

Mange hilsner
yttepigen

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 15-01-03 13:13

hej ytte pigen.
det er forkert at islam er en isme,og buddhisme er en religion.
islam kan og må ikke betegnes som en isme,så som kristendom heller ikke må.
så der er en helt tydelig forskel på disse to ting.
men tak for svaret alligevel
mvh
polpot

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-03 13:13

Set ud fra et kristen synspunkt, er alle ismer menneskeskabte/opfundne.
yttepigen, katolicisme, protestantisme, kan ikke bruges til hverken det ene eller det andet. Det er ismer, som længe efter kristendommens start, er opstået, skabt af mennesker. Zionisme kan heller ikke bruges, da jøder ikke er kristne.

Læs i Det nye Testamente, som jo er grundlaget for den kristne tro. Hvis nogen her kan finde en isme, som ikke er menneskeskab, så lad høre

Da det nok ikke er den store hemmelighed, at jeg er kristen, har jeg måske den fordel, at kende de kristne tekster. Derfor er konklusionen: Alle ismer er menneskeskabte, set fra kristen grundholdning Dette er jeg ikke bange for påstå, og lægge dette som et formodet svar.

mvh
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-01-03 13:17

polpot, tilbagevist. Muhammed er Islam modsvar til Jesus. Derfor kaldes dette Muhammeddanisme
mvh summer

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 15-01-03 13:26

Hej igen
Der er sikkert mange der bruger endelsen isme lidt tilfældigt hist og her hvor det måske lyder naturligt; men hvor en religion betegner en eller anden form for Gudstro eller Gudsdyrkelse, kan isme bruges overalt. At ordet religion sommetider misbruges i andre sammenhænge (F.eks. hører man ofte om en person - der har en eller anden lidenskab - at det er næsten en religion) er en anden sag, og sker vel fordi man mener at det er den måde man bedst kan illustrere omfanget af hans m/k lidenskab.

Vi behandler ikke altid vores sprog som det oprindelig var meningen.
Men vent og se om ikke der skulle komme flere kommentarer. Nu er jeg også blevet nysgerrig.
mvh. Rudolf

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 15-01-03 13:28

kære summer.
med al respekt for din uvidenhed.
jeg er selv konverteret til islam,og derfor muslim.
men lad mig understrege, at der er intet der hedder Muhammeddanisme.
dette skyldes at der er ingen muslimer,der tilbeder profeten mouhamed,men derimod ser ham som den sidste profet,der kom med guds ord,og han er ikke søn af gud.
og i islam er jesus også en profet,ligesom adam og moses også var.
og med dette i sinde,er dit svar fuldstændig ubrugligt og fejl agtigt.
de bedste hilsner
polpot

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-01-03 19:32

Ja, jeg er jo nødt til at anskue dit spm. ud fra mit kristne synspunkt. Jeg beklager at Muhammedanisme ikke er anvendt inden for islam. Det er jo en udbredt opfattelse, at Muslimmer anser Muhammed som Guds sidste profet. Derfor er der jo íkke langt fra Muhammedanere til Muhsmmedisme.

Nu er dette jo ikke en diskussion om islam/kristendom. Det ved vi jo begge forskellen på, og jeg holder lige så meget af muslimer som kristne. Vi har f.eks. et muslimsk ægtepar sim nære venner.

Af hensyn til andre der læser indlægget, må jeg bekendtgøre, at kristne tror på Gud Fader, Gud søn (Jesus) og Gud Helligånd, hvilket enhver muslim vil benægte, da islam er monoteISME.
Som kristen kan vi jo ikke anerkende Muhammed som Guds sidste profet, da det er Jesus Guds Søn.

"Uvidende" som du kalder mig, må jo således ses i dette lys +
mvh
summer

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 16-01-03 10:49

summer.
I Islam er Mohammed(fred være med ham) den sidste i en række af guds sendte profeter. altså den sidte der fik en åbenbaring fra Gud via englen gabriel.
Jesus er ifølge Islam, også en profet der blev sendt til det Israelske folk, som havde henrette alle profeter der var blevet sendt til dem.
Derfor havde Jesus en stor opgave.
Men Jesus er ikke Guds søn, da gud er så stor at han ikke har hverken mor eller far,søstre eller brødre,sønner eller døtre.
I Islam er biblen også en hellig bog, men den er blevet fordrejet og omskrevet af dens tids magthavere, så den bedre passer til menneskers lyster og velbefindende.
Derfor kan man også kun læse The NOBLE QURAN på arabisk, da det var dette sprog den blev åbenbaret på.
Og Koranen er uden fejl, og ikke et eneste komma eller punktum er sat forkert.
Hvis man Læser Koranen på andre sprog, er det kun en fattig oversættelse, og dermed ikke Guds direkte ord.
Dette indlæg, var et sidespring fra mit oprindelige spørgsmål, men viden er jo fordommenes fjende nr 1,så det skader jo ikke.
med de bedste hilsner
polpot

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-01-03 11:07

Hejsa.
Vi bliver jo nok ikke enige, men det gør jo heller ikke noget.
Det muslimsk ægtepar vi kender så godt og er gode venner med, respekterer vores kristne teologi, lige som vi respekterer deres. Vi lader for det meste troen "hvile" når vi er sammen. Derfor kan man jo sagtens have det sjovt, uden at forsøge at omvende hinanden.
ha' en god dag
summer

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 16-01-03 11:37

hej summer.
ja jeg er absolut enig.
Men intention var nærmere at præcisere overfor dig, at i Islam er mohammed og jesus begge profeter, dvs at mohammed ikke er,de kristne´s svar på jesus.
god dag til dig også.
polpot