/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvide striber på vasketøjet
Fra : jojoee
Vist : 7522 gange
100 point
Dato : 26-03-07 23:12

Jeg har et problem med mit vasketøj. Ofte når jeg har vasket kommer der hvide striber på tøjet, og så skal tøjet ligesom vaskes igen for at det går af, Jeg har prøvet at skifte vaskepulver, og putte mindre vaskepulver i, og lade være at fylde maskinen så hårdt, men det kommer alligevel af og til, Maskinene som er en AEG er kun 1½ år gammel,

ville være dejligt at høre om der er andre der har samme problem og hvad der kan løse det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-03-07 23:31

Tænker du på stive tekstiler som cowboybuksestof? Hvis det er tilfældet, kan det hjælpe at krænge vrangen ud, så du ikke laver sidmærker på retsiden (citeret fra Statens Husholdningsråds pjece "Vask og vaskemidler").
mvh
pbp

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-03-07 23:32

Jeg har haft samme problem tidligere i en kommune med meget hårdt vand. Det hjælper meget at bruge minus kalk ved hver vask, men den mest effektive løsning er at bruge flydende vaskemiddel.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 27-03-07 00:10

jeg har også haft det engang, som om der stadig var vaskepulver på f.eks. cowboybukser. har løst problemet ved at skylle en gang ekstra.
mvh
momomo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-07 10:58

Det lyder ikke som de slidmærker der kan komme på f.eks. cowboybukser, for den slagsa striber kan ikke vaskes væk ved at vaske tøjet igen.
Det lyder som noget der sætter sig på tøjet og giver de hvide striber

Der er flere muligheder.

For meget tøj i maskinen så tøjet ikke kan "flytte sig" nok rundt i maskinen og det ikke bliver skyllet jævnt igennem.

At maskinen står på spareprogram ( ½ vandmængde) så tøjet heller ikke bliver vådt nok.

Men oftest er det skyllemiddel der er synderen, men det skriver du ikke om du bruge noget af.

mvh dova

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 27-03-07 15:39

Ekstra skyl eller blødgører tilsat vaskemiddel

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-07 16:31

Lige et dumt spørgsmål: Bruger du kompakt-vaskemiddel (sådan ét, der kun skal ½-1 deciliter af til en vask), eller bruger du i de store æsker? 3/4 af indholdet i de store æsker er hvidt fyldstof, som velsagtens må sætte sig ét eller andet sted, naturligt nok i tøjet, som jo er nærmest.
Egentlig troede jeg, at de der kæmpeæsker med ineffektivt vaskepulver var et sagn fra gamle dage, men så så jeg en indkøbsvogn forleden med sådan et par æsker! Det vil jeg stærkt fraråde. Køb en lille pakke kompaktmiddel og et et decilitermål og følg brugsanvisningen på pakken. Så har jeg en mistanke om, at dine trængsler er forbi.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-07 16:35

Hvad du skal købe af kompaktmiddel?
Ifølge Forbrugerstyrelsen Tusindfryd fra IRMA eller Bluecare/Ânglamark fra Brugsen. Der få du mest vaskekraft for pengene og det mest politisk korrekte spildevand, altså uden flere fiskedræbende kemikalier end højst nødvendigt.
mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-07 12:10

Citat
Bruger du kompakt-vaskemiddel (sådan ét, der kun skal ½-1 deciliter af til en vask), eller bruger du i de store æsker? 3/4 af indholdet i de store æsker er hvidt fyldstof, som velsagtens må sætte sig ét eller andet sted, naturligt nok i tøjet, som jo er nærmest

ØØøøøøhhhh Nu bruger jeg ikke kompaktvaskemidler, og ved derfor ikke lige hvilke doseringsmængder der anvises....MEN....HVIS der virkelig anvises en dosering på ½-1 dl pulver til en vask, er det lige før det er større dosering end det der anvises på det traditionelle pulver jeg bruger....undtagen til meget snavset tøj i hårdt vand, hvor der anbefales 1 1/4 dl......til "let snavset" tøj anvises lidt mere end 1/3 dl pulver og til "normalt snavset" tøj anbefales 3/4 dl .......

Og såfremt det er sådan, at din udtalelse om kompaktpulverdosering er rigtig, er det blot yderligere en bekræftelse på, at kompaktvaskemiddelpakkerne KUN er skabt for at føre forbrugerne bag lyset og betale 3-4 gange mere for deres vaskemiddel end nødvendigt......altså, at der ikke er synderlig stor forskel på de to produkter når det kommer til stykket

Og at traditionelt vaskepulver skulle lave striber på tøjet, mener jeg ikke der er noget belæg for at påstå.

Og så fandt jeg lige en Test af forskellige mærker...læg lige mærke til, at to af de mest "populære" kompakt mærker, Ariel og Dynamo ender på nogen af de dårligste placeringer i testen:

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=6778

Beskrivelse af hvert enkelt mærke

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=6778&paid=4

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 12:31

>dova: Nu er det jo ikke dig, der får hvide striber, men hvis du får vasket rent med 3/4 dl og bor i Østdanmark, så må det være kompaktmiddel, du bruger. Det er også min dosering, og jeg bor i København. Og jeg ville føle mig til grin, hvis jeg skulle slæbe papæsker med hjem i ølkassestørrelse, hvor tre fjerdedele af indholdet er fyldstof

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-03-07 12:50

Jeg mener i er helt på vildspor i og med jeg selv har haft samme problem og løst det ved hjælp af mine ovenstående beskrevede metoder. Jeg synes du skal prøve det for jeg ved det hjælper.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-07 13:25

Jomfruane

Flydende vaskemiddel fraråder forbrugerstyrelsen, fordi det er den mest forurenende måde at vaske på, og dermed mest skadelig for miljøet.

pbp_et

nej, jeg bruger ikke kompaktvaskemiddel, men lad mig give dig et eksempel fra det link jeg lagde:

Ariel color ultra pakke m. 750 g pris 29,50 siges at være nok til 13 gange vask.

Una pakke med 2250 g pris 32,95 siges at være nok til 30 gange vask.

Kan du se hvor meget for meget folk betaler for et kompaktvaskemiddel, og lidt hovedregning viser, at der forholdsmæssigt ikke er den store forskel på doseringsmængden på de to produkter.....så at alm. pulver hovedsageligt skulle bestå af fyldstoffer....den køber jeg bestemt ikke

Og Ariel color fik bedømmelsen Under middel, mens Una fik bedømmelsen God

mvh dova