/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mærkelig lyd, Skoda Felicia
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 2007 gange
45 point
Dato : 26-03-07 16:58

Hej Kandu.dk
Jeg har en Skoda Felicia 1,3 fra 1997 (1998-modellen), men den er begyndt at sige en mærkelig lyd (lyder som at noget jern går imod noget andet jern), når jeg kører i 5.gear, men det er dog kun periodevis på forskellige strækninger, og derfor undrer det mig meget
Jeg har haft den hos en mekaniker, men han kun ikke umiddelbart finde noget, derfor håber jeg, at I kan sige, hvad det kan være, eller i det mindste give nogle idéer til, hvad det kan være eller lignende

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-07 17:48

Når det kun er i 5. gear og besrmte strækninger, så er det sikkert også ved bestemte hastigheder. Uballance i et hjul , giver sig tilkende ved ved rystelser ved bestemte hastigheder, er der så også en eller flere slidte styrekugler, så kan lyden af metal mod metal fremkomme - det var et forslag. Det er sikkert ikke geret det er galt med-

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-03-07 19:03

Ja, men er der ikke noget med, at det skal blive værre, når man drejer til den ene side?
Hvis der er andre, der er forslag, er I velkommen til at skrive disse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-03-07 19:32

Prøv at se om dit udstødningsrør kan ramme noget hvis du rykker i det. (mens du holder stille )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 19:45

Citat
Jeg har haft den hos en mekaniker, men han kun ikke umiddelbart finde noget

Så bør han nok tjekke nærmere (prøvetur)

Hvis han ikke kan finde noget, er der ikke store chancer for at nogen her kan "gætte" fejlen....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-03-07 19:54

Nå nå - Refi.

Et stk. Mazda 323 med underlig dunklyd ved højredrej og enkelte gange ved bløde bump.

2 stk aut. værksteder kunne ikke finde fejlen, men skiftede støddænpere for en sikkerhedsskyld.

Dunkelyden forsvandt dog ikke......................

Mit gæt var stabilisator stag knækket........................... Yes - udskiftet og lyden er væk.

Selvfølgelig kan der gættes på årsagen til lyde.............man skal bare være åben overfor de
forskellige muligheder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-07 19:59

Det første man tænker på ved en bil og beskrivelsen "jern mod jern" er noget med bremserne eller hjulene .

Det behøver ikke direkte være selve bremsebelægningen der er slidt ned, men f.eks. det skjold/den plade der sidder på bagsiden kan sidde løs så den en gang imellem kan vippe ud røre ved fælgkanten og give den skurrende lyd.

En anden ting kan være et defekt hjulleje, det kan også være periodisk at det skurrer.

Men du må have en ide om, hvor lyden komme fra, om det er fra hjulene eller et andet sted.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-03-07 20:03

Kan du komme ind under forenden af bilen? Så prøv at trække i stabilisatoren.(En jernstang der går fra den ene forhjulsophæng og over til den anden.Imellem forhjulene er den monteret på karosseriet i to eller tre bøsninger,med indlagt gummimuffe).Hvis gummiet er slidt/mørnet væk,kan det lyde som at slå på en olietønde med en hammer.Har selv prøvet det. (Jern mod Jern).

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-03-07 20:07

Kode
Prøv at se om dit udstødningsrør kan ramme noget hvis du rykker i det. (mens du holder stille [Blink] )

Dette er prøvet

Kode
Så bør han nok tjekke nærmere (prøvetur)

Hvis han ikke kan finde noget, er der ikke store chancer for at nogen her kan "gætte" fejlen.... [Ked af det]

Ja, men som jeg har skrevet tidligere, er fejlen periodevis, og derfor skal man lige finde en strækning, hvor man ved, den gør det

Kode
Det første man tænker på ved en bil og beskrivelsen "jern mod jern" er noget med bremserne eller hjulene .
....
En anden ting kan være et defekt hjulleje, det kan også være periodisk at det skurrer.

Men du må have en ide om, hvor lyden komme fra, om det er fra hjulene eller et andet sted.

Jeg har en idé om, at det kommer fra venstre forhjul, men da jeg lige har skiftet til sommerdæk, og den stadig gør det (både ved vinter- og sommerdæk), ved jeg ikke, hvad det kan være

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-03-07 20:10

Ups, i mit tidligere indlæg skulle det selvfølgelig være citater ;)

Citat
Kan du komme ind under forenden af bilen? Så prøv at trække i stabilisatoren.(En jernstang der går fra den ene forhjulsophæng og over til den anden.Imellem forhjulene er den monteret på karosseriet i to eller tre bøsninger,med indlagt gummimuffe).Hvis gummiet er slidt/mørnet væk,kan det lyde som at slå på en olietønde med en hammer.Har selv prøvet det. (Jern mod Jern).

Det prøvede mekanikeren, men han kunne ikke finde noget der

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-03-07 01:05

Hvis det kun er i 5. gear lyden høres må det vel være gerstangsforbindelsen der er synderen,måske
den i den stillig kurer mod et eller andet der giver støjen, at det skulle være på bestemte strækninger virker usandsynligt medmindre det er en meget ujævn overflade, men der kører man vel ikke i 5. gear, eller gør du det? M.v.h. K.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-03-07 10:05

Citat
Hvis det kun er i 5. gear lyden høres må det vel være gerstangsforbindelsen der er synderen,måske
den i den stillig kurer mod et eller andet der giver støjen, at det skulle være på bestemte strækninger virker usandsynligt medmindre det er en meget ujævn overflade, men der kører man vel ikke i 5. gear, eller gør du det?

Jamen, det er kun på få steder, men jeg ved ikke, hvorfor den gør det, for jeg kører i på meget ujævn overflade, medmindre almindelige veje er så ujævne

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-03-07 17:36

For lige at remse mulighederne op, så denne tråd bliver mere overskuelig, er disse pt.:
Citat
Ubalance i et hjul
Slidte styrekugler
Udstødningsrøret
Bremsene (ikke nødvendigvis bremsebelægningen men fx løst skjold)
Defekt hjulleje
Stabilisatoren (fx bøsningerne med indlagt gummimuffe)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-07 14:55

Du har nok tænkt på løse genstande? Dårligt fastspæmdt reservehjul, Løse genstande i vognen eller i handskerummet, foran motoren i forpartiet er der en lille "hylde"/afsats, hvor f. eks. en skruetrækker kan være glent.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-03-07 00:17

du skriver at den støjer i femte gear, en løs genstand kan vel ikke kende forskel på 5. og andre gear
og da det er usandsynligt at støjen kommer fra selve gearkassen, må det mest oplagte da være at det er omkring gerstangsfobindelsen, men du melder ikke om du har undersøgt det og hvad der så er kommet ud af det, så derfor låser du problemet fast og jeg kan derfor ikke komme med mere.
M.v.h. K.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-03-07 12:04

Nej - jeg er heller ikke sikker på, at løse genstande kan kende forskel på de forskellige gear Men der står også at det er på bestemte stækninger! Løse genstande kender tydelig forskel på jævb og ujævn vej