/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
regning på rep. af bil
Fra : punkler
Vist : 5356 gange
100 point
Dato : 26-03-07 17:27

Hej...

Jeg har lige været ved mekanikeren og fået lavet en sporing af min bil. Eller dvs. min kæreste har.

Bilen kom på liften og mekanikeren sagde til hende, at der skulle laves en noget inden bilen kunne spores... Min kæreste spurgte derefter hvor lang tid dette ville tage og hvad prisen måtte være. Mekanikeren sagde af det blot var en mindre justering som ville koste omkring 150,- men han kunne ikke lave det den dag. De aftalte derfor at mødes igen dagen efter.

Hun mødte op igen - sammen med svigerfar (som ved en del om biler). Bilen blev nu lavet og regning udskrevet, den lød på 1200,-, som er laaangt over det "aftalte" beløb (max 600,-).

Svigerfar spurgte nu hvorfor prisen var så høj, hvorefter ekspedienten svarer at der blev skiftet en styrekugle. Min kæreste nævner at hun fik oplyst en helt anden pris, hvorpå ekspedienten svarer at hun ikke skulle spørge mekanikeren men ham til råds hvad angår priser. (ja, hvordan skal man vide det??)

Kan det virkelig passe, at de kan pådutte os en regning på en ydelse vi egentlig ikke har bedt om?

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-07 17:38

Det havde været det mest rigtige, at værkstedet havde ringet jer op, inden bilen blev lavet, men

så alle var enige om prisen

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 26-03-07 17:41

faktisk stod de og ventede mens bilen blev lavet...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-07 17:53

det er ikke muligt at spore en bil, hvis den har en defekt styrekugle, og hvis prisen er incl sporing, er det bestemt ikke dyrt. normalt skal der en styretøjsudmåling til inden man kan spore den, og somme tider er det nødvendigt med en 4-hjuls udmåling. det bliver det ikke billigere af. og set i lyset af, at det koster en hel del dækslitage, hvis ikke du fik bilen sporet, har du sikkert sparet penge i den sidste ende alligevel

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-03-07 18:07

Som udgangspunkt, er mundtlige aftaler lige så bindende som skriftlige aftaler, men det er hulens svært, at bevise mundtlige aftaler.

Det er er "underligt værksted", der ikke informerer Jer om pris/arbejede, når I er på værkstedet. Prisen er ikke ublu, men tilliden må nu være minimal - find et andet værksted fremover!

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 26-03-07 18:18

Jeg ved godt hvad en sporing koster og hvor meget jeg spare i forhold til dækslitage. Det jeg ikke forstår er: hvis vi får oplyst, at der skal laves en lille justering som vil koste ca. 150 kr. så synes jeg det er meget...

Det er hos quickpot, de har en fast pris på sporing... Og ja, det er sidste gang vi får bilen lavet dér...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 18:55

Citat
hvis vi får oplyst, at der skal laves en lille justering

Hvis det er hvad der er sagt har han jo åbenbart ikke vist hvad han snakkede om....

En udskiftning og en justering er 2 forskellige ting....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-03-07 19:03

Hvis jeg må gi`mit "besyv" med,kan jeg kun give Trimare46,fuldstændig ret.
En defekt bærekugle skal man ikke spøge med.Jeg har selv prøvet at kuglen blev trukket ud af bærearmen.Heldigvis da jeg kørte stille over en fortovskant.Kort forinden havde jeg kørt 120 km/t.
Jeg kan mærke koldsveden endnu.Hjulet "tiltrer" simpelthen og lægger sig på siden,hvis det sker.
Så er det sikker i også skal have taget repareret. (Kolbøtter).
En defekt bærekugle/arm er ligeså farlig,som at køre uden bremser.
Så kan man måske sige,at han burde lige ha`"adviseret" jer,men altså: Ingen ansvarlig mekaniker sender en bil på gaden,med defekte bærearme/kugler.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-07 19:03

Det er helt uhørt, at man udskifter en styrekugle uden at fortælle det når kunden er til stede, men da reparationen måske har været nødvendig har I forhåbentlig ikke lidt noget tab ikke mindst da det ville være mere uforsvarligt at spore med en slidt styrekugle.
Glem det og hav i baghovede at det ofte er sådan at man "finder" fejl der koster at udbedre fordi der tjenes for lidt på de fastprisydelser der reklameres med.

