/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Glaskunst
Fra : Dieter
Vist : 2248 gange
100 point
Dato : 26-03-07 22:51

Jeg skal til at arbejde med glas.
Jeg vil først og fremmest lave relieffer, hvortil jeg skal bruge gipsforme.
Jeg vil anvende : primusupra 60 fra Cerama. MEN der skal iblandes:20% flint og 20% chamotte.

Det jeg mangler at få oplyst er hvilken slags chamotte og flint skal jeg bruge !

Er der nogen der har erfaring med det ?

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 26-03-07 23:23

Hvordan vil du arbejde med glas?
Støbe, slumping eller sagging?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-03-07 06:43

Jeg vil tro du skal bruge Chamotte 0-0,2 mm (det grovere vil sætte mærker i dit glas), men hvorfor ikke bare spørge Cerama - det er alligevel et godt bud på leverandør.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 27-03-07 10:31

Hej serpyk,
dit spørgfsmål er irelevant.

Til henrikkrebs,
jeg har været i forbindlese med Cerama. De skulle til at spørge deres leverandør. Men det tager åbenbart en krig inden de kan give mig et svar. Det er derfor jeg har spurgt her på KanDu.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-07 11:08

Jamen, nu har jeg foreslået dig chamotten (bortset fra kornstørrelse, så har Cerama kun een type, nemlig højbrændt), og de har kun een type flint. så det er vel bare at eksperimentere derfra. Det værste der kan ske er vel at det smuldrer (det eksploderer næppe hvis det er helt tørt), og så må man jo håbe du har smurt separator nok på pladen.
Hvis du har interesse i koldglas-arbejde, så besøger du vel også nogle der laver og sælger det? De må ha en recept osse.

Fandt ikke nogen recept på gips på google, men 'glasstøbning' gav noget, også hvis du ikke skal arbejde med støbning men med kold glas:
Kursus i glasstøbning: http://www.vak-kunstvaerksteder.dk/Main38.htm
En der gør i det (som du kan spørge): http://www.123hjemmeside.dk/Angelfreak/1127022
osv

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 27-03-07 11:42

Tak for svaret henrikkrebs.
Har allerede kontaktet angelfreak.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-03-07 12:35

En bemærkning om overskriften 'Glaskunst':
Det bliver ikke kunst af at det er et håndværk der ofte beskæftiger kunstnere. Det bliver kunst i det øjeblik det DU lægger ind i arbejdet berettiger det til denne betegnelse.

Kold glas er en metode der allerede fra første 'værk' nemt kan blive til noget pænt, brugbart og dekorativt. Dette i modsætning til fx oliemaleri eller keramik, hvor der 'lige' er en hurdle man skal over før man kan være bekendt at vise det frem. Men herfra er kold glas nok en metode hvor der er lige så lang vej til det sublime kunstværk som med alle andre måder at fremstille kunst på.