/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
For meget olie=kogende motor?
Fra : jpaludan
Vist : 2578 gange
100 point
Dato : 26-03-07 22:13

Hej I gæve kandu'ere.
Jeg har lige et spørgsmål ang. en kogende motor på en Hyundai- kan den blive kogende varm og køre i stykker pga. der kan være hældt for meget olie på den ?

For en uge siden lånte jeg en bil for at køre en tur på 20 km frem og tilbage. Nogle få dage før der, kogte motoren op da jeg var på vej hjem i bilen, og der blev hældt olie på fordi ejeren havde glemt at fylde det på. Det hjalp tilsyneladende.

På vejen ud den pågældende dag, kogte motoren op igen, og jeg var i tidsnød. Så jeg hældte lidt mere olie på og kørte videre.
På vejen hjem kogte motoren endnu en gang - måleren røg lynhurtigt op forbi det røde felt. Jeg holdte på landevejen, og til alt held var der en sød og rar håndværker i et hus, som hjalp mig med at fylde vand på bilen - der var ikke en dråbe på! Det havde ejeren heller ikke tjekket i lang tid.

Det er som sagt en uge siden, og ejeren af bilen købte noget kølervæske og hældte på også. Men nu i dag er den kørt i stykker - kogende varm - efter en lidt længere tur, og nu vil jeg spørge jer, om det kan være pga. der måske blev hældt for meget olie på for en uge siden...? Kan det forårsage en kogende motor ?

Håber I kan hjælpe mig med dette spørgsmål...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-03-07 22:30

Det er helt almindeligt men en Hyundai. Bare hold en pause når den bliver varm, så kan den igen kort tid efter...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-07 22:49

Man hælder da bare ikke olie på fordi den bliver varm, man kigger da på oliepinden, når den har stået slukket i mindst et par minutter.
Den bliver ikke varm fordi der er fyldt formeget olie på, men fordi der er noget galt med kølesystemet. Enten er der utætheder, eller ventilatoren ikke kører, termostaten i udu, eller andet.
Hvis du skal hælde vand på, må det ikke være på en kogende motor, du skal lade den stå til den er kølet af.
Find den fejl på kølesystemet, eller belav dig på at motoren brænder sammen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 23:08

Og skynd dig - Hyundai er ved at krakke

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-07 23:09

Det er ikke fordi du har hældt olie på, det er ikke din skyld.
Det er motoren der lækker vand.

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 26-03-07 23:16

Tak for svaret pallebhansen.

Det var heller ikke "bare" at hælde olie på fordi den blev for varm. Jeg skulle til et vigtigt møde og kom i tidsnød, og da jeg ikke har for vane at gå og kigge på motorer, havde jeg heller ingen tanker om at der skulle vand på. Troede ærlig talt også at ejeren sørgede for det.
Jeg vidste dog at det havde hjulpet med olien, så derfor hældte jeg lidt mere på af den.
Havde jeg har tiden til det, havde jeg også overvejet andre muligheder, men jeg var temmelig stresset og derfor blev tanken kun ved det jeg vidste var den mest kendte og hurtigste udvej.
Jeg er dog selv sikker på, at det har noget med kølersystemet at gøre, men jeg spurgte her fordi ham der ejer bilen ringede lige da den var kørt i stå og sagde at det var nok fordi der var for meget olie på. Han har været ved bilen på vejen hjem fra det møde han skulle til, og den vil ikke starte - så måske er den brændt sammen

Du får i hvert fald pointene som tak for svaret der bekræftede min egen mistanke om at det nok ikke er olie der er skyld i dette.

PS: Sikke en skøn lille killing du har på billedet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-07 23:51

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-03-07 23:52

Hvis du ikke ved hvad du gør så lad være.Eller spørg nogen der har forstand på biler. Du har vel telefon,så du kunne ringe til en bilkyndig person.Nu er det måske din skyld at bilen til din ven er defekt.
alimak