/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
godt med den sangundervisning?
Fra : crayzee
Vist : 1524 gange
100 point
Dato : 26-03-07 11:05

Heej - jeg har ringet rundt til nogle forskellige musiklærer som der underviser i solosang, men de alle sammen underviser i sange, salmer, viser lieder og opera og det er ikk helt det jeg vil synge - jeg spiller akkustisk guitar og spiller stille sange (fx. Gavin Degraw).. men jeg tænkte på om jeg ikk kunne blive undervist alligevel , selvom de ikk underviser i min stil?

Jeg har sendt ansøgninger til musikskolen, men der er rigtig lange ventelister :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 11:07

Citat
men jeg tænkte på om jeg ikk kunne blive undervist alligevel

Hvis der ingen undervisere er, bliver det jo svært....

Der er jo ikke andet at gøre end at fortsætte med at ringe rundt og høre om mulighederne....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-07 11:15

Citat
sange, salmer, viser lieder og opera

Det at synge er den allermindste del af sangundervisning, ¨så egentlig kan det være ligegyldigt, hvilken type melodier underviseren bruger.

Egentlig har man kun brug for sangundervisning, hvis man kan synge i forvejen, for det primære er ikke sangen, men alt det grundlæggende....teori og praksis:

Det drejer sig om vejrtrækning, kontrol af vejrtrækning, koordinering af vejrtrækning/muskulatur, nodelære, tonelære, intonering, skalaer, øvelse og træning i den slags i meget lang tid.....

mvh dova

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-03-07 11:40

Du skal ikke være bange for en "klassisk" sanglærer. Det er gennemgående dem, der ved mest om, hvordan man videreudvikler en stemme.
Men enhver kan nedsætte sig og kalde sig "sanglærer", så kontakt hellere Dansk musikpædagogisk Forening (35356335 dgl 9-12), der har lister over de konservatorieuddannede sangpædagoger - disse er stort set de eneste, der har fåets 3 års undervisning i at lære folk at synge, herunder navnlig at arbejde med og udvikle stemmer.
Det vil kunne bringe dig langt og HVAD du så vil bruge din "udviklede" stemme til kan du så "koble på" hen ad vejen.
vl h L

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-03-07 12:05

Prøv at kigge i AOF og de andre aftenskoler, de har det du søger - godt nok på små hold, men med individuel vejledning også.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-03-07 12:07

Du kan evt. kontakte nogle musikere indenfor genren - nogle af dem tager også private elever.

Aftenskolerne har også sangundervisning.

Ellers hælder jeg også til den klassiske undervisning, som er en god basis.

Gennemgående kan man tydeligt høre om, man har fået sangundervisning eller ej.

Hanne

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-03-07 12:53

Undskyld: forkert nummer. Dansk musikpædagogisk Forenings nummer er: 35356333.
Er du specielt ude efter at lære at synge efter noder, er det normalt ikke noget sangpædagoger beskæftiger sig med. Dette har de IKKE fået nogen uddannelse i. Her skal du søge en såkaldt "hørelærepædagog", der har 3 års uddannelse i bl.a. hvordan man lærer folk, ikke bare at FORSTÅ noder, men også at SYNGE efter noder ("synge fra bladet").
Vl h L

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-03-07 12:55

PS: Hvor i landet bor du?
Måske kender jeg én i Århusområdet, du vil kunne få undervisning hos - også inden for "din egen genre"
vl h L

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-03-07 15:23

Citat
PS: Hvor i landet bor du?
Måske kender jeg én i Århusområdet, du vil kunne få undervisning hos - også inden for "din egen genre"

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre lidt om!

Hanne

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-03-07 16:48

...Sorry; spurgte hende - hun ville ikke, havde alt for meget om ørerne!
vl h L

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 26-03-07 22:08

Jeg kommer fra Næstved - så¨århus er lidt langt væk :)

Kommentar
Fra : Gibson01

Dato : 06-04-07 22:33

Hej Der. Kender en formidabel sanglære i Vejle. Underviser efter Kathrine Sadolins teknikker.

Kontakt mig hvis interesse Mail: haguguqo@hotmail.com Totter.

Godkendelse af svar
Fra : crayzee

Dato : 09-04-07 15:57

Tak for svaret dova. :)