/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hvilken Office-version?
Fra : henrikhihat
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 25-03-07 22:03

Jeg kan se at der er gået ½ år siden dette spørgsmål sidst blev stillet.
Siden er der er vist kommet en "Office student and home version 2007" med tre licenser for knapt en tusse.
Min ældste knægt, der går i 10. klasse vil gerne have Excel.
Vi har tre nyere PC´er med XP. Er den gamle Officepakke årgang 2003 et mere reelt værktøj?
Er "student and home 2007" en nutidens "Works"pakke kun med grundlæggende funktioner eller bare en nyere og bedre end 2003?

Bottom line: Hvad siger I: 2003 eller 2007

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 25-03-07 22:07

OpenOffice, den kan åbne og gemme Windows dokumenter og regneark: http://da.openoffice.org/about-downloads.html og så er den gratis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 22:17

Citat
Bottom line: Hvad siger I: 2003 eller 2007

Hvis du har 2003 er der absolut INGEN grund til at skifte.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 22:19

En fuld Office 2003 er bedre end en halv 2007.
De funktioner som ekstra er til stede i 2007 vil en 10 kl. elev sandsynligvis ikke bruge.

Jeg har klaret mig med en fuld Office 2000 (4 CD) i mange år, og det meste passer til de nyere udgaver. Dog er der visse filer jeg ikke kan læse fra de nyere årgange.

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 25-03-07 22:27

Alt andet end en Works-pakke!

Hvis Office Pro 2003 har været tilfredsstillende, er der absolut ingen grund til at vælge noget andet. Jeg har været fuldt ud tilfreds med den, og har ikke savnet nogen muligheder - endsige fundet nogen graverende fejl i den.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 25-03-07 22:56

Jeg må tilslutte mig o.v.n.
Siden jeg installerede open office, er jeg blevet fantastisk glad for dette "frie" program.... og over i det, så er den hurtigere i opstart, og ikke så resurce krævende af computeren.
KAN varmt anbefales.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-03-07 09:54

Microsoft Office og OpenOffice kan ligge på samme computer og kan bruges hver for sig eller dele filer.

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 26-03-07 13:35

Office 2007 er afløseren til Office 2003. Office 2007 tilbyder som noget nyt bl.a. deling af filer via Internettet. Den almindelige bruger, som ikke skal udveksle filer med andre, kan sagtens nøjes med 2003, men hvis jeg skulle vælge, ville valget falde 2007. Filformatet er helt nyt. Man kan dog også gemme i de gamle filformater som doc og xls.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-03-07 21:04

Sidder med 2007 og er absolut ikke imponeret. Jeg holder med dem som siger "Behold 2003".
Jeg vil enda vove den påstand, at 2007 er lidt af en jungle, til at begynde med, hvis man er vant til 2003... som sagt Bill Gates & Co. får ikke points herfra p.g.a. 2007.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-03-07 21:10

Moneypenny... netop det nye filformat er "junk", da man ikke har lavet det bagud-kompatibelt - man skal huske at gemme i det "gamle" format, ellers har modtageren ikke en kinamands chance for at åbne dokumentet. Hvor mange (især mindre firmaer) har mon skiftet til 2007? Budskabet går tabt... eller kreere en masse bøwl.
OK man kan downloade viewers of scripts til 2003, men i min verden, så har Microsoft igen, igen sendt noget på gaden... inden det var 100% gennemtestet. Vista et andet godt eksempel på feberhandling.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 21:39

HELT KLART en af grundene til IKKE at bruge 2007

Office XP eller Office 2003 er klart at foretrække.....