For nogle år siden fik jeg skiftet udstødning hos en Quick Pot (gad ikke selv ligge og rode med det), men det blev første og sidste gang da jeg så hvordan vinkelsliberen sendte en mild strøm af gnister (varm stål og sten) ud over de øvrige kunders biler og bedre blev det ikke med ham ved siden af der gjorde det samme med CO2 svejseren. Sådan nogle amatører.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 19:28

Nu kender jeg ikke din kæreste, men det kunne jo tænkes hun havde misforstået et eller andet da hun var der første gang....

Det er jo lidt svært at tage stilling til hændelsesforløbet når man "kun" kender den ene parts historie.....

Ikke misforstå mig - men det kunne jo være samtalen var forløbet "lidt" anderledes end du fremstiller det her....

Under alle omstændigheder er det en "fair" pris du har givet for arbejdet.....

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 26-03-07 19:51

Jeg er enig i, at prisen er god, HVIS jeg havde bedt om en sådan rep.

Og ja, jeg har også spurgt hende flere gange, om der blev sagt andet...

Jeg mener heller ikke de tog hende særlig seriøs --> hun spurgte en mekaniker om han ikke ville køre bilen op på liften, da hun ikke var helt tryg ved det. Dette blev modtaget af flere grin - ikke lige den måde jeg ville behandle en kunde... Men så er standarden vist også lagt... Episoden har resulteret i, at hun ikke vil køre på værksted igen - hvilket jeg godt kan forstå.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-07 21:29

Det kan jeg da godt forstå - det er da en ubehagelig oplevelse ligefrem at blive til "grin".....

Man kan jo så blot konstatere at arbejdet under alle omstændigheder skulle laves......

Næste gang finder man så et værksted med lidt bedre betjæning.....

Men ødelæg nu ikke dit gode humør med dette....

Sket er sket - glem det - og videre i tilværelsen - og forhåbentlig en bil der er iorden

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 26-03-07 21:54

ej det ødelægger ikke mit humør, kun lige for en kort stund ... Det er selvfølgelig klart, at vi ikke kommer dér mere, hvilket de godt ved...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-03-07 22:42

Nu laver jeg ikke biler til dagligt, kun i fritiden..
Men hvis man skal på liften plejer de fleste mekanikere da at være gode til at dirrigere en på rette kurs op på liften.. Ja, jeg er også blevet grinet af, men det er vist mest pga de skrammel kasser jeg har kørt i
Mekanikere har vel også humor, vi kan da også grine af/med en kunde hvis han selv har klokket i det med sin maskine. Men stadig, det er da på en måde så begge parter er på talefod!!

Jeg har selv lavet de styretøjs reparationer siden, men for et par år siden kostede en styrekugle og sporing mig kun 450kr incl moms, på et lille værksted. Incl moms!!

Så jeg vil mene at reparationen er for dyr..

- Anden

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 28-03-07 10:36

Sådan, nu er sagen lukket .

Jeg ringede til regionschefen hvor vi talte om hvad der var sagt og foretaget. Han sagde undskyldte og gav os et gavekort til et olieskift med en værdi á 450,- . Det synes jeg nu er flot alligevel . Så ja, der var blevet begået en fejl.

Fortsat gó uge, med det flotte vejr

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 28-03-07 10:37

hmm.. min gramatik er da vidst ikke for god idag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-07 10:39

Citat
og gav os et gavekort til et olieskift med en værdi á 450,-

Jamen det var da fornemt, men nu er du jo så nødt til at komme tilbage

PS....

Husk lige at lukke spørgsmålet.... Så er der plads til lidt mere

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 28-03-07 10:41

ja, jeg kommer tilbage og får foretaget det olieskift, men det er også sidste gang jeg ser det værksted indefra

Lader lige spg. stå åben lidt endnu, så folk kan komme med en evt. kommentar...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-07 10:46

Hav en fortsat god "sommer"dag

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 28-03-07 17:59

Det var da fint at sagen endte godt for dig.
Men stadigvæk er 1200.kr for skift af en styrekugle og sporing incl. arbejdsløn ikke for dyrt.
mvh.muldvarp1

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 31-03-07 21:24

Jeg burde dele alle pointene, så i alle fik lige mange - har derfor gået efter "elle-belle" princippet

I må alle have en god påske!!

Mvh.
Thomas