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 26-03-07 22:15

CLAN...Nu vil jeg ikke starte en religionskrig , men jeg har kørt med office 2007 og Vista som betatest siden i sommer. Der har selvfølgelig været problemer, da det jo har været betaudgaver. Men de færdige udgaver, som jeg kører med nu, har jeg ingen problemer med.
Office 2007 er anderledes, men det vænner man sig hurtigt til. At det ikke er bagudkompatibelt, er ikke noget nyt, Office 2003 var heller ikke fuldt ud bagudkompatibelt med 97 og 2000. Men Microsoft har trods alt i begge tilfælde givet mulighed for at gemme i det gamle format.
Personligt ville jeg vælge 2007, da jeg tror, at der er stor sandsynlighed for, at mange i løbet af de næste par år har skiftet Office system, og mit system ville så være forældet. Og da prisen på begge Office systemer er nogenlunde det samme, ville det simpelthen ærgre min pengepung

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-03-07 08:13

De er ikke færdig med betatesten, nu sælger de den bare
Generelt er jeg enig med dig, men jeg syntes der er alt for mange "småfejl" endnu... velvidene at disse vil blive rettet (engang).
Skal jeg råde, ud fra min mening, så vil jeg stadig anbefale 2003 da jeg ikke er af den opfattelse at en studerene skal spilde tid på et ufuldført produkt. Studietiden kan benyttes til noget mere fornuftigt end vente på at irritationsmomenter bliver rettet, og jeg vil garantere for, at 99% af hans medstuderene ikke kan læse 2007 dokumenter, hvis man "glemmer" at gemme som 2003 - hvilket helt sikkert vil ske i 9 ud af 10 tilfælde.
Tænk sig hvis læren ikke kan rette kemirapporten, fordi han/hun ikke kan åbne den
Vista er stadig, efter min opfattelse, stadig en betaudgave - smækfyldt med fejl, og stadig, igen min mening, en "feberudgivelse". Microsoft har alt for travlt med at lave nyt, hvilket er OK, men det skal gennemtestes 99% inden det sendes på markedet (fint skal det være... minder mig lidt om en TV-serie). Hvis Vista var en bil, så havde samtlige købere returneret "modellen".
Nu kan det her godt lyde, som om jeg har en hel del imod MS, det er dog ikke tilfældet, der laves gode produkter... til en alt for høj pris, men værs er at de igennem de sidste par år, er begyndt at sløse en hel del i timen. Det gælder iøvrigt mange andre softwareproducenter... da man er i gang med et kapløb, som resultere i de falder over deres egne ben. Surt for os "kunder" men til sidst straffer de kun sig selv, da man på et eller andet tidspunkt får nok.
MS er efterhånden lidt inde på Nokia's nye koncept. Her har man fyrret 90% af testafdelingen, og nu er det kunden som et testpilot, på et til tider ufuldført produkt... noget man i længden mister kunder på.
Nå det var så lidt om min filosofi... så kan I bruge det af det, som I syntes er brugbart, og så ellers glemme resten

Kommentar
Fra : henrikhihat

Dato : 30-03-07 10:47

Hej alle fra spørgeren selv.
Mange tak for jeres indlæg.
Det er dejligt at se at flere af jer anbefaler OpenOffice. Jeg har selv anbefalet min knægt at bruge det, men han argumenterede (ligesom det blev gjort her) med at læreren jo skal kunne læse diagrammerne. -Det er jo fint, at OpenOffice læser Excel-filer. Men Excel læser vel næppe OpenOffice. Da programmet kan hentes gratis, kan man jo mene, at enhver lærer bør komme sine elever i møde, sådan at også han/hun sørger for at have OpenOffice på sin maskine.
For at supplere dette køber jeg en ældre Excel-version på dba.dk. Så kan junior selv vælge.
Vi kan så opgradere til office 2007 når den er blevet mere gennemprøvet.

Godkendelse af svar
Fra : henrikhihat

Dato : 30-03-07 10:54

Tak for svaret o.v.n..
Som du kan se har jeg skrevet en kommentar allerede.
Din kommentar accepteres som svar, selv om du egentligt ikke svarer direkte på spørgsmålet. I stedet forklarer du det meget vigtige at OpenOffice læser excel-filer. Dette er et godt argument for at vælge at bruge OO, for hvorfor dog betale for noget man kan fp gratis. Og det bare fordi andre endnu ikke har set fidusen ved de gratis glæder.
Tak skl du have.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-07 11:22

Citat
for hvorfor dog betale for noget man kan fp gratis
nemlig og OpenOffice kan både åbne og gemme MS format, tak for point